ANNONS
Annons

Byta system?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus Lindgren

Aktiv medlem
Vad irriterad är vad man blir när ens grejer inte funkar som dom ska och det behöver repareras.

Jag äger, än så länge iaf, En minolta 7d, ett sigma 24-70 f2,8 DG DF och en 5600HS(D) + lite andra tillbehör.

Det började i sommras med att AEL-knappen av nån outgrundlig anledning låst sig vilket gjorde kameran helt obrukbar när inte en manuella läget gick att använda.

Så det fick bli service. Som tog betydligt längre än planerat trots att kameran inte behövde åka utanför sveriges gränser. Jag lyckades iaf få tillbaka den dagen innan jag skulle till USA med många om och men, lovord från zieger teknik (stavning?) om att dom skulle ta tag i den genast för att dom sen gick på semester i slutet av veckan. Jag ringer på fredag och då säger han att han glömt bort kameran och går på semester om en halvtimme, så om jag har tur kanske nån annan kunde titta på den efter helgen.

Nåja jag fick iaf tillbaka kameran dagen innan datumet på flygbiljetten. På flygplatsen i sthlm upptäcker jag att dom gjort mer än dom lovade. Dom lagade AEL-knappen, tack för det, Men då sabbade som istället vridknappen runt AEL-knappen, Så kameran är nu låst i spotmätning... inget mer att göra än att överleva resan med det.

Tillbaka efter helgen tänker jag att jag ska in på expert igen då för att lämna tillbaka kameran så dom får skicka den på rep igen, men när nånting mer kan gå fel så gör det ju som bekant det. På söndagen när jag lyfter upp kameran och slår på den för att gå ut och ta ett par bilder så ger den ifrån sig ett mystiskt skrapande och klagande, AF-motorn i mitt Sigma har uppenbarligen hakat upp sig, den försöker alltså lägga focus nånstans som inte ens Terje hört talas om och den ger sig inte förens jag tar ut batteriet, det hjälper alltså inte att slå av den.

Så på måndagen lämnade jag in kameran än trasigare än tidigare!

Idag, omkring 3 veckor sen jag lämnade in kameran, ringer dom från expert och säger att jag är välkommen att hämta kameran, men när jag kommer dit ser jag till min förvåning inget objektiv med, Nej den blev dom tvungen att "akut beställa" hem nån extra del till igår, samma dag som dom skickade kameran.. vadå "akutbeställa"? tappade dom den i golvet när dom skulle paketera den eller??

Ja som ni märker är jag måttligt irriterad,
Jag var tvungen att skriva av mig.

Just nu sitter jag och tittar efter begade CANON EOS 1DS och 1D mark II, Har du en till salu kan du ju höra av dig, beroende på historien slutar så kanske du blir av med den..

Tack för mig!
 
Jag tycker du ska konsultera din konsumentombudsman. Denne vet vilka krav man kan ställa och vilka rättigheter man har.

Jag har hört någonting att man kan få enheten utbytt om den har varit inne tre gånger, kan dock ha varit om det varit för samma fel...

Annars verkar ju alla vilja byta till Canon dessa dagar.
 
Eveningstar skrev:
Annars verkar ju alla vilja byta till Canon dessa dagar.

Med tanke på de problem som alltid kan uppstå med kameror, inte minst idag, så tycker jag att det är drastiskt av dig att byta system p.g.a. att din D7D är ett måndagsex.

Jag köpte i början av 80-talet en Nikon FE2 som var inne på rep för olika saker 3 gånger innan jag fick den utbytt, jag hade aldrig några planer på att byta system p.g.a. detta.

Om du inte har andra avsikter med systembytet så tycker jag att du ska ställa krav på butiken & se till att du får en ny D7D. Än om dom skulle få ordning på ditt ex. så känns det inte kul att ha en ny kamera som varit öppnad & repad flera gånger...

//Larsa
 
Jag kan förstå din frustration över hur du blivit behandlad. Personligen så har jag bara goda erfarenheter av KM-support och Zieger teknik. Om du ska byta till Canon så kan jag meddela att deras support och service är sugande dålig. Jag har flera kompisar som har Canon och det är fel på deras kameror också. KM har inte ensamrätt på måndagsex, det är jämt fördelat över olika tillverkare. Det är alltid någon stackare som råkar illa ut, och dom skriker oftast mest.

Oavsett om du byter system eller inte så kommer du att drabbas av ett eller annat fenomen/ras/glapp etc. så är det bara. När jag har lämnat in min kamera så har jag tagit direkt kontakt med Zieger. Jag har berättat om felet och även önskat ett snabbt hanterande av ärendet. Sedan skrev jag en felanmälan (finns som skrivbar pdf på km,s hemsida) samt kopior på kvitto, garintisedelns nummer samt ett personligt brev till repkillen. Alltså kringgick jag ett steg, nämligen butiken. Sedan hade jag etablerat en kontakt. Jag fick förvisso stå för frakten 150kr men det var det värt. Skickad fredag kväll, åter och fixad tisdag morgon.

Hoppas allt löser sig för dig, jag tror att du råkat ut för en rad olyckliga omständigheter. Sega butiksbiträden, semestertider både i Sverige och Tyskland (där reservdelarna finns) m m.

Edit: Jag skrev även attention (Roy, min kontakt på zieger) på paketet så det kom till rätt person på en gång. Det kan vara avgörande om man vill ha ett snabbt hanterande av sitt ärende.

se även detta inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=516764#post516764


mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Vilket system man väljer och vilken service man kan förvänta sig är ganska regionsknutet tror jag. Malmö Göteborg Stockholm hr ju sina olika ställen för service, lika så bra och dåliga butiker som har varierande grad av kundbemötande.
Tro inte att det beror så mycket på om det står Canon Nikon eller något annat märke på kameran.
Är du nöjd med funktionen på din kamera så byt inte märke!
 
Som ni säger har jag nog haft mest väldigt otur, jag kommer nog inte byta system trots att man blir allt bra sugen ibland när man råkar ut för sånt här och att det dessutom kliar i pryltarmen som bara vill ha mera :)

Jag har iaf kamerahuset nu och ska försöka överleva med mitt 100-200 i tills jag får tillbaka sigmat.

Ove, tack för länken jag är visst inte ensam :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar