Annons

Byta ut kit-objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

McAdam

Medlem
Någon som har koll på skillnaden i bildkvalitet mellan kit-objektivet 18-55 f/3.5-5.6 SAM och Tamron 17-50 f/2.8?

På bl a photozone.de får ju kit-objektivet bra kritik för sina optiska egenskaper. Är det större bländare och bättre byggkvalitet man får med Tamronobjektivet eller kan man förvänta sig bättre optiska egenskaper också?

Någon som har koll på skillnaden i bildkvalitet mellan kit-objektivet 18-55 f/3.5-5.6 SAM och Tamron 17-50 f/2.8?

På bl a photozone.de får ju kit-objektivet bra kritik för sina optiska egenskaper. Är det större bländare och bättre byggkvalitet man får med Tamronobjektivet eller kan man förvänta sig bättre optiska egenskaper också?

Stor skillnad. Tamron-objektivet är betydligt bättre.

Nedbländat i mycket bra ljus så är även 18-55SAM skarpt, så där skiljer det inte nämnvärt, men den stora skillnaden är ju som sagt ljusstyrkan. Det är hela två bländarsteg, så att Tamron-objektivet släpper in 4 gånger så mycket ljus och det är en avgörande skillnad.

Tamronet är inte heller väldsklass i byggkvalitet, tycker det känns lite "rassligt", men är helt ok.

Sen en liten detalj är att med kameran följer ju inget motljusskydd med till kitobjektivet av någon anledning. Det är alltid bra att ha ett sådant på, både för att undvika flares och att skydda objektivet.

Rekommenderar detta Tamron som inte kostar särskilt mycket. Sätt inte på något UV-filter som försäljarna brukar försöka lura på en. Gör mer skada än nytta och försämrar bilden och det skyddas bättre av ett motljusskydd.

/Mats

Du får en snabbare glugg. Bättre ljusstyrka på optiken.
Kit gluggen har en stor variation vissa ex är super dåliga medan andra är bra.

Jag hade ett Tamron innan och tycker det levererade jätte bra bilder.
Kan verkligen rekommenderas. De säljs rätt billigt på både fotosidan och tradera då många köper n ya A77 med den nya 2.8 kit gluggen och då säljer Tamronet.
Finns även en Sigma. Men när jag köpte fick jag fram att den var sämre skärpemässigt än Tamron.

Det man förlorar är att det inte är någon motor i objektivet så jag vet inte hur det funkar med filmning. Tror det inte går med AF hur som helst, inget jag är 100% säkert på, då jag aldrig filmar.

**** såg nu att Mats hade svarat medan jag skev *********

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar