Ett förslag kanske kan vara att gå upp till fullformat om det är just bruset du stör dig på.
Detta då fysiskt större sensor med samma upplösning ger mindre brus.
En begagnad Canon 5D (Mark I) brukar gå att finna för runt 5000kr.
Däremot passar inte objektiv med EF-S fattning på kamerahus för fullformat vilket gör att denna uppgradering bara fungerar om du redan har objektiv med EF fattning, alternativt har råd att byta ut till EF objektiv.
Dessutom kommer 1.6x "förlängningen" att försvinna för objektiven, vilket har för och nackdelar när man är van vid denna förlängning.
Här är ett snabbt exempel för att se skillnaden i brus mellan 50D och 5D (Mark I) vid ISO 1600 och alla andra inställningar identiska:
http://farm9.staticflickr.com/8299/7895285590_320c4d92a1_b.jpg
Om du nu tänkt att fortsätta använda EF-S objektiv så är det crop-kamerahus som gäller.
Vad jag kan läsa mig till så ska mängden brus mellan 350D och 50D, 60D inte skilja sig speciellt mycket. Brushanteringen blir bättre men tillverkaren packar in fler pixlar på samma yta vilket gör att man ungefär behåller samma mängd brus.
50D och 60D ska ha i princip lika mycket brus, däremot 40D ska ha lite lägre brus än 350D (dock "bara" 10 MP på 40D).
Om du inte redan har programvara typ Lightroom så kan även detta vara en god investering då programmen har verktyg för att minimera brus från råfiler och jag tror Lightroom 4 är effektigare på detta än Canons egen programvara.