Annons

Byta upp sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

skanse

Medlem
Hej!

Jag är väldigt sugen på att byta upp mig till en digital systemkamera. De jag har tittat på då är EOS 350D och D70(s).

Kameran jag har idag är en Olympus C-8080 Wide Zoom, jag hörde att den har väldigt bra optik. Kommer jag att få ett nedbyte i bildkvalitet med kitoptiken man får med 350D vs D70?

Jag har funderat på att köpa till ett Sigma AF 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II också. Så det är det och kitoptiken jag kommer att använda. Det borde väl bli en vettig "kameraväska"?

Men som sagt, är det ett uppbyte eller ett nedbyte att skrota min C-8080?

Jag tror du kommer att uppleva det hela som en stor förbättring totalt sett. C-8080 har ju mycket bra bildkvalitet och kanske kommer du, i vissa lägen, tycka att Canons kitglugg är oskarpare. Det är främst om du tar bilder på största bländare du kommer att se att den inte är så skarp i hörnen och aningen "mjuk" även i mitten.
Sigmazoomen är åxå lite mjuk på största bländare men prestarar rätt bra nerbländad ett steg.
Nikons kittglugg är lite bättre och prestarar rätt bra redan vidöppen och där är kanske inte skillnaden så stor.
Sedan har ju systemkamerorna i fråga mycket större dynamiskt omfång, lägre brus osv vilket åxå står för en betydande del av bildkvaliteten.
Du kommer att få helt andra möjligheter att leka med skärpedjup osv.
Så, i vissa lägen kanske bilderna kan kännas lite oskarpare, men du kommer att ha betydligt mycket större möjligheter att utveckla ditt fotograferande (och att göra av med pengar på objektiv ;-).

Ok, tack för ditt utförliga svar.

Låter som att jag skall uppgradera mig då.
Kanske skall ha kvar min C-8080 om man skall fotografera macro eller liknande, för det är den bra på, plus att jag gillar den utvikbara skärmen.

skanse skrev:
Ok, tack för ditt utförliga svar.

Låter som att jag skall uppgradera mig då.
Kanske skall ha kvar min C-8080 om man skall fotografera macro eller liknande, för det är den bra på, plus att jag gillar den utvikbara skärmen.

Skulle nog sålt C-8080:n och köpt ett bra macro till din systemkamera. Kompakten kommer bara att bli liggande ändå. Både D70(s) och 350D är riktigt bra kameror. D70:n lite gedignare och klumpigare, 350D smidigare.

350D med ett fast smidigt objektiv blir nästan kompakt storlek, som man lätt kan ha med överallt.

Ok, ja det är ju sant!

Jag var för övrigt och köpte mig en D70 med kitoptiken idag som midsommarpresent... Riktigt härlig är den även om jag inte testat den så mycket än.

Till kameran ville jag ju ha ett Sigma 70-300, men det var slut... :(

Då är det bara att leta upp någon som vill köpa min C-8080 då... =)

Tidningen FOTO skrev så här angående skillnaden mellan D70 och 350D:

"Vid jämförelse med närmste konkurenten D70 är skillnaden i upplösning i praktiken inte så stor men absolut tillräcklig för att det ska synas i en A4-utskrift om motivet är riktigt detaljrikt."

De skriver vad gäller bildkvalitét:
"Sammantaget ger Canon utan tvekan bäst bildkvalitét bland kameror i den prisklassen"

Vad gäller AF på 350D:
"Autofokusen är mycket snabb" "Här brädar kameran alla konkurrenter och placerar sig bland marknadens snabbaste modeller, inklusive de i toppskiktet."

350D är tveklöst det bättre kamerahuset m.a.o.

sagan skrev:
Tidningen FOTO skrev så här angående skillnaden mellan D70 och 350D:

"Vid jämförelse med närmste konkurenten D70 är skillnaden i upplösning i praktiken inte så stor men absolut tillräcklig för att det ska synas i en A4-utskrift om motivet är riktigt detaljrikt."

Med lupp då antar jag! Fjask -:)

Om dom sagt A3 så hade jag köpt det...

D70 är en mycket trevligare kamera så jag tycker att man får välja mellan känsla eller ngt högre upplösning. Tror personligen att det skiljer mer mellan känslan på de två än det man ser på ett A3...

//Larsa som inte köper allt Foto skriver...

Edit. Allt är upp till köparen. Detta är mitt personliga tyckande (känslan alltså)...

Det stämmer väl överens med det jag ser på skillnaden mellan 10D:s 6Mp och 20D:s 8Mp på A4, så jag vet att det stämmer.

8Mp ger klart bättre skärpa på en A4, ingen som helst tvekan om den saken.

Har själv inte jämfört men hört från dom som var på Elmiamässan hur oerhört svårt det var att skilja bilder åt från olika kameror...

Du är välkommen hit och se skillnaden.

Eller så kan du titta på FOTO:s testbiler som tydligt visar skillnaden.

Såg att du nånstans skrev nåt om en 30%-ig skillnad i upplösning, själv så har jag på ett flertal ställen läst om 15%...

Vet inte hur det ligger till med det men om det är 15% det rör sig om så är det ju fånigt att ens diskutera det...

//Larsa

sagan skrev:
Du är välkommen hit och se skillnaden.

Eller så kan du titta på FOTO:s testbiler som tydligt visar skillnaden.

Åhh, dessa crops!

Vi pratar hela bilder på papper i verkligheten! Eller tittar du bara på utsnitt på dina fina bilder Kim?

Gud va enkelt det var med dia...

Går ut nu, vi får fortsätta bataljen senare -;)

//Larsa

.Z. skrev:
Åhh, dessa crops!

Vi pratar hela bilder på papper i verkligheten! Eller tittar du bara på utsnitt på dina fina bilder Kim?
Jag syftade givetvis på utskrifter och inget annat.

Både vad gäller mina bilder och FOTO:s testbilder.

sagan skrev:
Givetvis, de är ju tryckta i tidningen.

I A4 då. & skillnaden bör ju verkligen gå att bedömma i tidningen fotos tryck :)

Jag ska kika men jag är oerhört skeptisk då jag hört & läst av ett flertal användare att skillnaderna är så små....

.Z. skrev:
I A4 då. & skillnaden bör ju verkligen gå att bedömma i tidningen fotos tryck :)
En del av en A4, ja.

Garanterat så blir skillnaden större, inte mindre på riktigt fotopapper men det framgår även tydligt på tidskriftspappret, det kan var och en se hur tydligt som helst.
.Z. skrev:
Jag ska kika men jag är oerhört skeptisk då jag hört & läst av ett flertal användare att skillnaderna är så små....
Om du läser vad FOTO skrev lite tydligare så kan du se att även de skrev att skillnaderna var små..

Senast ändrad:
Jisses! Vilket krig det blev...

350D'n föll ut mest på grund av att den var på tok för liten. Jag kunde inte hålla i den utan att fastna, slå emot mig själv eller ha problem med vissa reglage. D70'n har så mycket mer plats att hålla på. Det kändes helt klart bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar