Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta till 18-200 VR ??

Produkter
(logga in för att koppla)
nu höll jag på att fråga om det objektivet (24) men jag ska inte köpa det, ska inte, nä jag har redan 17-55/2,8, det räcker bra

möjligen ska jag köpa sigman 30/1,4 när jag får råd, om gudarna vill, eller en SB-600...

50 går väl bra, men jag tyckte den var för mycket tele för att plåta släktträffar inomhus, exv. då ljus är av låg kvalité

Hej.
Jag köpte mitt host Schönherrs foto i Sthlm. Jag hade läst om dessa problem med krypning, samt att några i USA hade gått av på grund av något vek konstruktion. Försäljaren sade att han hade haft ett likadant objektiv under en utlandsresa, och detta objektiv hade inte krupit. Det jag provade och även köpte hade heller inte några sådana tendenser, det går inte ens med kraftiga skakningar att få den att rubba sig. Av den anledningen antog jag att man hade gjort en förbättring på objektivet, detta eftersom jag antog och fortfarande antar att så många felrapporteringar i diverse tester inte kan vara felaktiga. Nu har jag inte gjort några försök att bryta av objektivet, men det förefaller lika välbyggt som alla Nikons semiproffsobjektiv;-)

Märkligt nog hittar jag inget tillverkninsnummer hur jag ens letar, men det är inte stulet....jag lovar ;-)

Mvh
JB
P.S. Det förefaller även fokusera exakt på alla brännvidder, i vart fall jag jag kollar på skärmen.

Mankan G skrev:

Det var någon som inte märkte skillnad i ett tidigare inlägg på VR och icke VR. Prova om du har fått samma fel som jag. Ta loss objektivet och skaka lätt på det. Skramlar det så är det VR modulen som har lossnat...

Oskar, en sak man måste fråga även om det verkar onödigt: du har väl VR påslagen på knappen på gluggen? Med VR On och Normal bör du märka VR tydligt i 200-läget. Både synligt och att den "väser" .

det framgår ju inte att krypningen skulle vara åtgärdad av ditt svar, vad jag minns kröp inte mitt objektiv heller de första månaderna, hur länge har du haft det?

angående vr påslagen eller ej, jag märkte inte heller hur den funkade i början, men om man har knappen halvt nedtryck och försöker fokusera på något och samtidigt rör objektivet så kommer vr alla gånger att både ses och kännas och höras, fokus liksom fastna på objektet som fokuseras

Hur funkar VR funktionen på kortare brännvidder då? Jag har hört att det snarare kan vara en nackdel på korta brännvidder efterssom skakningarna oftast är för små och korta så att VR inte hinner kompensera för dessa. Först kring 80-100mm börjar VR göra nytta. Det som talar emot detta är väl alla nya kitobjektiv såsom Nikons 18-55 VR och 16-85 VR samt Canons 18-55 IS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar