Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta upp sig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju helt otroligt hur denna diskussion upprepar sig dagligen. Det finns ingen anledning att kriga om vilken kamera som är bäst eftersom den inte säger någonting om dig själv som fotograf. Vi behöver inte försvara våra val och freferenser. Med risk för att driva kriget vidare kan man väl inte förväntat sig något annat än att Canon 350D rent tekniskt ÄR mer utvecklad, åtminstone om man räknar finesser, upplösning, etc. Den är ju faktiskt en mycket nyare kamera. Inse också att man på 8MP får plats med mer information än på 6MP. MEN, inse också att detta inte är allt. Det innebär inte att kameran ger dig per automatik bättre bilder. Kameran gör inte fotografen. Flera saker spelar in som de flesta vet. Inte minst den människan bakom kameran, objektiv, etc. Såväl D70 som 350D är riktigt fina kameror så ger goda möjligheter att utvecklas som fotograf.

Själv gav jag liksom andra vika för ergonomin hos D70 samt den medföljande optiken trots att jag var helt inne på 350d först. Främst för dess litrenhet. Hade jag köpt 350d hade jag ganska snart spenderat ca 1200kr på batterigrepp för att passa min hand lika bra som D70 samt kanske också ett bättre objektiv än kitlinsen. Då blev Canonvägen för dyr för mig. Två goda skäl som inet alls stämmer med andras val. Vi är alla olika, har olika krav, preferenser och förutsättningar och vilken kamera vi än väljer som kan den förhoppningsvis ge förutsättningar för oss att ta bra bilder och att utvecklas som fotograf. Bakom detta krig döljer sig en onödig teknikfetischism som inte föder någon kreativitet.

johan.morck skrev:
Det är ju helt otroligt hur denna diskussion upprepar sig dagligen.
Inget märkligt med det, då frågan dyker upp dagligen, eftersom folk köper kameror dagligen.

Folk vill veta vilken kamera som ger mest för pengarna, vanlig konsumentfråga, inget märkligt alls.

Det är heller inget märkligt att folk har olika åsikter, tvärtom och det är olika åsikter uppfattningar som ger kreativitet, tänkar alla lika så blir det heller inga framsteg.

sagan skrev:
Inget märkligt med det, då frågan dyker upp dagligen, eftersom folk köper kameror dagligen.

Förståss, det var inte det jag var ute efter utan snarare det här att min kamera är bättre än din kamera, osv.

Folk vill veta vilken kamera som ger mest för pengarna, vanlig konsumentfråga, inget märkligt alls.

Visst vill man som konsument ha stöd i sina val men dessa trådar gör det verkligen inte enklare enligt mig. Vidare finns det anledning att fråga sig vad som är bäst? Frågan är bara vad man avser med "bäst" och vad det betyder för varje individ. Vad är mest för pengarna? Kameran A är således inte alltid bättre än kamera B, oavsett tekniska finesser, bildkvalitet, etc. Vi måste bestämma vad vi avser mäta och sedan kombinera det med behov och preferenser, så kan vi börja prata vad som är bäst eller mest för pengarna.

Det är heller inget märkligt att folk har olika åsikter, tvärtom och det är olika åsikter uppfattningar som ger kreativitet, tänkar alla lika så blir det heller inga framsteg.

Min poäng men i en annan tappning, problemet är ju bara att det finns dom som vill påtvinga andra vad som är "bäst" och "mest" för pengarna, dvs att få andra att tänka som en själv och därmed minska pluralismen av uppfattningar.

johan.morck skrev:
Frågan är bara vad man avser med "bäst" och vad det betyder för varje individ. Vad är mest för pengarna? .
Det är ju därför saken diskuteras, för att komma fram till vad som är bäst, vad som är bäst/ger mest för pengarna för just dig avgör du givetvis själv.

Om man får argumenten framlagda för sig så kan man oxå mycket lättare själv avgöra den saken och det är väl hela poängen med diskussionen.

Måste faktiskt hålla med Kim lite här... Även fast han har ett munväder som lämnar mycket att föredra är han duktig på kameror och vet vad han pratar om...

Säger han att det är märkbar skillnad mellan 6&8mp så tror jag honom.

Sedan är det här kriget mellan Canon och Nikon rätt löjligt... Barnsligt närapå... Det verkar som att folk vill försvara sitt eget märke så pass mycket att man inte vet några gränser...

my 2 cents.
Peace out.

hailstorm skrev:
Säger han att det är märkbar skillnad mellan 6&8mp så tror jag honom.

Jag tror att vi snackar hemskt mycket om hur man tittar, hur petig man är & vilken typ av förstoringar man gör.

Den här debatten om dessa, i mina ögon petitesser, är något som kom med digitalkameran (DSLR). Ok, man diskuterade för gammalt tillbaks en del om film & optik också & jag glömmer inte tidningen fotos mätningar av kamerornas exakthet i slutartider i slutet av 70-talet till 80-talet vilket bara var en följd av att de elektroniska slutarna var extremt exakta. Att detta inte har någon praktisk betydelse vet alla idag & därför snackar ingen om det heller.

Jag framhåller inte något märke utan vill bara ha en distans till denna extrema brus & upplösningshysteri.

hailstorm skrev:
Sedan är det här kriget mellan Canon och Nikon rätt löjligt... Barnsligt närapå... Det verkar som att folk vill försvara sitt eget märke så pass mycket att man inte vet några gränser...
Undrar vad du har för märke ;-)

Känn på kamerorna & jämför deras egenskaper & stirra er inte blind på crops & brus. Teknikhysterin vet snart inga gränser...

//Larsa

Hej hej...
Är väl ingen kvar i den här diskussionen så jag får kanske göra ännu en tråd i ämnet ;)

Jag har funderat på att göra tvärtom(nästan iaf)
jag har en f90x nu och funderar på att köpa en typ olympus c-8080 istället för en dslr.

Knasigt eller inte?

Tror på nåt vänster att jag skulle komma ur den...torka.. jag varit i på senare tid med hjälp av en kamera utan massa lösa gluggar att tänka på.. Har fotat en del med en Canon g6 och lär man sig bara kameran så har man ju lika stora "konstnärliga" möjligheter som med slr.

Så. Det skulle vara väldigt intressant om du har kvar din c-8080 att se bilder i full upplösning tagna med både d70 och c-8080...alltså likadana foton, tagna vid samma tidpunkt...ja en jämförelse alltså.

Tack för mig.

elva skrev:
Så. Det skulle vara väldigt intressant om du har kvar din c-8080 att se bilder i full upplösning tagna med både d70 och c-8080...alltså likadana foton, tagna vid samma tidpunkt...ja en jämförelse alltså.
Hej!

Det skulle jag kunna göra när jag får tid till det. Återkommer i denna tråden med bilderna.

Kim, Kort skärpedjup? Det är väl sånt man har photoshop till :p

Axel, det vore kanon, om du har tid självklart. :)

//Daniel.

Eftersom olika saker befinner sig på olika avstånd så kommer de att vara olika mycket ur fokus, så om det öht är möjligt att få något som ser "äkta" ut så är det ett enormt jobb att göra det i photoshop med diverse lager och banor och friläggningar och...
Blir både bättre och enklare att göra det med kameran, om an har en som man kan få kort skärpedjup med vill säga. ;-)

Oskärpa gjort i photoshop ser platt och... konstgjord ut. Men det är ju en smaksak. :)

För övrigt så tror jag att Daniel var ironisk...

Man kan i alla fall klargöra att det är klart enklare att fixa kort skärpedjup i PS än långt! ;-)

//Larsa

Det är helt sant. Att fixa längre skärpedjup gör man nog allra enklast genom att blända ner och/eller köpa en kompaktkamera. :)

(Och nej, jag tror inte heller att Daniel var gravallvarlig, men det finns de som använder PS istället för att skaffa ljusstarkare optik...)

Nerrå, jag var inte helt allvarlig. :)
Men med ...öuhm, Lens blur, tror jag det heter (tappade precis namnet och PS tar en evighet att öppna på min dator) har jag faktiskt sett riktigt bra resultat. Om man bara är ute efter oskärpan alltså, finns ju många fina effekter man kan få med äkta kort skärpedjup som man inte uppnår bara genom att göra bilden oskarp.

Nej, tyvärr får jag nog inse att det minimala skärpedjupet hos min 50mm f1.4 kommer jag inte uppnå om jag köper en allt-i-ett.
Men sjutton vad praktiskt det vore.
Jag är inte dummare än att jag inser att jag i många avseenden köper ner mig om jag går från slr till "kompakt", men som det är nu så drar jag mig för att dra fram fotoväskan och byta objektiv och ha mig. Därför har jag nog tänkt som så att det är bättre med en kamera som klarar mycket och som jag fotar med, än en som "klarar allt" men som bor i garderoben 350 dagar om året.

Ska nog fortsätta vara analog ett tag till och spendera mina pengar på ett par objektiv och en blixtmätare.

OBS. jag pendlar som en vindflöjel i den här frågan så jag är fortfarande nyfiken på att se jämförande bilder från c-8080. (Är ju nyfiken på att se hur litet skärpedjup det går att få också, utan att vara i macro-läge då förstås.)

Senast ändrad:
Ang. skärpedjupet så kan du nog räkna fram det med länken på Denna sida.

Sen så har jag faktiskt någonstans sett en kvalitetsjämförelse mellan just 8080 & en DSLR, kommer bara inte ihåg var?

Tycker mig dock komma ihåg att den, så länge man höll sig på lägre känsligheter, klarade sig förvånansvärt bra!

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar