Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till en Nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas ni kan hjälpa mig lite nu!

Jag funderar på att sälja min Canon eos 400d med två objektiv plus skitobjektivet som följer med. och sedan köpa mig en Nikon D80.

Jag har fått för mig att Nikon tar skarpare bilder än Canon? Är det ren inbillning haha?

Sen så vill jag ha en större kamera och med bildstabilisator.

Vad tycker ni? Jag fotar natur, djur, människor och vimmel. Använder kameran varenda dag.

Är Nikon d80 med ett 18-135mm objektiv?

Säg precis vad ni tycker!

Bägge kamerorna tar "bra" bilder.Du lär inte märka någon skillnad.

Det finns ingen bildstabilator i varken Canon eller Nikon. Den funktionen finns i vissa objektiv. I Nikons fall heter det VR , och Canon kallar sitt system för IS.

Jag vet inte om D80 är större än 400d, men den är inte lika plastig som 400d. Och betydligt skönare att ha i näven. Tycker jag iallafall.

Jag hade själv D80 med 18-135. Trivdes bra med den kombinationen. Men 18-70 ska vara bättre, och sen har vi den nya 16-85 som ska vara riktigt bra.

Men som sagt, du får inte skarpare bilder om du byter kamera bara. Det mesta beror på dig och optiken !

Just my 2 cent !

Lycka till !

Re: Re: Byta till en Nikon D80?

AFJ skrev:
Jag tycker det verkar som du har dålig koll på kameramarknaden och inte har någon vettig motivering till varför du vill byta märke.

Mvh
Anders

Jag ser en poäng i att byta. Kamerahuset är överlägset Canon, faktiskt. En D80 har bra ergonomi och jag tror nog den också är snäppet bättre än Canon. I övrigt är det väl inte milsvidda saker som skiljer.

Re: Re: Re: Byta till en Nikon D80?

Rogerber skrev:
Jag ser en poäng i att byta. Kamerahuset är överlägset Canon, faktiskt. En D80 har bra ergonomi och jag tror nog den också är snäppet bättre än Canon. I övrigt är det väl inte milsvidda saker som skiljer.

Okej. Jag läser foto på min skola och där har dom bara nikon kameror och objektiv, och dom känns väldigt bra faktiskt.
Först så gillade jag att eos 400 var så liten och smidig, men nu vill jag ha en tyngre som ligger bättre i handen då jag fotar.

Tack för svaret!

AFJ skrev:
Jag tycker det verkar som du har dålig koll på kameramarknaden och inte har någon vettig motivering till varför du vill byta märke.

Mvh
Anders

Kanske det!
Känner inte att jag måste ha någon jättebra motivering för att byta märke, vill bara höra vad andra tycker.

Tack för svaret!

Gården skrev:
Bägge kamerorna tar "bra" bilder.Du lär inte märka någon skillnad.

Det finns ingen bildstabilator i varken Canon eller Nikon. Den funktionen finns i vissa objektiv. I Nikons fall heter det VR , och Canon kallar sitt system för IS.

Jag vet inte om D80 är större än 400d, men den är inte lika plastig som 400d. Och betydligt skönare att ha i näven. Tycker jag iallafall.

Jag hade själv D80 med 18-135. Trivdes bra med den kombinationen. Men 18-70 ska vara bättre, och sen har vi den nya 16-85 som ska vara riktigt bra.

Men som sagt, du får inte skarpare bilder om du byter kamera bara. Det mesta beror på dig och optiken !

Just my 2 cent !

Lycka till !

Okej, men jag kikade runt lite på forumet här och det verkar vara många som tycker att nikons exponeringar är lite "kallare" eller vad man ska säga haha. Stämmer detta?

Rogerber skrev:

Att byta märke på huset innebär ofta en ekonomisk förlust i och med att även gluggarna måste bytas. Alltså tycker jag att man inte bör byta i onödan. Det bör finnas ett klart motiv för byte.

Maria har anfört följande skäl:

1) Hon vill ha ett större hus.

2) Hon vill ha skarpare bilder.

3) Hon vill ha bildstabilisering.

Punkt 1 kan hon lösa utan att byta märke, Canon 40D är ett utmärkt alternativ.

Att anföra punkt 2 som skäl för byte till Nikon är befängt. Det finns inget som talar för att Nikons kameror generellt skulle ge bättre skärpa än Canon.

Punkt 3 löser hon ju enklast genom att byta till Pentax, Sony eller Olympus. Eller så blir det till att köpa nya gluggar med IS/VR och då kan det väl gå på ett ut om hon väljer Canon eller Nikon.

Maria, visst kan du byta märke. Nikon D80 är säkert en alldeles utmärkt kamera och om du gillar den så köp.

Jag antar dock att du drog igång tråden för att få synpunkter på ditt val och då tycker jag det är naturligt att man funderar över vad det är man vill uppnå och varför.

Mvh
Anders

jag tycker att du ska byta till en 40d om du bill ha en större kamera för då kan du ju använda dina objektiv och tillbehör som du redan har

AFJ skrev:

Mvh
Anders

Anders,

jag tycker du verkar vara en osympatisk människa! Jag ser ingen vettig motivering till ditt inlägg.

Henrik

Jag har nog inte sett någon egentlig skillnad i skärpa på dessa två giganter.

Men köper du en kamera så håller jag med de flesta andra. Känn på den.

Men nu har du redan känt på Nikon. Gillar du det å du anser det vara värt att uppgradera, så gör det. D80 är inte någon dålig kamera. Och det är inte någon av Canons systemkameror heller.

Vid alla köp bör man tänka om man verkligen behöver detta, eller kanske bättre/sämre prestanda. Storleken på kameran har inte lika stor betydelse som storleken på objektivet.

Det verkas flöda av begagnade delar (blixtar, objektiv m.m.) till Canonsystemen, men betydligt mindre till Nikon, varför vet jag inte, men är det inte bättre att satsa på lite roliga objektiv till din Canon, för sedan kan du ju byta upp dig till ett större hus.

Skall du fota mycket så kan det väl vara så att du vill trivas med huset, så ännu en gång. Köp det som känns rätt, varken Nikon eller Canon gör dåliga kameror, och enda skillnaden i bildkvalité ser du troligtvis bara om du tittar på tester i tidningar och på nätet.

Fota i RAW så kan du ordna till färgtemperaturer så det ser lite kallare ut sedan med din Canon.

ja de tär klart att det är fritt fram å byta, det ända kan väl vara att man går back några kronor.

Ett stort plus är ju alla Nikon tilbehör ni har på skolan, som kan göra en bild exellent! Kamerahusen är det inte så stor skillnad bildkvalité mässigt, doch har ju D80 ett stort försprång gällande kamera ergonomi, men om du inte har en nice objektivpark så finns det ju ingen vits att stanna kvar i Canon's kläder, dock som tidagare nämnts finns ju Canon 40D tex på warehouse express UK.

Skitobjektiv är fina grejer annars, komplettera med fasta korta telén.

Andra möjligheter får du efter det pengar du vill punga ut.

I kamerahuset är nästan det viktigaste att det ger bra bildkvalité å att som blivt det stora allmänna rådet här på FS, gissa vad, att den ska kännas rätt å ligga rätt i handen.

Men om du får tillgång till 4 Sb-800'or i skolan är valet enkelt, med kreativitet å fototillfällen kommer du kunna ta pang bilder!

Lycka till Maria

MariaBengtsson skrev:
Jag funderar på att sälja min Canon eos 400d med två objektiv plus skitobjektivet som följer med. och sedan köpa mig en Nikon D80.

Jag har fått för mig att Nikon tar skarpare bilder än Canon? Är det ren inbillning haha?
Japp, det är ren inbillning. Om du inte tycker att det blir skarpa bilder med den utrustning du har nu så lär det inte bli så mycket bättre av att du byter till D80.

Men bortsett från det så tycker jag du har ett par bra skäl för att skaffa en D80.

1. Du har uppenbarligen känt på kameran och trivs bättre med den än med din egen 400D. Enligt min uppfattning är det enormt viktigt att ha en kamera man trivs med. Då tar man både fler och bättre bilder.

2. Du skriver att "alla" dina kompisar har Nikon. Då är det givetvis en stor fördel att också själv använda Nikons system och kunna låna/låna ut prylar.

När det gäller bildstabiliering så handlar det ju, som redan påpekats, om att skaffa stabiliserade objektiv. Det finns både till Nikon och Canon flera hyfsat bra och stabiliserade gluggar till rimliga priser.

Det som talar emot att byta kamera är förstås det rent ekonomiska. Men satsar du på en begagnad D80 så behöver det inte bli så extremt dyrt.

Re: Re: Re: Byta till en Nikon D80?

mimasan skrev:
Anders,

jag tycker du verkar vara en osympatisk människa! Jag ser ingen vettig motivering till ditt inlägg.

Henrik

Ja det är nästan att man är rädd att fråga om saker här på forumet, tycker jämt att man får nedlåtande kommentarer från dom som är mer erfarna och "bättre" haha.

Lars.L skrev:
jag tycker att du ska byta till en 40d om du bill ha en större kamera för då kan du ju använda dina objektiv och tillbehör som du redan har

Hade ingen tanke på den kameran! Men jag har kollat på den nu och den tänker jag köpa. Den känns perfekt för mig. Är nog lite småkär i Canon när det väl kommer till kritan!

Det tycker jag låter klokt! Canon 40D är synnerligen prisvärd just nu, med cashback och allting. Och skickar du efter den från t ex www.warehouseexpress.com i Storbritannien kostar den bara omkring 7000 kr. Före cashback! Löjligt billigt...

ErlandH skrev:
Det tycker jag låter klokt! Canon 40D är synnerligen prisvärd just nu, med cashback och allting. Och skickar du efter den från t ex www.warehouseexpress.com i Storbritannien kostar den bara omkring 7000 kr. Före cashback! Löjligt billigt...

Oj! Ja verkligen jättebilligt!
Men jag hade funderingar på att beställa från B & H photo eller vad det heter, från usa. Dollarn är ju så jäklarns låg just nu:)

vad tror du blir bäst?! Stämmer det att om man ber dom slå in paketet som en present så slipper man tullen? Har läst det på internet plus att en klasskompis sa at tdetta stämde haha.

Utanför EU blir det tull och moms o ingen garanti på kameranhuset i Europa. Men objektiven kan du absolut spara på å köpa via B&H.

Tror ioförsig heller det inte blir lika billigt som warehouseexpress heller.

Allemyr skrev:
Utanför EU blir det tull och moms o ingen garanti på kameranhuset i Europa. Men objektiven kan du absolut spara på å köpa via B&H.

Tror ioförsig heller det inte blir lika billigt som warehouseexpress heller.

Okej tack för svaret! Beställer från warehouseexpress då! Antar att det är seriöst!

Blir det alltså garanti när jag beställer från england?
Fan att jaag inte visste det här för en vecka sen, kom nyss hem från london haha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar