Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte Elements till lightroom? Vad vinner jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vad är det jag hade kunnat sakna? Klart jag är fotograf men inte yrkesfotograf. Vad är det ickefotografer använder PSE till? Du skriver att jag får alla funktionerna iom paketet med Ps-CC men elements är ju ett Photoshop utan de sista 10% av funktionerna. Vad finns i de olika programmen som man missar i de andra?

Jag tycker PSE har blivit frånåkt, skall du uppdatera varje år så kostar det nästan lika mycket som hela PS/LR CC per år (kanske något billigare?) LR är förmodligen världens med frekventa redigeringsprogram idag jämte PS. Lagerfunktionen är väl 8 bit i PSE (vilket sabbar) medans du kan jobba högupplöst i PS.

Jag ser inga argument för att ligga kvar i PSE om du inte redan har programmet och vägrar att lägga ut mer pengar, men funktionsmässigt finns det inga vinster. Det här är processer som har hållit på över tid och idag är LR enastående om man ser till helheten. Sedan kan andra program lösa vissa uppgifter bättre som tex RAW-konvertering. Gör som alla andra gå över till LR, är du inte nöjd, gå tillbaka till PSE.

Också 1+ till Fotograf-Magnus inlägg. :)

Nu har jag nog blivit övertygad om att jag bör gå över till lightroom. Jag kommer ju inte att förlora några funktioner eftersom stora Photoshop också ingår i abonnemanget. Priset är ok om man använder det frekvent och man har då alltid det senaste.

Just nu känns det som att enda nackdelen blir att man blir betalningsslav till Adobe. Man bygger ju aktivt in sig i deras system och får problem om man sluta betala. Man bör kanske lägga alla bilder dubbelt d.v.s. oredigerad på en annan hårddisk i fall man kommer att vilja lämna Adobe?

Såg förresten att man även blir tvingad att använda Blurb som fotobokleveratör om man vill skapa boken i Lightroom. Jag har varit supernöjd med pris, kvalitet och leveranshastighet när jag använt Crimson. Blir det sämre med blurb?

Kan man inte längre köpa LR för ett fast pris? I så fall kunde du ju editera rå i LR och exportera TIFF till PE för de gånger man ville jobba med lager.

Nu har jag nog blivit övertygad om att jag bör gå över till lightroom. Jag kommer ju inte att förlora några funktioner eftersom stora Photoshop också ingår i abonnemanget. Priset är ok om man använder det frekvent och man har då alltid det senaste.

Just nu känns det som att enda nackdelen blir att man blir betalningsslav till Adobe. Man bygger ju aktivt in sig i deras system och får problem om man sluta betala. Man bör kanske lägga alla bilder dubbelt d.v.s. oredigerad på en annan hårddisk i fall man kommer att vilja lämna Adobe?

LR ändrar aldrig originalfilerna, så lägg nytagna bilder i en eller flera mappar och importera därifrån till LR. Om du sedan redigerar i PS/LR så spar du filerna som JPG för visning, eller vad du nu ska göra. Men originalfilerna ligger kvar orörda :)

Kan man inte längre köpa LR för ett fast pris? I så fall kunde du ju editera rå i LR och exportera TIFF till PE för de gånger man ville jobba med lager.

Lightroom kan man fortfarande köpa men inte PS. Skall man ta steget över från PSE tänkte jag att det var lika bra att ta hela kitet och inte gå miste om några funktioner. Abonnemang för allt per år kostar som att köpa Lightroom.

LR ändrar aldrig originalfilerna, så lägg nytagna bilder i en eller flera mappar och importera därifrån till LR. Om du sedan redigerar i PS/LR så spar du filerna som JPG för visning, eller vad du nu ska göra. Men originalfilerna ligger kvar orörda :)

Om jag förstår dig rätt så kan jag ta alla mina 100 000 bilder som jag har nu på 3 olika hårddiskar och importera dessa i lightroom. Dessa filer ligger kvar på orginalplatsen oavsett vad jag gör? Jag misstänker att jag måste börja få mer ordning på mina bilder då jag sparar alldeles för mycket. Ibland går jag tillbaka och raderar några hundratals usla bilder bara för att jag nu vet att jag har andra mycket bättre.

Om jag förstår dig rätt så kan jag ta alla mina 100 000 bilder som jag har nu på 3 olika hårddiskar och importera dessa i lightroom. Dessa filer ligger kvar på orginalplatsen oavsett vad jag gör? Jag misstänker att jag måste börja få mer ordning på mina bilder då jag sparar alldeles för mycket. Ibland går jag tillbaka och raderar några hundratals usla bilder bara för att jag nu vet att jag har andra mycket bättre.

Så har jag gjort, jag är inget megapro på katalogisering, du kan säkert göra ännu fler justeringar från själva LR. Men LR är riktigt bra när det gäller överblick och det blir lättjobbat. Så all import och export av bilderna går via LR, däremellan kan bilderna ha gått igenom PS. Jag har köpt LR men tycker hyrvarianten är bättre, väldigt mycket bang for the buck.

Men vad är det jag hade kunnat sakna? Klart jag är fotograf men inte yrkesfotograf. Vad är det ickefotografer använder PSE till? Du skriver att jag får alla funktionerna iom paketet med Ps-CC men elements är ju ett Photoshop utan de sista 10% av funktionerna. Vad finns i de olika programmen som man missar i de andra?

Vad du skulle sakna vet bara du men jag har mycket svårt att se att en fotograf skulle sakna Elements om hen har tillgång till Lightroom och Photoshop.

Du får ursäkta att jag upprepar mig, men att jämföra Elements och Lightroom blir lite som att jämföra Excel med Word. De är till för olika saker.

Såg förresten att man även blir tvingad att använda Blurb som fotobokleveratör om man vill skapa boken i Lightroom. Jag har varit supernöjd med pris, kvalitet och leveranshastighet när jag använt Crimson. Blir det sämre med blurb?

1) Du blir inte tvingad att använda Blurb men Lightroom har optimerat sin fotoboksfunktion till Blurb. Min uppfattning är att Blurb är bra.

2) Vill du fortsätta göra fotoböckerna hos Crimson kan du göra det.

1) Du blir inte tvingad att använda Blurb men Lightroom har optimerat sin fotoboksfunktion till Blurb. Min uppfattning är att Blurb är bra.

2) Vill du fortsätta göra fotoböckerna hos Crimson kan du göra det.

1. Om blurb håller ungefär samma prisläge och kvalitet så är det kanske ok. Men hur är det? Skall allting importeras från andra sidan atlanten? Eller har blurb produktion även i Europa? Jag betvivlar inte att blurb är ok men priset/tranporterna får mig att tveka lite.

2. Men om jag fortsätter att använda Crimsons eminenta service kan jag inte utnyttja lightroom? Jag gillar inte deras produktionssida och då framförallt att jag inte lyckas skapa bra textflöden kring bilder. Lightroom kan säkert ha superfunktioner för att placera texter snyggt och exakt men då enbart i kombination med blurb?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar