Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

C-41 och stand developing

Produkter
(logga in för att koppla)

oet

Aktiv medlem
Verkar inte finnas så mycket info om C-41 film och stand developing att tillgå så jag tänkte dela med mig av mitt lilla experiment.
Jag fick chansa på det mesta så det finns rum för förbättring, allt skedde i 20° och med en vanlig Paterson-tank.

Jag började med att förtvätta filmen i 20 gradigt vatten.
Därefter tog jag 50ml vanligt blandad Tetenal Colortec C41 och spädde ut med 450ml vatten, agiterade 10 sekunder och lät det sen stå i 60minuter med 5 sekunders agitering vid halva tiden.

Blekfixen tog jag 100ml av och spädde med 400ml vatten, samma tider och agitering som med framkallaren.

Sen sköljdes filmen och stabiliseringsbadet gjordes som vanligt med standard-spädning och tid

Resultatet då, filmen blev ganska ganska tunn, lite underexponerad så nästa gång blir det nog en dubblering av framkallaren till 100ml
Filmen som användes var Kodak PORTRA 400

Bildexempel:

http://farm6.static.flickr.com/5233/5859273275_7bc4a5ae6d_b.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3084/5859276669_4bd8f12b85_b.jpg

Det här kan vara ett alternativ till dom som vill prova på att framkalla färgfilm hemma utan att behöva köpa nån framkallningsmaskin eller fibbla med exakta temperaturer.
 
Senast ändrad:
Hmm, det såg ju inte så bra ut det där;-) Intressant experiment i alla fall! Tetenalkitet ska funka även vid 30 grader utan färgfel, men vid 20 kan man nog räkna med elände.
Dock borde det rimligen gå att späda framkallaren mer än normalt och framkalla längre utan agitering.

Det ser ut att vara ett hiskeligt brus i bilderna, vilket jag antar har uppkommit då skannermjukvaran försökt kompensera för tunna negativ och kufiska färger. Varför inte prova i outspädd lösning och typ 20 minuter vid 20 grader? Agitera kan du nog göra då och då ändå. Jag har för mig att ”rätt” tid vid 30 grader är 8 minuter, med agitering varje minut.

Tillägg: Varför du spätt ut blekfixet förstår jag dock inte. Det har ju inget med själva framkallningen att göra utan borde göras enligt anvisningarna.
 
Intressant. Men hur gör du för att kemin ska hålla jämn temperatur i en hel timme?

Spelar mindre roll vid "stand development" då detta går ut på att förbruka all framkallare i lösningen. Det spelar roll vid vanlig framkallning, då du har mer framkallare i dosan än vad du förbrukar och således med temperaturen påverkar hur mycket som förbrukas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.