Annons

byte från jpeg till raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

fantasi

Medlem
Hejsan,
Köpte nyligen en eos 350D och kan inte för mitt liv hitta vart man ändrar vilket filformat bilderna ska sparas i? Den har stått på jpeg sedan jag köpte den och vill ha den till att ta jpeg+raw eller bara raw...

Mvh Camilla
 
Förmodligen så fotar du i AUTO, då kan man endast fota i JPEG.
Vrid ratten till P, nästan som auto, och sen tror jag du hittar i menyerna.

/Carl
 
Förklara för mig :)

Jag är extremt mycket nybörjare och har upptäckt hur mycket jag behöver lära mig. Jag har en canon eos 350 d och jag undrar vilket som är jpeg + raw. Det måste vara raw + L ..Eller? Om man fotar med denna inställningen då behöver man inte lägga in bilderna i något raw-program va? Bara om man behöver eller har man inte den valmöjligheten med denna kombinerade inställning?
 
Helt rätt - det blir helt enkelt två bilder. En i raw och en kopia i jpg (L = Large = liten komprimering = stor plats på minneskortet) med dina inställningar för jpg med skärpning och annat. Tänk på att det såklart tar upp mer plats på minneskortet med denna inställning.
 
Re: Förklara för mig :)

hanna_jorgens12 skrev:
Jag är extremt mycket nybörjare och har upptäckt hur mycket jag behöver lära mig. Jag har en canon eos 350 d och jag undrar vilket som är jpeg + raw. Det måste vara raw + L ..Eller? Om man fotar med denna inställningen då behöver man inte lägga in bilderna i något raw-program va? Bara om man behöver eller har man inte den valmöjligheten med denna kombinerade inställning?
Men kom i håg att Du måste ha plats för RAW-bilden tillsamans med JPEG versionen. Tänker Du aldrig bry Dig om RAW, föreslår jag att Ställer om till enbart JPEG High för att spara lite plats på kortet.
 
Jag brukar oftast fota i P (än så länge iaf:) men jag testar även att själv ställa in tid, bländaröppning osv. Jag har kollat i menyn men vet inte riktigt vad de olika symbolerna står för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.