Annons

Byta system??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
För tillfället sitter jag med denna uppsättning:

Minolta Dynax 40
Sigma 100-300 F4.5-6.7 DL
Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Asph. Mini Zoom Macro
Lowepro Mini Trekker Classic
Minolta Dynax 7
Minolta AF 28-80mm f/3.5-5.6 MACRO ZOOM
Minolta AF 50 1.7 (22)
Konica Minolta Dimage Z3

Hyfsat nöjd med Dynax 7 och 50 mm 1.7.
Sigma objektiven känns bara allmänt skit, Plastiga, långsamma och högljudda.
Z3 tycker jag ger ganska brusiga bilder + att den saknar manuell fokus.

Har tankar på att skaffa en Dynax 5d, men är lite osäker då Minolta blivit uppköpta= lite svårt o få tag på tillbehör. + att beg. marknaden inte e fullt så stor på Minolta.

Har även funderat i banorna o satsa på ett nytt system, då antingen en Nikon D50 eller Canon eos 350D. Frågan är bara vilken??
Canon har ett stort + för beg. marknaden medans Nikon verkar vara lite mindre plastiga.

Hur göra??
 
Jag hade nog åxå funderat en hel del på att byta system i ditt ställe. Det behöver ju inte vara dåligt att KM blev uppköpta. Det vet man ju först om ett tag, när man ser lite mer vad Sony gör för något. Har du ingen brådis så kan det ju vara värt att vänta, men känner du ändå inte att objektiven är så mycket att behålla så...

Ang. Canon eller Nikon så är det nog hugget som stucket. Vad gäller just själva husen, D50 och 350D så är ju 350D lite plastigare. Vad gäller övriga saker så har ju båda både bra och dålig byggkvalitet beroende på prisklass.
Canon har nog något större begagnatmarknad, men Nikon verkar, rent generellt, ha lite lägre pris på begagnat, även om det har stigit lite tack vare succén med D50 och D70.
Mellan Canon och Nikon skulle jag säga att det inte spelar så stor roll vilket man väljer i dagsläget, om man inte har något speciellt behov som bara den ena kan uppfylla.
 
Prescis som du skriver så är det i stort sett enbart Dynax 7 + 50 mm objektivet som jag e nöjd med, så ska jag fortsätta med Minolta så får jag ändå skaffa nya objektiv.

350D är altså plastigare än D50.....
Prescis vad jag ville höra, som det ser ut nu satsar jag på en D50 med 18-55 objektivet.
Nån som kan tipsa om en hyfsat ljusstark macroglugg på c.a 90-150 mm, den ska användas vid akvariefoto?
 
Mattias Andersson skrev:
Nån som kan tipsa om en hyfsat ljusstark macroglugg på c.a 90-150 mm, den ska användas vid akvariefoto?
Kanske Tamron 90/2.8, Sigma 105/2.8 eller Sigma 150/2.8, finns många trådar om dom i forumet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.