Annons

byta till 18-200 VR ??

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Har funderat ett tag nu på att byta ut en del objektiv mot ett 18-200 VR. Var och kännde på ett på media markt och fick bekräftelse på att zoomen åker ut av sig självt vilket jag känner visst obehag för.

Nu har ju objektivet funnits ett tag ute på marknaden. Jag har köpt alla mina objektiv begangade både från sverige och ebay (USA) och har inget att klaga på men vågar man köpa ett nånt här "avancerat" objektiv begangant? Hur är kvaliteten på detta objektiv. Zommar den lättare ut sig själv när det är använt ett tag, håller VR funktionen eller måste den kalibreras eller liknande med tiden?

Jag hade i så fall tänkt byta mitt 18-70 + 24 2,8 + 70-210 mot ett 18-200 VR och behålla mitt fasta 50 och min 105 macro. Gör jag rätt tycker ni?

Hej
Jag har just köpt ett sådant objektiv i Sverige. Jag kan glädja dig med att de numera inte "åker ut" av sig själva utan beter sig som de skall.I princip behöver du inte något annat objektiv än detta, VR gör att du inte behöver sakna ett bländarhack till och närgränsen är näst intill makro. Rekommenderas å det grövsta, men köp ett nytt.
Mvh
JB

zoomzoom skrev:
Är detta något som gäller alla exemplar, att man gjort förändringar i objektivet. Eller är det bara du som haft tur?

Har själv ett Nikon 18-200 VR inköpt i thailand för dryga ett år sedan. Det åker iaf inte ut, och är inte minsta trögt att både zooma eller manuell-fokusera med.

18-200

Köpte ett för 4-5 månader sedan på Scandinavian Photo och det zoomar ut av sig själv om det står mellan ca 30-200 och objektivet är riktat mot golvet. Om det står på 18mm`s-läget så stannar det inne utan problem. Upplever själv inte detta som något problem. Gillar gluggen. VR-funktionen fungarar riktigt bra anser jag.

Mvh Niclas

Jaha...och nu blev ju inte direkt MITT köpsug mindre. Tack för infon om gluggen! =)

/Fredrik

Re: 18-200

det zoomar ut av sig själv om det står mellan ca 30-200 och objektivet är riktat mot golvet. Om det står på 18mm`s-läget så stannar det inne utan problem. Upplever själv inte detta som något problem. Gillar gluggen. VR-funktionen fungarar riktigt bra anser jag.

Mvh Niclas [/B]

Mitt beter sig likadant. Har haft det 1.5 år och har inte märkt någon försämring vare sig med "zoom creep" eller i VR-funktionen. Det är det enda objektiv jag använder numera. Skulle jag köpa ytterligare något skulle det vara en vidvinkelzoom.

Bara att ställa in sig i ledet av belåtna ägare...köpte mitt av Kameradoktorn i november. Med tanke på vilken kompromiss konstruktionen innebär så är det en fantastisk glugg. Jag har dock lite problem med "krypning". Är det något som kan åtgärdas måntro?

VR

Hallå,
Jag har en och är nöjd. Har iofs inte testat så många andra men det är skönt att ha ett så pass stort zoom-omfång.

En ska dock ang VR. Jag har inte märkt någon skillnad om den är på eller av...

Testade Sigmas 18-200 och där känner man att vr funktionen går igång när man trycker nar avtryckaren. Bilden låser sig skulle man kunna säga ett kort ögonblick.

Kan det vara något fel på mitt eller? Har ni något bra förslag hur man testar att VR verkligen fungerar?

Ingen som haft problem med felfokusering?

Hade grava problem med det jag köpte.. har precis varit och bytt, få se om detta är bättre!

SmurfMolly skrev:
Ingen som haft problem med felfokusering?

Hade grava problem med det jag köpte.. har precis varit och bytt, få se om detta är bättre!

Har ett som jag uppfattade som inte helt skarpt men kunde justera via AF-justering på min D300. Funkar bra nu men är lite soft på längre brännvidder.

Beträffande "zoom creep" så såg jag ett tips på en annan sajt. Helt enkelt sätta en kraftig o-ring på zoomringen. Har inte hunnit prova själv men skall göra det.

Min är på reparation för närvarande för VR modulen har lossnat!! Precis så sa serviceverkstaden och det är tydligen inte helt ovanligt...Utöver detta så "creepar" min glugg och den hade så ruggig felfokus så att den fokuserade fel även på 18mm och bländare 8. Trots detta så älskar jag gluggen.

Om jag skall vara allvarlig (jo min story stämmer, den är inget skämt) så trivs jag jättebra med objektivet. Den är förvånansvärt skarp och känns kanon på min D300. På min tidigare D2X så kändes den fel, kan inte säga varför men känslan infann sig aldrig. Föredrog hela tiden mina 17-55, 70-200 mfl men inte på D300:an. Använder mest 18-200 om bara ljuset räcket till...

Jo den "creepar" oxå men bara om jag lämnar den i ett mellanläge. Är den inskjuten till 18mm är den "rocksolid". Felfokusen var alltså bedrövlig vid leverans och den åkte faktiskt till Tyskland en gång i Nikon Sv regi då de inte kund reparera den i Sverige i början. Om jag minns rätt så var mitt ex det tredje i Sverige. Inte blev den bättre av sin utlandsvistelse utan den blev först bra när Lasses kameraservice fick tillgång till rätt programvara. Jag ser det numera som en självklarhet att svänga förbi Lasses så fort som en ny glugg eller hus är inköpt. Inget av mina hus eller AF-S objektiv har varit korrekt justerade vid leverans. Tex min 12-24 fokuserade mellan 0,5-1 meter fel vid 18mm och f4 på två meters avstånd :-(

Jo just det...har just knäckt mitt andra motljusskydd. Nu skiter jag i det och kör utan. Det är stoooor skillnad i kvaliteten på motljusskydden till 18-200 och de som sitter på 17-55 och 70-200

Varma rekommendationer trots allt....allt är ju inte gluggens fel. Knäckta motljusskydd är mitt (förutom att plasten är billig). felfokus har Nikons taskiga leveransjustering att skylla. VR felet däremot....

Det var någon som inte märkte skillnad i ett tidigare inlägg på VR och icke VR. Prova om du har fått samma fel som jag. Ta loss objektivet och skaka lätt på det. Skramlar det så är det VR modulen som har lossnat...

Senast ändrad:
Jag har haft mitt i ett o ett halvt år nu. Anväbder nästan uteslutande det. Har varit mycket nöjd. Fram tills nu. Det kryper mycket, men det har jag vant mig vid. Men vid en skidresa så noterade jag extremt mycket vinjettering. Kan ju bero på att det är mycket vit snö, men ändå.

Bilagor

• dsc_4775.jpg
    dsc_4775.jpg
    36 KB · Visningar: 794
VR

I sökaren ser man klart och tydligt hur bilden stabiliseras. Lite fyllekänsla ibland när jag rör mig, men bilden inte rör sig i min takt. Tycker att VR-funktionen fungerar bra, men man får ju tänka på att det endast funkar på stillastående föremål. Saker som rör sig blir suddiga trots skakreduceringen.

Jag tycker objektivet är mycket användbart, tack vara mångsidigheten, och VR. Ibland vill man ju fotografera med slutartider på 1/8 eller liknande för att få rörelseoskärpa.

Det är inte lika skarpt som 18-35 eller 80-200 dock.

Vinjettering har jag inte kunnat hitta på mina skidbilder.

Bilagor

• dsc_7808.jpg
    dsc_7808.jpg
    86.1 KB · Visningar: 514
Hade ett 18-200 förut till min D80. Mycket användbart objektiv. Jag trivdes med det. VR snor iofs lite batteri och det är inte så ljusstarkt så ett komplement för inomhus bör man väl ha.

Creep lite irriterande vid naturpromenader och den ramlar ut, även vid 18, vore ju bra om dom fixat det nu, 1.5 år sen jag köpte mitt. Fast att de gjort det trögare låter inte så betryggande. mitt var också trögt när jag köpte det. Annars låter det ju som att det inte vore helt svårt att fixa till...?

Plåtade svanar häromdagen med 70-300 vr och när de kom 1 meter ifrån mig så skulle jag velat haft det här objektivet igen.

Men som sagt, tänk på att det inte är så ljusstarkt. varför ska du sälja 24:an?

idiom skrev:
varför ska du sälja 24:an?

Jag behöver pengarna för att finnansiera 18-200an. Sen så tror jag inte att jag behöver den om jag har den här. Vill jag ha det där extra i ljusstyrka så får jag väl använda 50/1,8 istället.

Är det ingen som vill ha en 24 2,8 utan D-chip för 1700kr, det är väl billigt?

Det vore intressant vad Jan Burman har för serienummer på sitt objektiv med tanke på att man tydligen har nyligen gjort förändringar så att man är säker på att man får ett av nyare serie.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar