Annons

Byte från Nikon till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.dellbrant

Aktiv medlem
Har bestämt mig att byta från Nikon till Canon nu då jag blivit övertalad av en kompis så vi kan byta lite mellan objektiv.
Men som sagt så har jag haft Nikon så jag har verkligen noll koll på Canon. Jag va inne på en D7100 till Nikon men nu vill jag ha motsvarande till Canon, vad är det som gäller då?
Har sökt runt lite och kommit fram till att det är 70D, 7D både mark 1 o 2. Vad tycker ni jag ska välja och vad för slags objektiv är ett bra allround till Canon, har tittat på 24-105.
Tacksam för hjälp!
 
Vilken kamera du ska välja beror på vad du ska ha den till.

24-105 är inte speciellt allround på en crop-kamera. Välj 15-85 eller 17-55/2,8 istället.
 
Det beror helt på hur mycket pengar jag får för allt Jag säljer, men runt 10000 kanske! Kan absolut tänka mig begagnat

OK så du vill ha en Canon sportkamera med lämpligt objektiv för max 10.000 kr och du kan tänka dig beg. Är det rätt uppfattat? NU kommer säkert ett flertal olika förslag att komma! :)

Ju mer specifik man är i såna behov desto lättare att ge råd.
Fast jag har nog själv inte så mycket att bidra med i just det här fallet. :-O
 
Så många olika förslag kanske det inte blir... Med den budgeten är 7D nog den självklara huvudkandidaten.
 
Välj inte 7D om du har tänkt att fota sport inomhus i sämre belysta lokaler. Sportfoto=snabba tider=hög iso för att inte få svarta bilder. 7D har en jättefin autofokus. Men verkligen ingen bra sensor när det blir lite krävande förhållanden. Bara ett tips.
 
Så du rekommenderar?

Om vi bortser från din kompis som vill bytlånas objektiv (vilket inte är en dum idé), och med tanke på din budget, en begagnad D7000 med ett 70-300vr kanske, du får fortfarande flera tusen över och kan göra nåt roligt för pengarna :) nackdelar mot 7D är, sämre af, mindre buffert och inte lika tåligt hus. Men sensorn är klart bättre, af är tillräckligt bra, och i slutändan vill man ju att bilderna ska se bra ut. Ännu en fördel är att du kan behålla dina befintliga Nikon-objektiv, vilken kamera har du idag?
 
Välj inte 7D om du har tänkt att fota sport inomhus i sämre belysta lokaler. Sportfoto=snabba tider=hög iso för att inte få svarta bilder. 7D har en jättefin autofokus. Men verkligen ingen bra sensor när det blir lite krävande förhållanden. Bara ett tips.

Var det prio på motocrossbilder eller?
Körs ju isf utomhus med bättre ljusförhållanden.
 
Välj inte 7D om du har tänkt att fota sport inomhus i sämre belysta lokaler. Sportfoto=snabba tider=hög iso för att inte få svarta bilder. 7D har en jättefin autofokus. Men verkligen ingen bra sensor när det blir lite krävande förhållanden. Bara ett tips.

Håller inte alls med.
Visst finns det bättre kameror för ändamålet.
Men inte med den budgeten.

Har för övrigt fotograferat ett rätt stort antal matcher, (mer än 100), även inomhus i dåligt ljus.
Med just 7D.
Så jag vet att det absolut går för sig.

Mitt förslag.
Beg 7D + ett 70-200/2,8L (Versionen utan IS). Ryms inom budgeten.
Fungerar utmärkt för sportfoto. Även i hallar med relativt dåligt ljus.
 
Håller inte alls med.
Visst finns det bättre kameror för ändamålet.
Men inte med den budgeten.

Och jag håller inte med dig, och just D7000 är en bättre kamera för ändamålet, han får dessutom behålla sina objektiv, vilket är ytterligare en fördel. Men det är som sagt ts som bestämmer i slutändan.
Svårt att hitta en kamera med mer usel sensor än 7D i prisklassen, om vi ska vara objektiva.
 
...
en begagnad D7000 med ett 70-300vr kanske,
...

Ett objektiv med bländare 4-5,6, beroende på vilken brännvidd du använder.
Är definitivt inte att rekommendera för inomhusbruk.
Speciellt inte ihop med ett hus som ärligt talat är marginellt bättre än 7D på höga ISO.

Om det är frågan om sport inomhus.
Så är ljusstarka objektiv ett måste.

Vilket gör 7D + 70-200/2,8 till ett avsevärt bättre alternativ.
Inte minst sett till att den slutgiltiga bildkvalitén blir bättre.

Skillnaden på bländare 2,8 och 5,6 är två hela ISO-steg.
Så mycket bättre är definitivt inte D7000 mot 7D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.