Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta ut 28/1,8 och 50/1,4 mot ett 35/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

dajli

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar på att byta ut bland mina fasta objektiv. Använder mina objektiv på en FF.

Fram till nyss har jag haft ett tokina 17/3,5 , canon 28/1,8 och ett canon 50/1,4 som enda objektiv. De har kompletterat varandra bra. Men ibland har jag haft svårt att välja mellan 28/1,8 och 50/1,4 att använda. Gillar fördelarna med 50/1,4 som ljusstyrka och skärpedjup, men samtidigt är också brännvidden på 28 lite trevligare inomhus. Dock lite väl vidvinklig och "tråkig"för det kan jag känna ibland. Nu har jag köpt ett 24-70/2,8 och har på så sätt fått ett bra objektiv att använda istället för de fasta när inte ljusstyrka är kritiskt, och slipper då även ta med mig flera objektiv. Det fixar ju även porträtt som 50/1,4 använts till fram tills nu.

Därför funderar jag på att byta ut 28:an och 50:an till ett 35/1,4. Då tänker jag att jag får en ljusstarkare högkvalitativ vidvinkel för inomhus, som även fungerar för gatufoto, och som kan ge härligt kort skärpedjup trots att den är lite vidvinklig. Ett fast allroundobjektiv som kompletterar min allroundzoom. Jag har även ett 50/1,8 som bara ligger som skulle fungera som reserv när jag ev. skulle sakna mitt 50/1,4. Jag får för mig att jag skulle gilla att bara ha ett riktigt bra fast ljusstark objektiv som blir rejält använt istället.

Tror ni att bytet vore klokt? Eller är det bara gräset på andra sidan som lurar? Är det någon som t.ex. ersatt sitt 50/1,4 med ett 35/1,4 som har erfarenheter av bytet? Eller som kanske bytt från 28 mm som har åsikter om skillnad i brännvidd?
 
Du har ju en 24-70, så åsikterna om brännvidd borde du väl rimligen kunna skaffa dig bäst själv. Det är ju bara att snurra på ringen, så ser du ju hur det blir.

Själv är jag ju sen en sådan som inte ser varför 50/1,4 ska försvinna för att man skaffar sig en 35/1,4? Det gamla lär ju inte sluta fungera för att du köper ett nytt objektiv. Om inköpet av den förhållandevis saftigt prissatta 35/1,4 hänger på den jämförelsevis lilla summa du skulle kunna få ut om du säljer din 50/1,4, då rekommenderar jag ju hellre knäckebröd en månad till eller så, eller egentligen något annat som jag inte kan skriva om här, för då blir det bara gnäll.
 
Ja jag vet, tänkte skriva det också att jag ju kan testa själv genom att sätta zoomen på 35 mm och testa ett tag. Men annat som skärpa, skärpedjup och t.ex. tankar om vikt/storlek på objektiven kontra varandra är svårt få då.

Tanken att 50/1,4 måste försvinna är inte främst beroende på kostnad, men 28:an och 50:an skulle nog kunna ge nästan 7000:-, och då är insatsen för en begagnad 35:a inte lika saftig. Angående sparandet så är det främst så att samvetskontot för kameragrejer börjar tömmas, så ett knäckeleverne skulle nog bättra på andra konton ändå i så fall. Att jag vill byta bort 50/1,4 beror till stor del på att jag vill minimera antalet objektiv så jag verkligen använder de jag har. Jag vill helt enkelt ha ett fast objektiv som känns riktigt bra till många situationer, och undrar om 35/1,4 skulle fungera bättre till det än 50/1,4. Att jag då också kan delfinansiera köpet med 28/1,8 som ligger nära 35 mm blir också en positiv bieffekt.

Jag är helt enkelt nyfiken på tanken att bara ha ett 17mm, 35mm och 24-70.
 
Jag har på sätt och vis bytt ut just mina 28/1.8 och 50/1.4 till ett 35/1.4.

Fick min 5D + 50/1.4 stulna. Köpte därefter en ny 5D + 35/1.4 istället.
Några månader senare sålde jag min 28/1.8 som mest låg i byrålådan sedan 35/1.4 införskaffats.

Kan sakna 50/1.4 ibland, men det är väldigt sällan.

så i MITT fall, och mitt sätt att fotografera, så kändes bytet 28/1.8 och 50/1.4 till 35/1.4 som ett lyckat byte.
 
Jag har på sätt och vis bytt ut just mina 28/1.8 och 50/1.4 till ett 35/1.4.

Fick min 5D + 50/1.4 stulna. Köpte därefter en ny 5D + 35/1.4 istället.
Några månader senare sålde jag min 28/1.8 som mest låg i byrålådan sedan 35/1.4 införskaffats.

Kan sakna 50/1.4 ibland, men det är väldigt sällan.

så i MITT fall, och mitt sätt att fotografera, så kändes bytet 28/1.8 och 50/1.4 till 35/1.4 som ett lyckat byte.
Det var ju intressant att du indirekt gjort samma "byte". Kul att du är nöjd trots att bytet inte var så uttänkt! Jag tror ju själv att jag sällan kommer sakna 50/1,4 om 35/1,4 är så bra som det sägs. Och om jag beskär en bild från 35mm till samma utsnitt som 50mm så upplevs ju bilden likadan som från 50mm i stort sett. Det jag gillar mest med 50/1,4 är det härliga skärpedjupet. Hur tycker du att bländare 1,4 på 35 mm står sig i jämförelse? Jag gillar tanken på lite mer vidvinkliga bilder med fint kort skärpedjup! När saknar du ditt 50/1,4 främst? Är det utsnittet du saknar då, eller storleken?
 
Jag har gått den omvända vägen. Började med zoomar, tex 24-70L. Ljusstyrkan räckte aldrig till och den blev sedemera utbytt mot just 35L. På den tiden hade jag en cropkamera och 35L fungerade således som en aningen lång ljusstark normal. Ett jobb den gjorde med bravur och jag har många goa bilder från den tiden som inte varit möjliga utan den saftiga investeringen som 35L innebär. Inför köpet av nya 5D2 så sprang jag på en begagnad 24L i min omnejd och slog till. När jag väl fick min nya kamera hade jag alltså 24, 35 och även en då nyligen införskaffad 50:a i vidvinkel-normalområdet. Det tog inte särskilt lång tid att konstatera att 35L blev något av en mellanbrännvidd för min del. Antingen var/är jag ute efter ganska täta och intima foton och då åker 50mm på, eller så är det miljö inomhus som ska med i bilderna och då räcker sällan 35 för mina behov. Jag sålde således 35L och har än så länge inte tittat tillbaka... Är lite som du när det kommer till kameraväskan. Vill inte att det ska finnas för mycket prylar i den. Dels blir den ju tung men framförallt är det så dyra grejor så de ska f*n*m*j användas! :) Klarar mig alldeles utmärkt idag med 24-50-135...

Mvh
Jerka
 
Jaha, alla är vi ju olika.

Jag har inga problem med att ha ett "förråd" med mojänger hemma, men sen plockar jag med det jag tycker jag behöver när jag ska fotografera något. Hur mycket beror då på kännedomen om vad som ska fotograferas och vad som är praktiskt att släpa på. En stor väska är ett fä att dra runt, men en liten med det nödvändigaste och en liten till med mer obskyra ting, som bara tas till när det behovet faller på, är rätt hanterbart.
 
Jag har gått den omvända vägen. Började med zoomar, tex 24-70L. Ljusstyrkan räckte aldrig till och den blev sedemera utbytt mot just 35L. På den tiden hade jag en cropkamera och 35L fungerade således som en aningen lång ljusstark normal. Ett jobb den gjorde med bravur och jag har många goa bilder från den tiden som inte varit möjliga utan den saftiga investeringen som 35L innebär. Inför köpet av nya 5D2 så sprang jag på en begagnad 24L i min omnejd och slog till. När jag väl fick min nya kamera hade jag alltså 24, 35 och även en då nyligen införskaffad 50:a i vidvinkel-normalområdet. Det tog inte särskilt lång tid att konstatera att 35L blev något av en mellanbrännvidd för min del. Antingen var/är jag ute efter ganska täta och intima foton och då åker 50mm på, eller så är det miljö inomhus som ska med i bilderna och då räcker sällan 35 för mina behov. Jag sålde således 35L och har än så länge inte tittat tillbaka... Är lite som du när det kommer till kameraväskan. Vill inte att det ska finnas för mycket prylar i den. Dels blir den ju tung men framförallt är det så dyra grejor så de ska f*n*m*j användas! :) Klarar mig alldeles utmärkt idag med 24-50-135...

Mvh
Jerka
Kul att nån tänker likadant, även om det lett till det omvända för dig då. :) Jag gillar egentligen fasta, och har inte tidigare tänkt köpa en zoom. Men en semesterresa med lite för många osmidiga objektivbyten, och främst kommande fotouppdrag åt jobbet gjorde att jag kände att en zoom kanske ändå är smart att ha. Men det gjorde nog att nödvändigheten av 3 fasta blev lite mindre för mig. Om 28/1,8 var lika skarp och ljus som 35/1,4 så skulle jag nog inte fundera på bytet lika mkt. Men nu vill jag liksom ha det bästa jag gillar från 28:an och 50:an i samma objektiv, och samtidigt ett mellanting. 3 saker i ett! :)
 
Hur tycker du att bländare 1,4 på 35 mm står sig i jämförelse? Jag gillar tanken på lite mer vidvinkliga bilder med fint kort skärpedjup! När saknar du ditt 50/1,4 främst? Är det utsnittet du saknar då, eller storleken?

Tycker den är lite luddig i kanterna på 1.4, men skarp i mitten. Vilket fungerar bra för mig, då det mest är folk/porträtt/mingel den används till, och då är kanterna inte så viktiga.
Sen är det faaaantastiskt att kunna filma med 5DMKII och 35/1.4 i nästan mörker..

Hade FD 50/1.8 och AE-1 Program som min första kamera, och tog säkert 90% av bilderna med den kombon. Det är en trevlig kombination, men lite tråkig..

Många gånger försöker man ju få med de flesta brännvidder med fasta, och ett visst spann emellan. Tex:
24, 50, 100, 200
28, 50, 85, 135
och som i mitt fall, 35/1.4, 85/1.8, 135/2 och 200/2

Det vanligaste är nog 28, 50 osv

Tycker man 35 är lagom, så ligger 50 lite lite för nära. Så det är nog därför jag skippat 50:an. Sen tyckte jag inte 50/1.4 var så skarp på 1.4.
 
Tycker den är lite luddig i kanterna på 1.4, men skarp i mitten. Vilket fungerar bra för mig, då det mest är folk/porträtt/mingel den används till, och då är kanterna inte så viktiga.
Sen är det faaaantastiskt att kunna filma med 5DMKII och 35/1.4 i nästan mörker..

Hade FD 50/1.8 och AE-1 Program som min första kamera, och tog säkert 90% av bilderna med den kombon. Det är en trevlig kombination, men lite tråkig..

Många gånger försöker man ju få med de flesta brännvidder med fasta, och ett visst spann emellan. Tex:
24, 50, 100, 200
28, 50, 85, 135
och som i mitt fall, 35/1.4, 85/1.8, 135/2 och 200/2

Det vanligaste är nog 28, 50 osv

Tycker man 35 är lagom, så ligger 50 lite lite för nära. Så det är nog därför jag skippat 50:an. Sen tyckte jag inte 50/1.4 var så skarp på 1.4.
Tack för åsikterna. Jo precis, det är det jag känner också, att 50 blir lite för nära 35 mm för att det ska kännas värt ha båda. Och 35:ans utsnitt går ju beskära till 50:ans, tvärtom är ju svårt... Så kan man utnyttja de 21MP man har till bruks. Det låter bra att du tycker 35:an är skarp i mitten på 1,4. Även om jag har ett fint ex av 28/1,8 så är den ju inte lika skarp öppen som 35:an sägs vara. Mittskärpa är det viktigaste för mig också.

Jag har ju 17, 28, 50 nu (är mer för vidvinkel än tele) som ju känns som ganska bra intervall egentligen. Om det fanns en 28/1,4 som var lika fin som 35/1,4 skulle jag kanske bara uppgradera till den. Men gillar samtidigt tanken på en lite mer tight brännvidd än 28:an är till det jag använder den, alltså 35 mm.
 
Kör hårt! Det är fantastiskt om man kan slänga massa onödiga brännvidder på skroten och bara trivas med en. Det är värt ett försök om inte annat.
Jag är inte Canotist, men jag tycker att 35 mm är en mycket mångsidig brännvidd om man gillar vidvinkel- och normalobjektiv. Jag hade till inte alltför länge sedan ett Nikkor 35/1,4 som var mycket trevligt (på FF), men jag sålde det för att dess optiska karaktär inte tilltalade mig. Och för att jag är en tokstolle som bara måste prova annat då och då;-)
Brännvidden däremot, gillar jag fortfarande. Jag hamnar oftast däromkring när jag använder min normalzoom. Jag skulle utan tvekan kunna ha ett 35/1,4 som enda objektiv om det var bra nog. Jag kan inte svara på om L-gluggen är det, men det är inte omöjligt.

Du kan alltid byta tillbaka om du tröttnar. Lite förlust har ingen dött av;-)

Att begränsa sig kan ofta innebära en ökad inspiration, eftersom man slipper undra över vilket objektiv man ska välja. Istället kan man koncentrera sig på att göra det bästa med det man har, vilket är mycket positivt.
 
35 1.4 L måste ju dessutom vara en idiotsäker investering, det är nog topp 3 på mest efterfrågade objektiv på köp & sälj.

Om man bortser från vissa optiska brister med 35an så är det en absolut favorit på FF, Men i mitt tycke så behöver inte den ena utesluta den andra, det finns tillfällen då 50an är bättre än 35an. Kollade i Lightroom för de senaste 4 månaderna och ca 75% av mina bilder är tagna med 35 och 50, ungefär lika mellan dessa två.
 
Martin och Mattias, tack för (pushande) åsikter! :) Mycket av det ni säger får mig att känna att min tankar trots allt ändå kanske är kloka och värda att prova. Jag har slagit slag i saken nu och satt ut säljes- och köpesannonser! Tack igen!
 
Nu har jag just satt på mitt sprillans nya 35/1,4 på kameran! :) Tack för inputen alla, nu ska det fotas!
 
Nu har jag just satt på mitt sprillans nya 35/1,4 på kameran! :) Tack för inputen alla, nu ska det fotas!
Ball! Gå nu inte omkring och grunna på om det var ett bra val, utan tänk "det här är mitt (enda) objektiv, nu ska vi se vad jag kan göra".

Jag införskaffade nyligen ett 40/2 till min D700, och det sitter limmat på kameran. En kort normal är nästan det enda jag behöver, och det är väldigt trevligt och utmanande att ha ett riktigt bra objektiv som man trivs med, men som begränsar en bildvinkelmässigt.
Jag har massa andra roliga objektiv i min hemliga låda, men jag tänker använda endast 40-millimetergluggen tills jag känner att jag behöver något annat:)

35 mm är ju rätt nära 40, så mitt lilla blogginlägg om saken kanske kan vara intressant läsning: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/33392.htm

Tillägg: Jag tänker lite som att "om jag hade haft en Hasselbladare med 80/2,8 så hade jag fan inte funderat på andra objektiv", och det är ju sant. ETT riktigt bra objektiv som man trivs med räcker långt. Längre än att ha massor av objektiv som alla är dugliga.
 
35 mm är ju rätt nära 40, så mitt lilla blogginlägg om saken kanske kan vara intressant läsning: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/33392.htm
ETT riktigt bra objektiv som man trivs med räcker långt. Längre än att ha massor av objektiv som alla är dugliga.
Hej, kul läsning om ditt 40mm. Känner igen mig mycket i det! Och precis, ETT bra objektiv som man är nöjd med och inte funderar mer kring om det är rätt eller inte är både kul och skönt att ha på kameran!
 
Finessen med systemkameror är att man byter objektiv när man vill byta objektiv.
Förvisso, men det finns idag inga kameror med stor sensor som inte går att byta objektiv på. Så om man vill ha stor sensor men nöjer sig med ett objektiv, så får man köpa en systemkamera. Därmed behöver man inte alls bry sig om att byta objektiv bara för att det går.
 
Finessen med systemkameror är att man byter objektiv när man vill byta objektiv.
Jag köpte en systemkamera för att jag ville kunna ta bilder med högre kvalitet, inte för att jag var sugen på att hålla på och byta objektiv. Så kan ett objektiv upfylla 90% av mitt behov så känns det väldigt skönt och smidigt jämfört med att konka med sig 5 objektiv som uppfyller 20% var.
 
Vill bara återkoppla så här 2 månader efter köpet och säga att jag är otroligt nöjd. Vilka fantastiska bilder man kan få med 35/1,4 på 5DMII. Upplösning, skärpa, färger och kontrast är helt underbara. Har inte saknat mina 28 och 50 en sekund.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.