ANNONS
Annons

Byta upp mig från Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det äntligen dags att byta upp sig.
jag har nu en Nikon D40 som jag ska sälja.

Har kollat runt lite och tittat på D90 och d7000.
Vilken borde man ta?

Eller gågon helt annat? Kommer ha mitt fasta 50mm objektiv kvar så tänkte nog fortsätta med Nikon.

Men alla tips mottages tacksamt.

Även om någon har någon länk till en sida där man kan se foton tagna av oliak kameror. eller andra slags tester.

MVH/Sandra

Båda är bra men D7000 är nyare, bättre & dyrare. Du kommer troligtvis att behålla den längre. Du hittar D90 så billigt som 5750 i Holland medan D7000 kostar 5000 mer. Är det värt det? Kanske inte ändå.

Hej ! Vilken du än väljer så kommer klivet från D40 att bli stort eftersom D90 och D7000 är ganska lika,den senare lite vassare,lite snabbare och har bättre videofunktion och bättre byggd.Bildkvalitemässigt är det ganska jämt mellan dessa.Men har du budgeten så satsa på D7000 eftersom den är nyare men väljer du D90 så kommer du inte att ångra dig -tvärtom och samtidigt sparar du 5000kr till bättre objektiv än medföljande eller andra tillbehör.MVH.

D90 eller D7000, det är inget lätt val. Hur som helst så kommer båda ge dig ett stort lyft.

Har du råd och inte gör dig av med dina sista mat pengar så skulle jag luta åt D7000 pga det är kameran du kommer kunna behålla längre och det finns ett högre säljs värde i den om 2-3 år.

Annars så duger D90

Tack.
Ja det lutar åt d7000.
Råd har man väl aldrig men gäller att prioritera :p

Nej men jag vill gärna ha en där man slipper köpa en ny om bara 2 år och får sälja den för 1000 kr typ.
Och om andrahandsvärdet är bättre på den blir det nog den.

Hur länga har d90 funnits nu? Någon som vet det?

Tack.
Ja det lutar åt d7000.
Råd har man väl aldrig men gäller att prioritera :p

Nej men jag vill gärna ha en där man slipper köpa en ny om bara 2 år och får sälja den för 1000 kr typ.
Och om andrahandsvärdet är bättre på den blir det nog den.

Hur länga har d90 funnits nu? Någon som vet det?

Hej ! D90 har funnits i 2 år men är inte omodern för det.Den kostade lika mycket som D7000 gör idag när den var ny och begagnatvärde ca 4000-5000 kr i bra skick.Ungefär lika mycket kommer d7000 kosta begagnad om 2 år beroende på utvecklingen.MVH.

Jag har nyss tagit steget från D40x till en D7000 och kan bara säga: wow, vilket lyft! Har även testkört D90:n en hel del innan, men tycker att D7000 känns bättre på alla punkter.
Jag tittar inte så mycket på prestandaspecarna utan går mer på magkänsla och då känns 7000 mer .....gedigen.
Det enda jag inte gillar jämfört med D40 är storleken, D40:n med en fast glugg gick att få ner i en jackficka, men det kan man ju glömma med 7000....

Tack.

Jo jag vet vad d90 kostar begagnad nu. Överdrev lite för att få fram min poäng.
Går inte att komma ifrån att om 2 år är d7000 2 år gammal men d90 4 år.

Ahh den är så mycket större alltså? Måste se om jag kan hitta en o klämma på.
Jag älskar du storleken på d40.

Vill du ha det nyaste så självklart ska du köpa D7000-inget snack om saken ! Känn på båda och utgå från vad du vill ha.MVH.

Så länge kameran kan utföra det man önskar spelar det ingen större roll hur många år den är. Funktion och ergonomi bestämmer här mer hur användbar kameran är om några år. Eftersom videofunktionen hos d7000 förbättrats (jämfört med d90, d300s) är den mer modern i detta avseende. Men om man uteslutande kommer att fotografera med kameran blir det förmodligen inte så stor skillnad mellan d90 och d7000…

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar