Annons

Byta ut Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

eas76

Aktiv medlem
Hej
Har en Nikon d40 som jag haft några år,funderar på att köpa mig en nu kamera då jag vill kunna filma lite med. Vilcken kamera skulle ni rekommendera? Har kikat på Sony nex-5n Nikon3100 och
Sony slt 35k vad tror ni om dessa vilken tar bäst foton och filmar bäst?
 
Börja inte med att välja kamera. De flesta systemkameror räcker till i början och de två stora kameratillverkarna, Canon och Nikon, gör båda kameror som räcker för de mest kräsna användarna.
Välj omjektiv/objektivfattning. Börjar Du få intresse och vill investera i flera objektiv är Du fast sedan. Få privatpersoner har råd att börja om den investeringen.
Jag kör Canon för objektivens skull men åsikterna går isär. Läs och bilda Dig en egen uppfattning.
 
Du har ju en fördel, det finns ingen kamera som inte är bättre än en D40 så alla är uppgraderingar ;-)

Sonys SLT-modeller har en stor fördel, det är autofokusen under filmning. De fokuserar på samma sätt som din D40, med fasdetekterande AF, medan i princip alla andra kameror fokuserar med kontrastdetekterande AF som inte är lika snabb och säker. Jag har inte testat själv och jag är inte så inne i filmning, men det är en skillnad.

SLT har å andra sidan en nackdel, de har en fast halvgenomskinlig spegel som stjäl en del ljus. Det betyder att i dåligt ljus kommer du att få ha något högre ISO med en SLT än med någon av de andra.

Vad gäller ren bildkvalité tror jag knappast att det är någon nämnvärd skillnad, alla är åtminstone mycket bättre än din D40.
 
Läst lite om Sony kamerorna egentligen är då nex n och a35 samma typ av kameror ,dyrbarare objektiv verkar det vara till nexnn.
Är det Sony som har bäst video kvalitet om man hemför i nexnns prisklass.
Vad finns det för andra alternativ?
Har i dag ett 18-200 och ett18-55 till D-40 skulle vilja ha någon liknande uppsättning till nästa kamera.
 
Ja lite snabbare focus tycker den har lite svårt att fokusera ibland litte skarpare bilder och bildstabiliserinng. Var en sväng på Mediamark i dag och klämde lite på nex5n och a33 och a35
Fördelen med a33 är vinklingsbar skärm vid filmning a35 lite nyare bättre? Nex är läcker men man blinkande begränsad med den+ objektiven verkar vara dyrare.tycer man blir mer och mer velig ju mer man läser.men det verkar vara Sony man ska sattas på när det gäller filmning eller vad tror ni?
 
Nästan bestämt mig

Väljer mellan A33 och A55 är A55 värd en tusing till tycker ni?
 
Börja inte med att välja kamera. De flesta systemkameror räcker till i början och de två stora kameratillverkarna, Canon och Nikon, gör båda kameror som räcker för de mest kräsna användarna.
Välj omjektiv/objektivfattning. Börjar Du få intresse och vill investera i flera objektiv är Du fast sedan. Få privatpersoner har råd att börja om den investeringen.
Jag kör Canon för objektivens skull men åsikterna går isär. Läs och bilda Dig en egen uppfattning.

Kan inte mer än hålla med i allt du skriver, jag kör Canon för just 400/5,6L USM
Hade jag fotat mer normala saker än mest fåglar så hade jag kanske tagit Nikon.
 
Väljer mellan A33 och A55 är A55 värd en tusing till tycker ni?

Tycker personligen att Nikon eller Canon (beroende på vad man är ska fota) är dom man ska välja mellan för det finns ett mycket större utbud på objektiv och tillbehör om det inte är något väldigt speciellt man är ute efter som någon annan tillverkare har.
 
Det kan du ha rätt i att det är lättare med tillbehör,men Sony verkar ligga i framkant när det gäller filmning
 
inte riktigt sant, väldigt få kameror har den snabba blixt-synk som D40 har.

Herr Besserwisser i farten ;-)

Haha det stämmer, men å andra sidan är de kamerorna som också har den funktionen rätt mycket bättre än en D40 på minst ett par sätt till ;-)

(Och kostar 100 000 kr ++ :p )
 
Haha det stämmer, men å andra sidan är de kamerorna som också har den funktionen rätt mycket bättre än en D40 på minst ett par sätt till ;-)

(Och kostar 100 000 kr ++ :p )

Måste ju få använda all den värdelösa information som tränger bort det som jag egentligen borde komma ihåg. :)

Jag fattar inte varför denna typ av info klibbar sig fast i huvudet, är något fel på mig förmodligen.
 
Det kan du ha rätt i att det är lättare med tillbehör,men Sony verkar ligga i framkant när det gäller filmning

Sonys SLT-modeller fungerar väldigt bra till filmning eftersom den snabba fasdetekterande autofokusen fungerar då också, vilket inget annat märke klarar i dag. Det innebär också att du har lika snabb autofokus när du fotograferar i livewiew-läge.
Sony är inte bäst på allt, men på de här områdena ligger de främst just nu.

Om du väljer mellan a33 och a55 så skulle jag rekommendera den 55:an. Varför? Den har en sensor som fått mycket positiva recensioner, samma som används i Nikon D7000 och Pentax K5 t.ex. Den fasta spegeln i a55 själ lite av ljuset, så den har inte samma fina hög-isovärlden uppmätta som de andra kamerorna med samma sensor. I praktiken är det inget du kommer märka, tror jag.

Lyssna sedan inte för mycket på dem som rekommenderar Nikon/Canon för att de har större system/fler objektiv att välja på. Det finns gott om begagnat (och nytt) till Sony. Då är en fördel att eftersom Sony har bildstabilisering i kamerahuset har du stabilisering med vilket objektiv du än köper, även vid filmning.
 
Sonys SLT-modeller fungerar väldigt bra till filmning eftersom den snabba fasdetekterande autofokusen fungerar då också, vilket inget annat märke klarar i dag. Det innebär också att du har lika snabb autofokus när du fotograferar i livewiew-läge.
Sony är inte bäst på allt, men på de här områdena ligger de främst just nu.

Om du väljer mellan a33 och a55 så skulle jag rekommendera den 55:an. Varför? Den har en sensor som fått mycket positiva recensioner, samma som används i Nikon D7000 och Pentax K5 t.ex. Den fasta spegeln i a55 själ lite av ljuset, så den har inte samma fina hög-isovärlden uppmätta som de andra kamerorna med samma sensor. I praktiken är det inget du kommer märka, tror jag.

Lyssna sedan inte för mycket på dem som rekommenderar Nikon/Canon för att de har större system/fler objektiv att välja på. Det finns gott om begagnat (och nytt) till Sony. Då är en fördel att eftersom Sony har bildstabilisering i kamerahuset har du stabilisering med vilket objektiv du än köper, även vid filmning.

Titta på Sony trådar där riktiga Sony-fans talar om att byta system för att de saknar tillbehören de avancerade FF husen och ogillar de bitvis extrema priser som Sony tar ut.

Om man inte ser sig själv få foto som hobby utan mest ska ta bilder av familj osv så spelar det ingen roll vad man väljer ur den aspekten.
Börjar man bli mer seriös så kommer man märka skillnaden mellan systemen och kanske sakna saker som Canon och Nikon har om man valt någon av de mindre systemen.

Det viktiga är att man går in i sitt val medveten om vilka för & nackdelar valet man gör har.

Inga system är perfekta!
 
Kan inte mer än hålla med i allt du skriver, jag kör Canon för just 400/5,6L USM
Hade jag fotat mer normala saker än mest fåglar så hade jag kanske tagit Nikon.

Vad är det Du inte håller med om? Jag tycker han ska bilda sig en egen uppfattning. Håller Du inte med om det?

I övrigt skrev jag vad jag valde och varför. Det är Du ju tvingad att hålla med om för det var ju vad som faktiskt hände. Sen kanske Du inte tycker som jag men det är en annan sak.
 
Vad är det Du inte håller med om? Jag tycker han ska bilda sig en egen uppfattning. Håller Du inte med om det?

I övrigt skrev jag vad jag valde och varför. Det är Du ju tvingad att hålla med om för det var ju vad som faktiskt hände. Sen kanske Du inte tycker som jag men det är en annan sak.

Det han skrev betyder att han håller med dig, inte tvärtom.
 
Det viktiga är att man går in i sitt val medveten om vilka för & nackdelar valet man gör har.

Inga system är perfekta!

Det håller jag absolut med om och det var därför jag tyckte att även Sonys fördelar behövde belysas. TS är ute efter en kamera som fungerar bra för filmning. Min uppfattning är att Sony-SLT är bra på det.

Jag har använt Sony sedan 2006 och följt med i debatten, så jag är väl medveten om att det finns nackdelar med systemet. Förespråkare för andra märken brukar vara bra på att plocka fram dem ; )
 
Det håller jag absolut med om och det var därför jag tyckte att även Sonys fördelar behövde belysas. TS är ute efter en kamera som fungerar bra för filmning. Min uppfattning är att Sony-SLT är bra på det.

Jag har använt Sony sedan 2006 och följt med i debatten, så jag är väl medveten om att det finns nackdelar med systemet. Förespråkare för andra märken brukar vara bra på att plocka fram dem ; )

Hej
Så du använder Sony vilka nackdelar tycker du att det finns med systemet?
Har du koll på hur länge man kan filma innan kameran blir för varm? Har läst på Sonys sida
Men vill veta hur det är i verkligheten.
Man blir veligare och veligare ju mer man läser, var nära att trycka på beställnings knappen igår
På en a55
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.