Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte PC till Mac. Lightroom katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Så, använder Lightroom på min pc idag. Om jag bytar till Mac imorgon, kan jag bara importera min katalog och hänvisa till en ny plats där jag laggt min "bildmapp" på Macen?? Vill ju gärna slippa göra om allt jobb..
Om jag byter till Aperture istället, kan man konvertera på nått smifigt sätt därimellan??

Funkar klockrent

Hej!
Jag bytte vid årsskiftet och allt fungerade klockrent. Har du bara kolla på dina filar och dina bibliotek samt gjort dina backupper så.

Jag har köpt en del pluggar för at göra webbsidor t ex TTG slimbox och även de funkade perfekt i macen, behövde inte köpa dem i en Mac version.

Mvh claes

Kollar fotosidan första gången med Macen nu :)
Är det Lightroom som gäller eller är aperture bättre?
Är ju van vid Lightroom så jag fortsätter antagligen med det om det inte är jättestora skillnader...'

Några fler program man bara inte kan vara utan när man har Mac?? För att säkerhetskopiera osv.
/Matte

Kollar fotosidan första gången med Macen nu :)
Är det Lightroom som gäller eller är aperture bättre?
Är ju van vid Lightroom så jag fortsätter antagligen med det om det inte är jättestora skillnader...'

Några fler program man bara inte kan vara utan när man har Mac?? För att säkerhetskopiera osv.
/Matte

Det är inte jättestora skillnader mellan Aperture och LR. Båda gör jobbet bra. Enligt min mening är Aperture "snyggare", dvs mer överskådligt och lättnavigerat.

Säkerhetskopieringen kan du låta Time machine sköta (finns inbyggt i OSX). Det backar upp allt nytt varje timme till en extern disk. Fungerar mycket bra.

Var iskall nu...

Lightroom ver 3 ligger ute med en beta nu så köp inte 2.5 för Mac då lär du åka på en uppgraderingskost inom kort... Ladde hem betan och testa vetja... / Claes

Lightroom ver 3 ligger ute med en beta nu så köp inte 2.5 för Mac då lär du åka på en uppgraderingskost inom kort... Ladde hem betan och testa vetja... / Claes

Ja jag läste det. Blir att kolla lite innan köp :)
Kan man importera lightroomkatalog till Aperture oxå?? Eller det vad det som beskrevs i länken ovan kanske.... Har inte kollat den än.

Det är inte jättestora skillnader mellan Aperture och LR. Båda gör jobbet bra. Enligt min mening är Aperture "snyggare", dvs mer överskådligt och lättnavigerat.

Säkerhetskopieringen kan du låta Time machine sköta (finns inbyggt i OSX). Det backar upp allt nytt varje timme till en extern disk. Fungerar mycket bra.

Timemachine hanterar visst inte vanliga nätverksdiskar.... Behöver ett program som kan backuppa på min NAS.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto