ANNONS
Annons

Byte Canon 6D mot Nikon D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Hello friends..

Har möjligheten att göra ovanstående byte i en bra deal. Jag vet "allt" specmässigt om båda kamerorna och behöver andra argument/motargument av mer handhavandetyp.

Fotar mest ganska stillastående motiv med undantag för springande barn och motocross.

Min egen plus-lista ser ut så här:

Nikon D800
+ Inbyggd blixt (saknar den verkligen)
+ DX-läge
+ Billig och bra AF-S 50 mm

Canon 6D
+ Billig och tokskarp EF 70-200 f/4
+ Upplever färgerna riktigt fina
+ Ligger bättre i handen
+ Väger mindre
+ Slipper byta objektivparken (3 st)

Märkeslojal? Nä inte alls..

Blixt - köp en separat, OAVSETT vilket märke du väljer.
Det tjänar dina bilder på.
Vad man skall ha DX-läget till vet jag inte. Det går lika bra att beskära bilder i efterhand.
Eller tänkte du använda DX-optik? Verkar i så fall vara slöseri med resurser.

D800
-fps det är ingen racermaskin. Märks vid tex skidhopp (som troligtvis är långsammare än motorcross)

Blixt - köp en separat, OAVSETT vilket märke du väljer.
Det tjänar dina bilder på.
Vad man skall ha DX-läget till vet jag inte. Det går lika bra att beskära bilder i efterhand.

Kör separat blixt till min 6D men nyttjar den i princip uteslutande för att fylla i framifrån när bakgrunden är ljus. Det klarar även "fulblixten". Vore skönt att slippa kånka med den.

Angående DX-läge borde jag väl säga sensorupplösning i stället. Det är möjligheten till beskärning som är det viktiga.

Tyvärr är den inbyggda problematisk att använda med 2,8 zoomar. objektiven täcker blixten i bildens nederkant o man får en svart sorgekant.
Fasta objektiv är mindre så de borde funka bättre med den inbyggda blixten.
Köpte mig en SB 910 för ett par veckor sedan.
Det blir en klar förbättring i jämförelse till D800ans inbyggda.

Du borde väl sätta upplösningen för D800 på plus, det är den största fördelen. Jag rekomenderar ett batterigrepp också. Ska du köpa till en blixt rekomenderar jag SB 700. Den onbyggda blixtem är bra främst att styra andra blixtar med, kan funka som upplättning i nödläge med. Märkligt att andra kameror inte har den, är ju knappast en nackdel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar