Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bytta till ny systemkamera från Sony a77, värt?

Produkter
(logga in för att koppla)

HakBro

Medlem
Jag har en Sony A77 och funderar på om det är värt att byta till en ny systemkamera.
När jag jämför spec på min a77 med en nyare systemkamera så är det mycket som är samma spec.
Är det värt att byta till en nyare systemkamera och vilken skulle det vara då?
Hade tänkt pris runt 10 000 kr

Jag fick punga ut 18000 kr för min A77 2012 med ett bra objektiv 16-50 f/2,8. priserna sjönk ovanligt snabbt lite senare. Det är nog EVF och autofokus som blivit bättre med nyare kameror, A77:an var tidig med 24mp sensor, så bra bildkvalitet har den, SLT kamerorna släppte in lite ljus som bromsade för bättre högre ISO, men iso 800 går bra tycker jag, 1600 kan gå beroende på motiv, A77II blev bättre men det är A-mount kameror som inte tillverkas mera. skall man fortsätta med Sony så är det nog A7III och E-mount som gäller, adapter finns om man har mycket A-mount objektiv, kolla på Fuji vetja, framtids säkert system och fina modeller, A7III kanske inte är nere än på 10000 kr, men man vet aldrig, nu räcker A77 för mig för jag fotar inte eller lika mycket i dag.

Det finns tre typer: Dom som köper prylar för att dom tycker det är roligt och är nyfikna/intresserade, dom som köper bara för att köpa och ha det senaste, och dom som köper prylar för att täcka upp ett behov. :D Inget är fel i sig. Har du pengar som ligger och skräpar så kör på bara. Har man däremot inte hur mycket pengar som helst bör man ju ta sig en funderare och se över behoven. Vad saknar du med din nuvarande utrustning? Finns det något du väldigt gärna vill kunna göra som du inte kan göra idag? Eller känns det bara lite kul att ha något nytt?

En begagnad A7III är ett jättebra alternativ i "FF" tror jag, särskilt om du har bra A-objektiv du vill fortsätta använda.
Sedan finns Fuji i APS-C formatet: Bra och roliga att använda! F.n. har jag ingen själv, men S-10 verkar fin frånsett liten EVF. Objektiv finns i olika prisklasser.
Både A7III och S10 har EVF på 2.36 milj pixlar. Kolla om det är OK för dig innan du väljer

Tack för alla svar, ja jag är väldigt nöjd med min kamera.
När jag kolla spec så har a77 24mp vilket även dagens kameror i samma prisklass.
Visst så har dom väl mer sensorer än min a77 :)
Nackdelen är väl att den har A-fattning
Det lutar nog lite mot att jag lägger lite pengar på ett nytt bra objektiv.

Tack för alla svar, ja jag är väldigt nöjd med min kamera.
När jag kolla spec så har a77 24mp vilket även dagens kameror i samma prisklass.
Visst så har dom väl mer sensorer än min a77 :)
Nackdelen är väl att den har A-fattning
Det lutar nog lite mot att jag lägger lite pengar på ett nytt bra objektiv.
Sony A77 är en mycket trevlig kamera, tycker jag.
Eftersom A-mount är på väg ur marknaden, kan man göra fina fynd på begagnade objektiv.
Lycka Till.

Har en av varje 77a och va nöjd med bägge tills mk2an gav upp kör nu mera med en A7RIIIa är super nöjd . Jag ger två alternativ 1 köp en A7III el RIII visst dyrare men oxå en rejäl uppgradering mest för dom under A7III har en betydligt sämre batteri kapacitet och ett sämre grepp . Dock 1 minus har du fina vidvinkel APS-C anpassade objektiv så tyvär dom fungerar inte på en Fullformats kamera från 25 mm och neråt då får man en kraftig vinjetering . 2 köp en A6400-6600 utvecklingen av APS-C kamrorna har utveklats betydligt sedan A77II kom för 7 år sedan 1 minus mig veterligen så finns det ingen adapter så du kan använda dina Amount objektiv på 6000 serien 1 + Det finns beg kamror i din priskass A6400-6500

OK, många bra svar och exempel.
Nu blir jag ännu mer fundersam på vad jag ska göra.

A6400-6600 låter intressanta, då får man ju den nya fattningen.
Är det någon som har testar dom?
Dom har ju inte riktigt samma fattning som man är van vid, funkar det bra? (man kanske vänjer sig)

Funkar det bra med att köra adapter från A till E fattning?

Frågan är vilka objektiv du har förutom 16-50/2,8. Har du bara det objetkivet kan du ju lika gärna sälja huset plus 16-50 och köpa vad som helst. Har du fler objektiv för APS-C A-mount så kan man stanna kvar med A77 eller skaffa någon A6X00 kamera med adapter. Har du 16-50 och flera bättre objetkiv för fullformat för A-fattning är A7 serien värd att fundera på vad gäller uppgradering

Är man nöjd finns dock liten anledning till uppgradering nu. Det är sant att dagens sensorer är bättre än den i A77II där spegeln d u tar en del ljus, men saknar du inte prestanda där så finns ingen vits i sig att byta nu.

Skall man köpa på sig objetkiv till A-fattning nu, och det kan vara prisvärt, skulle jag slå ett slag för de med inbyggd AF motor då de sannolikt kommer funka bättre framgent på de spegellösa husen.

OK, många bra svar och exempel.
Nu blir jag ännu mer fundersam på vad jag ska göra.

A6400-6600 låter intressanta, då får man ju den nya fattningen.
Är det någon som har testar dom?
Dom har ju inte riktigt samma fattning som man är van vid, funkar det bra? (man kanske vänjer sig)

Funkar det bra med att köra adapter från A till E fattning?

Frågan är vilka objektiv du har. I sig skall 16-50/2,8 SSM fungera bra med adapter. Har man flera fina objektiv till A-mount kan det vara idé att byta upp sig inom Sony. Har man inte det är hela fältet öppet och du kan lika gärna kolla alla märken fritt.

Hej!
Jag älskar min A77, en väldigt bra kamera, Mycket kamera för pengarna. Om du har varit nöjd med den hittills och om den funkar fortfarande som det skall, finns det egentligen ingen anledning att byta.
Jag använder min fortfarande regelbundet med en del linser med A-mount men ville ha något mindre för street photography. Jag köpte då en begagnad A6000 (som också har några år på nacken) och nu när jag är van vid den gillar jag den jättemycket.
Man behöver inte alltid ha den senaste tekniken.

Skulle inte använda en bytta som ny systemkamera :D

Skämt åsido, steget in i spegellösa världen var för mig en nytändning utan dess like! Så mycket nytt kul som hänt, framförallt i Sony-världen. Dynamiskt omfång, digital sökare som jag var skeptisk till inledningsvis, att sakta men säkert upptäcka filmvärlden. För mig var det extremt bra för motivationen och mitt intresse.

Båda kamerorna du nämner är extremt trevliga. Har båda men använder faktiskt mest min A7iii. Filerna blir mindre i filstorlek, lättare för datorn att redigera och mer än tillräckligt högupplösta.

Ja köpte en RX100 när den kom, så A77:an har mest varit kvar i väskan, har blivit bortskämd med den lilla RX100 som fått sitta i en hård väska vid bältet, men nu ligger den kameran kvar på hyllan också när mobilen tar utmärkta bilder och ändå alltid är med. Var nära på en A6000 för länge sedan men afe hade så många anmärkningar på den, så jag avstod med köp, man väntade på att efterföljaren också skulle få ett främre hjul. Sony tog ju en nystart annars med A7III och man väntar på 4:an

Huruvida det är värt att byta eller inte beror ju helt på dig.
Är det nåt du saknar med nuvarande kameran eller känner du att den begränsar dig på nåt sätt? Då kan det vara värt att byta, annars inte så mycket.

Jag hade tidigare Sony a77 och a77mk2 och när snacket kom att Sony ev skulle sluta med A-fattningen så stod valet mellan Sony A7ii eller att byta system helt.
Det blev Fujifilm tillslut och det ångrar jag inte..
Det blev en nytändning på fotograferandet.
Men funkar grejorna så kör vidare med dom.... Billigast så...
Fick faktiskt bra betalt för min Sony utrusning när jag bytte in den hos Cyberphoto så kolla vad dom kan tänkas ta i inbytes pris...
Detta var nu 2,5 år sedan så jag vet ju inte vad värdet är på Sony A-mount nu för tiden....
Men lycka till nu .....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar