Annons

Byter tillverkarna strategi och släpper nya funktioner i kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
fuji har varit bra på att släppa nya funktioner i befintliga kameror. Idag visade sigma med sin nya firmware till fp att de släpper nya funktioner.
sony har släppt en del bland annat bättre eye af.
hasselblad har också varit bra?

Däremot har Canon och nikon rent generellt varit ganska kassa och släppa nya funktioner. Förbättringar av videofunktionen i 5d mark II tog ju mycket innan Canon förstod att de behövde fixa det. Nikon har väl varit ungefär lika.

Ser vi en trend att kameratillverkare släpper nya funktioner och förbättringar så att kunder kan han kameran längre och de blir gladare?

Jag tror inte tillverkarna vill hålla oss glada ”bara för att”...det handlar nog om att modellerna kommer snabbare ut på marknaden och i vissa fall ”ofärdiga” och man ”reparerar skadan” gradvis allt eftersom. Sedan tror jag att det är ett billigare sätt att hålla liv i sina modeller och kännas aktuell som tillverkare eftersom att skälet att köpa nytt blir allt svagare för varje modell som lanseras samtidigt som att kamerorna blir allt dyrare, vilket ytterligare spär på ointresset att köpa nytt. Vi har ju sett några uppdateringar som kostat pengar vilket talar för att min teori kan stämma och kanske tom bli vanligare framöver, vilket i grunden är positivt för både plånbok (om mjukvaruuppdateringen verkligen ger påtagliga förbättringar i nivå med ett vad ett modellbyte idag skulle ge till skillnad för 15 år sedan då ett modellbyte var ganska påtaglig) och miljö men mindre roligt för GAS-sjukdomsbilden.

”Däremot har Canon och nikon rent generellt varit ganska kassa och släppa nya funktioner. Förbättringar av videofunktionen i 5d mark II tog ju mycket innan Canon förstod att de behövde fixa det. Nikon har väl varit ungefär lika.”

Jag skulle påstå att Nikon och Canon har gjort mer för sina kameror än Sony gjort om man ser till deras spegelfria modeller. A9:an fick en ordentlig uppdatering men utöver detta så har det varit ganska snålt från Sony (A7 fick ju inte i närheten samma uppdateringar).

Både Nikon och Canon har förbättrat sina AF algoritmer rejält och erbjuder andra saker som RAW video i Z modellerna tex.
Sony har inte ens gett oss möjligheten att ändra färg på fokus-boxen vilket borde vara en otroligt enkel fix som många har önskat.

Jag hoppas hur som helst på att företagen fortsätter på denna väg och förbättrar sina modeller med mjukvara för att hålla dom konkurrenskraftiga under en längre period.

Jag tycker det är hur bra som helst. Hårdvara har ju stagnerat mycket på senare år, men på mjukvarufronten har det ju hänt desto mer. Det kan ju t.ex finnas saker som utvecklarna inte tänkt på eller funktioner som inte ens finns vid släppet av en kamera eller objektiv och då kan dessa läggas till eller optimeras efteråt.

Nu tycker jag dock självklart inte att man ska släppa en halvfärdig produkt för att sedan fixa den med firmware efteråt, utan lägga till funktioner och göra optimeringar för att ytterligare förbättra en redan bra produkt.

”Däremot har Canon och nikon rent generellt varit ganska kassa och släppa nya funktioner. Förbättringar av videofunktionen i 5d mark II tog ju mycket innan Canon förstod att de behövde fixa det. Nikon har väl varit ungefär lika.”

Jag skulle påstå att Nikon och Canon har gjort mer för sina kameror än Sony gjort om man ser till deras spegelfria modeller. A9:an fick en ordentlig uppdatering men utöver detta så har det varit ganska snålt från Sony (A7 fick ju inte i närheten samma uppdateringar).

Både Nikon och Canon har förbättrat sina AF algoritmer rejält och erbjuder andra saker som RAW video i Z modellerna tex.
Sony har inte ens gett oss möjligheten att ändra färg på fokus-boxen vilket borde vara en otroligt enkel fix som många har önskat.

Jag hoppas hur som helst på att företagen fortsätter på denna väg och förbättrar sina modeller med mjukvara för att hålla dom konkurrenskraftiga under en längre period.

Håller med om att Sony generellt varit snåla men den viktigaste uppdatering tycker jag var när de såg till att Sonys och alla Sigma jag testat med Minoltas gamla A-mount fick stöd för A7:eek:rnas alla AF-finesser med Sonys LA-EA3 -adapter förutsatt att objektiven hade inbyggda fokusmotorer. I ett slag kunde dessa objektiv utnyttja fokuspunkterna på de moderna spegellösas huvudcensor. Jag har bara ett Sigma 150-500 som fick ett nytt liv men jag känner folk med massor av gamla fina A-mounts som jublade när de såg hur jäkla bra det funkade även med följande eye focus på ibland lätt galna avstånd. Jag vet fotografer som känt sig inmålade i ett gammalt A-mounthörn som direkt skaffade en A7:a.

de gör minimala moderniseringar som en ny modell, men i huvudsak är det inga speciella förändringar, en ren marknadsföring ;):cautious:😌

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar