** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Byte från PC till Mac och från Bridge till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andersa

Medlem
Hej

Jag funderar på att byta från PC till Mac. Jag har idag taggat mina bilder med hjälp av Bridge. Om jag byter till Mac så funderar jag på att byta ut Bridge till någon annan mjukvara för Raw-hantering och för katalogisering, då jag inte använder övriga Photoshop funktioner särskilt ofta.

Kan jag enkelt importera min katalogisering och taggning från Bridge för PC i en ny mjukvara för Mac? Vilka mjukvaror för Mac rekommenderar ni i sådana fall?

//Anders

Hej Anders

Till Mac finns en uppsjö av bildkatalogiseringsprogram men det finns 2 stycken som står ut ur mängden, Lightroom och Aperture.

Förutom dessa finns till Mac även iPhoto och Picasa.

iPhoto är ett trevligt men aningen begränsat program, samma gäller med Picasa. Lämpligare för personer som inte är så fotointresserade att de hänger på fotosidan.

Då återstår lightroom och Aperture. Min absoluta favorit är Lightroom men detta beror till sto del på att jag använder både OsX och Windows och inte vill byta program.

Tänker inte gå in på skilladerna på programen då det finns spaltmeter skrivet på internet om detta ämne, lättast gör du en sökning på google på termen "Lightroom vs Aperture".

Till din andra fråga så sparar Bridge alla saker du gör i en sidofil till bilden som heter .xmp dessa innehåller keywords osv. som du skrivit in i bilden. De flesta program som jobbar med katalogisering läser denna information och tar in det i sin databas. Dock skulle jag dubbelkolla detta genom att ladda ner provversionen av Lightroom och testa att lägga till bilder till det.

Lightroom eller aperture

Hej Anders

Adobe Lightroom är ju ett himla trevligt program som inte kostar skjortan, som täcker de flesta behoven, tycker du ska ladda ner en 30 dagars version och testa. Apple har Aperture som alternativ, men personligen gillar jag lightroom bättre.

Bridge använder jag ändå, snabbt enkelt när jag ska visa och sortera bort bilder.

/Christian

Hej

Jag funderar på att byta från PC till Mac. Jag har idag taggat mina bilder med hjälp av Bridge. Om jag byter till Mac så funderar jag på att byta ut Bridge till någon annan mjukvara för Raw-hantering och för katalogisering, då jag inte använder övriga Photoshop funktioner särskilt ofta.

Kan jag enkelt importera min katalogisering och taggning från Bridge för PC i en ny mjukvara för Mac? Vilka mjukvaror för Mac rekommenderar ni i sådana fall?

//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar