Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ut EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

kubit

Medlem
Är glad amatör och vet väl kanske inte om jag behöver byta upp mig, men det blir mer och mer avancerat ju bättre kunskaperna blir.

Är mycket produkt och porträtt fotografering som gäller.

Vore kul att höra lite hur stort steg ni andra tagit när ni övergett "instegskameran", nackdelen är väl att jag även sitter på en del olika objektiv som kanske inte blir användbara med nästa kamera.

//Kaj

Är glad amatör och vet väl kanske inte om jag behöver byta upp mig, men det blir mer och mer avancerat ju bättre kunskaperna blir.

Vore kul att höra lite hur stort steg ni andra tagit när ni övergett "instegskameran", nackdelen är väl att jag även sitter på en del olika objektiv som kanske inte blir användbara med nästa kamera.

//Kaj

Det beror på vad du vill förbättra. Bildkvallitén är inte direkt bättre i en 40D,50D eller 500D gentemot vad du har nu. Det är dock andra saker som blivit bättre eller annorlunda, men sensorprestanda är skillnaden liten på.

Snabbare och bättre AF så sikta på XXD serien

Bättre hög ISO och korta skärpedjup så är det FF som gäller och då är väl 5D, 5D mkII eller 1Ds mkII de rimliga alternativen.

Vill du ha finesser kan möjligen 500D vara ett alterantiv

För produktfotografering är live view bra. Det har du inte i din 400D, men i allt nyare du kan hitta.
När kameran har live view kan du nämligen ha datorn ansluten och se bilden på den skärmen direkt, även innan den är tagen. Underlättar mycket när det gäller att så kvickt som möjligt få ett bra resultat.

Absolut - och underlättar också att vid macro lägga focusplanet där man önskar det.

450D är ett alternativ på en bra kamera till rimliga pengar - att den är lite liten är mest en smaksak,

Satsa på gluggar och blixt till att börja med! Blixt är väldans användbart till produktfoto. Köp på dej några bättre objektiv, de påverkar bilden mycket mer än kameran. Sen när du har uppgraderat allt runtomkring kommer du nog att "känna" när det är dags för ett nytt hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar