Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte från m4/3 till ?

Produkter
(logga in för att koppla)

aspenridge

Medlem
Hej allihopa,

Jag ville börja fota med kvalité för ungefär ett år sen och eftersom både jag och min sambo gärna vill ha prylar som få andra har, och samtidigt kände att vi inte ville ha en "stor" canon/nikon så satsade vi på en Lumix GF1, vi älskade den och 20mm f1.7 objektivet är fantastiskt! Jag köpte senare till ett 14-140mm från Pana för att ha fler möjligheter.

Jag visste om att vårt utbud av hus och objektiv skulle vara litet när jag gav mig in på m4/3 systemet. Däremot var det inget jag brydde mig om, jag skulle ju inte direkt köpa på mig massor med objektiv direkt. Jag trodde och hoppades någonstans, lite töntigt kan tyckas, att jag var med från början på en våg som skulle bli stor, och visst går m4/3 framåt.

Men med de senaste husen som kommer sakta så sakta, och objektiven, så känns m4/3 (iaf från Panas sida) vara för filming, med GH2 som flaggskepp.

Jag är ingen filmare! Jag vill kunna filma i fin kvalité, men min kamera ska inte vara gjord för just det. Inte för att min GF1 är det, men det känns som att Panasonic är på väg ditåt, kanske för att konkurrensen är för svår på stillbildsfronten? Jag vill ta otroligt fina stillbilder, jag vet att det krävs mer av mig, men jag vill ha rätt kamera för det.

Jag har på senare tid känt att innan jag köper ett objektiv till, kanske fundera på en flytt till en vanlig DSLR istället? Om jag ändå ska lägga pengar, vilket jag vill! Jag vill ha fler objektiv, fler möjligheter, jag är beredd att betala och då vill jag inte känna mig instängd.

Dessutom, utan att ha provat en DSLR så mycket, kan jag känna att smidigheten jag vann med m4/3 bryr jag mig inte om längre.

Vad har ni för spontana tankar och tips? Vad bör jag kika på?

Jag är ingen proffsfotograf och inte heller särskilt begåvad som amatör - men jag är inte främmande för att lägga en bra slant på ett hus.

Tacksam för svar och all hjälp.
 
Hej!

Jag rekomenderar Nikon D300(s). Den har "allt" som en kamera kan ha. Nackdelen är att den är lite till åldern men bortsett från det klarar den i stort sett lika mycket som en D3 om man ser till själva fysiska skapelsen. Därför om du köper denna finns det nästan inget kvar att hämta förutom viss förbättring av bildkvalitet och snabbhet och slitstyrka. Dessa faktorer borde vara väl sörjt för en normal entusiast med en D300s.

Hans
 
Behåll DMC-GF1 och 20mm/F1.7. Sälj 14-140mm zoomen eftersom video inte är er grej.

Eftersom ni gärna vill ha prylar som få andra har, så köp en Olympus E-5, en blixt FL-50R för trådlös styrning, samt en trio av objektiv, 12-60mm/F2.8-4.0 SWD, 50-200mm/F2.8-3.5 SWD, 50mm/F2.0 Macro, plus mellanringen EX-25, samt telekonvertern EC-14. Eventuellt byter/kompletterar du 50mm/F2 makrot med ett ljusstarkt Leica D Summilux 25mm/F1.4 Asph. Dock bryts det väderskyddade systemet med Leica D-gluggen.

Vidare kan samtliga ovanstående objektiv användas även på Panasonic-kameran via adaptern DMW-MA1. Olympus har även adaptrar med identisk funktion, MMF-1/-2.

Ett annat alternativ för att spinna på kombon av vädertålighet och "prylar som få andra har" är Pentax nya K-5. Tyvärr kan jag inte rekommendera dig en optimal palett av objektiv till denna, men med en handfull objektiv med fasta brännvidder har du förutsättningar att kunna ta de bilder du önskar, även under bistra förhållanden.

Väljer du att gå "mainstream", så har du förstås fler alternativ att kika på.
 
Stort tack till er båda för bra svar.

Dock kan jag väl erkänna att i det här fallet byter jag hellre till det bästa än något "annorlunda". Jag vill med andra ord inte göra om samma sak.

Nog för att Olympus 4/3 system har nog med objektiv och att E-5 räcker för min nivå av kunskap - men kan jag välja ett system där det finns ännu mer alternativ så väljer jag det denna gång.

Står det endast mellan Canon och Nikon eller är Sony att ta på allvar nu? Eller är de mer som Pana - satsar på video för att Nikon/Canon ändå säljer bäst till stillbildsproffs?

Fullformat/cropsensor - är det endast en smaksak?
 
Står det endast mellan Canon och Nikon eller är Sony att ta på allvar nu? Eller är de mer som Pana - satsar på video för att Nikon/Canon ändå säljer bäst till stillbildsproffs?
Jag tycker nog Pentax är mer är mindre "filmkamera" än Sony .
Fullformat/cropsensor - är det endast en smaksak?
Lite tycke o smak men kör man mycket djur o fågelfoto så har crop-formatet den fördelen att man får en brännviddsförlängning på 1,5/1,6 gånger. FF är bättre då man kör mycket landskap, proträtt osv där man har fördel ev en större sensor.
 
Står det endast mellan Canon och Nikon eller är Sony att ta på allvar nu? Eller är de mer som Pana - satsar på video för att Nikon/Canon ändå säljer bäst till stillbildsproffs?

Fullformat/cropsensor - är det endast en smaksak?

Sony är mindre än Canon och Nikon, men är väl de som har störst utbud/sortiment/begagnatmarknad utöver Canikon.
Jag upplever sony som lite mer kreativa och nytänkande, men samtidigt att de litegrann saknar en linje/riktining. Tillbehören är, generellt dyrare än till Canon och Nikon.
Jag skulle personligen inte köpa Sony, men visst är de "att räkna med". Tyvärr kan jag deras system lite för dåligt för att komma med riktigt konkreta rekommendationer.

Vad gäller FF/APS-C så är det väl lite av en smaksak. FF erbjuder, lite beroende på vilken typ av bilder man tar, en fördel i att den ljusuppsamlande ytan är större, vilket ger mindre brus på höga ISO-tal. Detta är en fördel då man använder kort skärpedjup eller där skärpedjupet inte spelar så stor roll. Om man bländar ner för att få ett visst skärpedjup, som vid landskapsfoto tex, så måste man blända ner FF-kameran mer, vilket gör att fördelen försvinner. Ska man få samma "räckvidd" för action med FF som med APS-C så måste FF-kameran ha väldigt hög upplösning. Nånstans runt 40Mpix (om jag inte tänker galet) för att kunna jämföras med med dagen APS-C-kameror. Så som det ser ut i dagsläget är det ju så att APS-C ger en fördel för tex fåglar och sport osv, medan FF ger fördel vid porträtt, bröllopsfoto och liknande.
För en "amatör" skulle jag säga att det inte spelar så stor roll.

Jag kör själv Nikon D300 och ser själv inte att denna kamera skulle vara begränsande för vare sig en amatör eller ett proffs. Det finns såklart kameror som presterar bättre på höga ISO-tal, men D300(s) skäms verkligen inte för sig där heller. ISO3200 är i högsta grad användbart. Hanteringsmässigt, prestandamässigt och bildkvalitetmässigt är den mycket bra och inte alls så daterad som en del vill ha det till.
Du nämner inget om vad du har för tänkt budget. Om du vill kunna filma med AF så är verkar tex inte Sony A55 så dum, men då får du leva med en lika uschlig sökare (EVF) som på din GF1. Andra kameror som åxå har AF vid filmning, men möjligen något sämre/långsammare AF är Nikon D3100, D7000, Canon 550D och 7D. Alla dessa är APS-C. Du har ju även Nikon D300(s) och D90 som är mycket bra. D90 och D300s kans filma men inte med AF.
Köper du Nikon (och inte behåller GF1:an) så tycker jag att du ska köpa Nikon 35/1.8, som ett kompakt och ljusstarkt fast objektiv. Därtill finns ju den utmärkta 16-85:an som är en riktigt najs normalzoom om man inte behöver så mycket ljusstyrka.
På Canon finns ju motsvarande 15-85, som åxå är bra.
Vill du ha FF och filma så är det nog Canon 5D MkII som gäller...

Vad du ska välja beror ju lite på vilken budget du har och om du vill ha AF vid filmning.
 
Hej allihopa,

Jag visste om att vårt utbud av hus och objektiv skulle vara litet när jag gav mig in på m4/3 systemet. Däremot var det inget jag brydde mig om, jag skulle ju inte direkt köpa på mig massor med objektiv direkt. Jag trodde och hoppades någonstans, lite töntigt kan tyckas, att jag var med från början på en våg som skulle bli stor, och visst går m4/3 framåt.

Men med de senaste husen som kommer sakta så sakta, och objektiven, så känns m4/3 (iaf från Panas sida) vara för filming, med GH2 som flaggskepp.

Jag är ingen filmare! Jag vill kunna filma i fin kvalité, men min kamera ska inte vara gjord för just det. Inte för att min GF1 är det, men det känns som att Panasonic är på väg ditåt, kanske för att konkurrensen är för svår på stillbildsfronten? Jag vill ta otroligt fina stillbilder, jag vet att det krävs mer av mig, men jag vill ha rätt kamera för det.

Eller så väntar du lite. Panasonic presenterar sina systemkameror i september och mars och näst i tur torde en kompakt systemkamera stå (GF2, eventuellt "ultrakompakt" a la Sony Nex) eftersom deras större kameror redan uppgraderats ett steg. Under tiden blir din GF1:a inte sämre. Fast det är klart, ju längre brännvidder, större bländare och större zoomar du vill ha desto mindre blir storleksskillnaden mot en konventionell spegelreflexkamera.
 
Behåll vad du har. Det kommer hela tiden nya kameror på marknaden och man blir sugen på att byta men det blir kanske inte bättre för det.
Det kommer en ny GF2 i början av nästa år. Nya GH2 kommer att gå att köpa med valfritt objektiv så
det är inte bara för filmning. Sen kommer säkerligen Olympus med nytt hus också.
 
Jag vill påstå att den utrustning du har räcker långt. Titta på vad de här fotograferna har gjort med m4/3:
http://craigmod.com/journal/gf1-fieldtest/
http://www.davidclapp.co.uk/blog/reviews/43-panasonic-gf-1-in-the-landscape.html
http://www.ronnotramper.com/blog/september2009.html

Själv har jag en adapter för äldre manuella objektiv till min G1. Det är mitt sätt att få större valfrihet av objektiv.

Men visst har Canon och Nikon ett bra utbud av objektiv. Och antagligen bättre batteritid (det tycker jag är den svagaste punkten på min Panasonic)
 
Tack för alla svar!

Jag vet och förstår att den utrustning jag har räcker för min nivå och flera nivåer till. Det är inte så att jag känner att jag behöver något värre för att utvecklas mer, jag kan hålla på länge till med detta, om inte för alltid.

Men allting är så jädrans dyrt, jag är sugen på ett fisheye objektiv och först när jag kollade fanns inte detta till m4/3 ännu, nu när den väl är på intåg från Pana så kostar den ca 8,000. Dyrare än vanliga fisheyes till canon/nikon.

Det ska ju sägas, som någon ovan mig sa, att det finns adaptrar till bannemig allt, jag har en till gamla canon FD objektiv, om de är bra objektiv eller ej vet jag inte eftersom jag fått dem. Men jag är ingen fantast av att jobba med manuell fokus och inte minst alla andra saker som ljusmätning osv, därför väljer jag bort allt vad adaptrar heter.

Jag känner mest bara att jag vill syssla med foto och kunna köpa till mig något roligt tillbehör, vare sig det är en blixt, objektiv eller annat, och så ska det finnas en schysst marknad för det.

Min intention är att behålla GF1 + 20mm f1.7 som substitut för en kompaktkamera, för jag älskar resultaten och mobiliteten!

Har jag bara rabblat vidare på det jag skrev förut eller sa jag något som är värt att svara på?

Tacksam för svar
Dennis
 
pecuniam igni...

Det verkar som om du trots allt är ganska nöjd, men att du vill byta ändå...

Jag tror att du kanske drabbats av pecuniam igni pocketalis, dvs att pengarna bränner i fickan. Det är inget konstigt med det, det kan hända den bäste och det går över som en vanlig förkylning.

Innan du hittar på nåt dumt, vänta i två veckor och tänk på annat. Det brukar jag göra när jag får för mig att köpa prylar jag egentligen inte behöver. Tack vare den principen slipper jag kryssa mellan hydrauliska ostronöppnare och pianon från 1800-talet.

Efteråt känner man sig ganska nöjd, ungefär som kan känna sig nöjd över att inte ätit den där efterrätten som man egentligen inte ville ha.

Och som redan påpekats, m4/3 växer ganska fort så det är nog inga problem på sikt att hitta grejer.
Enda riktiga "problemet" med m4/3 är den lilla sensorn. Detta gör att isoprestandan alltid kommer att ligga efter komkurrenter med större sensorer, samt att möjligheterna till korta skärpedjup blir rejält amputerade.
Om du kan leva med det så finns det kanske inte så stor anledning att byta?
 
Du har mycket rätt i det du säger och jag har inga planer på att köpa på mig en ny kamera inom det närmsta halvåret, jag har tänkt på det ett litet tag och ville ha fler åsikter.

Det är bara att tacka och ta emot - vi får se om 4-6månader sisådär om det blev ett köp eller ej.

Tack för all hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.