Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte Elements till lightroom? Vad vinner jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag har använt PSE 12 nu sedan den kom ut men hör allt oftare att man bör gå över till lightroom. Nu har jag lärt mig de nödvändigaste funktionerna som att korrigera ljus i nivåer och justera skärpa med främst oskarp mask samt några få andra justeringar. Då jag mest håller på med naturfoto vill jag inte överarbeta bildbehandlingen men strävar ändå mot att bli bättre/mer professionell. Fotograferar minst 98% JPG då jag behöver denna hastighet med min utrustning. Kan kanske bli mer RAW i framtiden om jag övertygas om fördelarna.

Har jag något att vinna i praktiken på att byta till Lightroom? Eller är det en smaksak? Ett enklare flöde eller hur skall man tolka skillnaderna?

Jag har använt PSE 12 nu sedan den kom ut men hör allt oftare att man bör gå över till lightroom. Nu har jag lärt mig de nödvändigaste funktionerna som att korrigera ljus i nivåer och justera skärpa med främst oskarp mask samt några få andra justeringar. Då jag mest håller på med naturfoto vill jag inte överarbeta bildbehandlingen men strävar ändå mot att bli bättre/mer professionell. Fotograferar minst 98% JPG då jag behöver denna hastighet med min utrustning. Kan kanske bli mer RAW i framtiden om jag övertygas om fördelarna.

Har jag något att vinna i praktiken på att byta till Lightroom? Eller är det en smaksak? Ett enklare flöde eller hur skall man tolka skillnaderna?

Främst är det arkiveringsfunktionen som LR är bra på. Basredigering som för de flesta är närmare 100% klaras också av.
Däremot är min personliga åsikt att LR är i utförsbacke efter de senare uppdateringarna som ställer andra krav på maskinvaran än tidigare och för egen del innebär att programmet går allt långsammare för att förr eller senare krascha. Lyckligtvis sparas ändringarna kontinuerligt så inget arbete går förlorat.
Behöver du inte arkivfunktionerna kan du lugnt fortsätta med PSE12 som har fler redigeringsfunktioner.

Jag tycker skärpa och brusred ser bättre ut i LR än i elements. Nu har jag inte pse12, men 10 iaf.

Om man går över till RAW är det en betydande skillnad i redigeringsmöjligheter, främst vad gäller kurvverktyget, eftersom råfilen har många fler bitar och tillåter att man lyfter skuggor eller sänker högdagrar mer utan att få posterisering, men också vitbalanseringen, som aldrig kan ändras i jpeg utan förlust, medan RAW ger full frihet att bestämma vitbalans i efterhand.

Däremot om man alltid tar jpeg är det ingen skillnad i möjligheterna att bearbeta kurvor och färger.

Instämmer med föregående inlägg här. Själv använder jag inte katalogfunktionen för då är jag fri att byta program nör som helst.

Jag fotar 90% i råformat. Som påpekats så ger JPEG om man lyfter skuggor och räddar högdagar ibland ful posterisering med trappstegsövergångar mellan toner p g a att info bara är i 8 bitars färgdjup medan rå är i 12-14 bitar. Det går även att rädda underexponerade bilder i många fall. Råformat ger även amatörer de möjligheter till efterbearbetning som på filmtiden var förbehållen proffs. Jag har märkt en påtaglig förbättring i många av mina bilder sedan jag gick över till råformat. Tänk även på att en JPEG avsedd att användas direkt ofta har ökad mättnad, skärpa och kontrast som ytterligare begränsar behandlingsmöjligheterna då dessa åtgärder förstör information som inte går att få tillbaks.

Jag började också med Elements, men när jag bytte över till LR så blåstes jag bort av dels hur bra upplägget är i LR vilket gör att det är lätt att komma in i det. LR är gjort för fotografer och det känns.

Nu vet jag inte om de åtgärdat detta i Elements, men när jag hade det så fanns inte funktion att synkronisera inställningar mellan bilder vilket finns i LR och är något jag använder väldigt ofta för att göra ändringar över många av bilder.

Programmet har gjort att jag orkar redigera fler bilder jämfört med förr vilket i sin tur gör att jag har fler bilder att dela med mig till min omgivning.

Svaret är väldigt enkelt:

Photoshop Elements är inte gjort för fotografer. Den primära målgruppen för programmet är scrapbookers.

Jag vill påstå att det inte ens är aktuellt att jämföra Photoshop Elements med Lightroom. Det är två helt olika program.

Är du fotograf är Lightroom det självklara valet för att hantera dina bilder.

Min uppfattning är att Lightroom är lite basic justeringar, om du snabbt vill ha en bild justerad genom "systemet". Men behöver du jobba med bilden är det Photoshop CC(2015) som gäller. Där kan du verkligen lätta upp de mesta detaljer på ett proffesionellt sätt.
Tycker dock att katalogiseringen är överlägsen i Lightroom, bara man gör rätt inställningar innan man börjar importera bilder.

Min uppfattning är att Lightroom är lite basic justeringar, om du snabbt vill ha en bild justerad genom "systemet". Men behöver du jobba med bilden är det Photoshop CC(2015) som gäller. Där kan du verkligen lätta upp de mesta detaljer på ett proffesionellt sätt.
Tycker dock att katalogiseringen är överlägsen i Lightroom, bara man gör rätt inställningar innan man börjar importera bilder.

Skall mqn Frilägga mm ja självklart är CC mycket bättre. Lightroom sköter emellertid "mörkrumsarbetet" bra samt att man kan göra fläckborttagning, lokal skugglättning mm.

Jag har själv gjort bytet från PSE 12 till Lightroom för tre månader sedan. Jag fotograferar nästan enbart i RAW och bytte till LL eftersom PSE12 inte stödde RAW-filerna i min nya kamera. PSE12 har en något förenklad variant av RAW-framkallare men jag tycker att den i de flesta normala fall ger ett likvärdigt resultat. Visst finns det marginella skillnader till LLs fördel, t.ex. att kunna göra partiella justeringar direkt i RAW-framkallaren men resultatet blir inte särskilt mkt sämre i PSE12. Mitt intryck är att PSE är lite orättvist nedvärderat.

Jag har PS, LR och Elements, tycker LR är ett fantastiskt program, lättjobbat och intuitivt, helt oslagbart. Jag tycker redigering handlar om att hamna rätt, efter att ha fuskat med PS i tio år, så var LR en verklig dörröppnare, rekommenderas varmt :)

LR känns väldigt dynamiskt, man jobbar med hela bilden och det gillade jag direkt, plus att det är lättjobbat, reglagen faller naturligt. Perfekt verktyg för "fotografen".

Jag har också funderat på att börja använda Lightroom då jag mer och mer fotograferar i råfiler. Jag har laddat hem en testversioner av Lightroom från Adobe. Det som som får mig att tveka är att för min del verkar inlärningströskeln till Lightroom vara ganska hög, men fördelarna med programmet kanske väger över när man lärt sig det ordentligt.

Jag har också funderat på att börja använda Lightroom då jag mer och mer fotograferar i råfiler. Jag har laddat hem en testversioner av Lightroom från Adobe. Det som som får mig att tveka är att för min del verkar inlärningströskeln till Lightroom vara ganska hög, men fördelarna med programmet kanske väger över när man lärt sig det ordentligt.

Lightroom kräver ett nytt sätt att tänka. När man arbetar i Lightroom rör man aldrig originalfilerna och det var det svåraste för mig att vänja mig vid när jag konfronterades med den första versionen av Lightroom för drygt åtta år sedan. Att lära sig programmet är däremot inte svårare än att lära sig vilket nytt program som helst.

Tack för Din kommentar Magnus. Som sagt var kräver programmet ett nytt sätt att tänka. Det är kanske tid för lite nytänkande och starta en prenumeration på Lightroom och Photoshop.

Jag bedömer tröskeln för LR som betydligt lägre än för PS. Har man lyckats importera en bild så är det bara att börja testa funktionerna. Som sagt är originalfilen intakt så det är bara att trycka på återställ och börja om. Det finns massor med kurser och instruktioner för nybörjare på nätet om man inte vill pröva sig fram själv till lämpligt arbetssätt.

Det som kan irritera den självlärde är alla kortkommandon som ställer till det ordentligt om man råkar skriva på tangentbordet i fel läge i LR och ångrafunktionen inte räcker till att korrigera alla förändringar ett antal knapptryckningar orsakat.

Jag har gått från Elements till Lightroom. Det var en tröskel men när den väl övervanns så blev livet mycket enklare. Bättre arbetsflöde, funktionerna i LR räcker mer än väl för de få justeringar jag gör i mina bilder. Dessutom har LR ett trevligare användargränssnitt.

Tror många gillar Lightroom för det är så otroligt användarvänligt. Men tycker personligen att man kan göra några enkla basic justeringar i Lightroom, men vill du krama ur det bästa ur dina filer, så gäller Photoshop, som tyvärr blivit mer svår använt med åren pga alla finesser och plugins.
Har även senaste Elements, men tycker det blir krångligt med enkelt mode, quick eller expert. Du hamnar på något sätt inte rätt någonstans. Mitt råd är att bestäm var ni vill katalogisera era bilder, sen hoppa på PS (CC2015), så är man helt på banan.

Nu har jag lästa alla era svar och även kollat genom moderskeppets timmeslånga introduktion. Flera av funktionerna verkade faktiskt lite bättre än PSE12. Skärpefunktionerna visades dock ej.

Är det något som finns i PSE som inte finns i lightroom?

Mina kvarvarande tvivel är nog hur jag skall göra med de 100 000 bilder jag redan har, skall man börja med att importera samtliga fast de ligger på olika hårdiskar?
Undrar också över kostnaden. Nu kan man ju prenumerera på lightroom+stora Photoshop för 106 kr/mån men risken är kanske att de dubblar detta efter ett tag.

Nu har jag lästa alla era svar och även kollat genom moderskeppets timmeslånga introduktion. Flera av funktionerna verkade faktiskt lite bättre än PSE12. Skärpefunktionerna visades dock ej.

Är det något som finns i PSE som inte finns i lightroom?

Mina kvarvarande tvivel är nog hur jag skall göra med de 100 000 bilder jag redan har, skall man börja med att importera samtliga fast de ligger på olika hårdiskar?
Undrar också över kostnaden. Nu kan man ju prenumerera på lightroom+stora Photoshop för 106 kr/mån men risken är kanske att de dubblar detta efter ett tag.

Du ska inte jämföra programmen. De är helt olika. Det finns massor av saker du kan göra i Elements som inte går att göra i Lightroom, men är du fotograf så kommer du inte att sakna dem. De behövs helt enkelt inte.

Väljer du dessutom att prenumerera på Adobe CC (fotografpaketet med Lightroom och Photoshop) så får du massor av bra funktioner.

Du ska inte jämföra programmen. De är helt olika. Det finns massor av saker du kan göra i Elements som inte går att göra i Lightroom, men är du fotograf så kommer du inte att sakna dem. De behövs helt enkelt inte.

Väljer du dessutom att prenumerera på Adobe CC (fotografpaketet med Lightroom och Photoshop) så får du massor av bra funktioner.

Men vad är det jag hade kunnat sakna? Klart jag är fotograf men inte yrkesfotograf. Vad är det ickefotografer använder PSE till? Du skriver att jag får alla funktionerna iom paketet med Ps-CC men elements är ju ett Photoshop utan de sista 10% av funktionerna. Vad finns i de olika programmen som man missar i de andra?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar