ANNONS
Annons

Byta system

Produkter
(logga in för att koppla)

Boccob

Medlem
Hejsan nu kommer en säkert vanlig fråga men är ändå svårt för mig.

jag har en Olympus E-30 med 2 bra objektiv.. är rätt nöjd men inser att på systemfronten så verkar det lite mörkt på horisonten och har börjat fundera på att byta märke och behöver lite hjälp..

Så har väl satt som krav att det skall inte var en budget kamera utan upp lite i prisklasserna och vill helst ha en väderskyddad modell, och lutar åt en Canon eller Nikon.. Var idag i en affär o frågade v ad det då var för modeller som kunde vara aktuella och fick tipsen Nikon D7100 eller Cannon EOS 7D, om jag förstått det rätt så är det stegen under att det blir fullformat sensor.

Så då kommer frågan vilken av dessa är att föredra eller e det enbart en fråga om smak och är det värt att gå upp ett steg o satsa på fullformatssensorer som i typ Cannon 6D eller Nikon D600.. kanske man får fler fördelar??

Lite flummigt kanske men många tankar som far runt ;-)

Svårt att sia om trenden kommer att stå sig, men genom de senaste generationerna har sensorer från Sony varit klart överlägsna Canons. Canon har visserligen en hel del fina gluggar, men om man inte suktar efter deras superglas är Nikon, Pentax och Sony ganska mycket överlägsna i brusnivå och dynamiskt omfång. Så rent fotografiskt skulle jag snarast luta åt något annat än Canon.

Det jag tycker är mest störande är bandat brus i de låga nivåerna, och en jämförelse jag har gjort mellan Olympus OM-D E-5 och Canon EOS 5DII var inte smickrande för fullformataren.

När man inte utnyttjar stort dynamiskt omfång och är försiktig så att man inte drar upp de mörka partierna så spelar det ju inte någon större roll, men för mig skulle allting som Canon gör vara uteslutet, genom att de har markant lägre dynamiskt omfång och dessutom väldigt fult brus i de allra mörkaste partierna. YMMV, och det spelar ingen roll när motivets omfång är måttligt och man kanske mer ser till andra egenskaper, som serietagning och AF-snabbhet.

Men Canon måste nog göra någonting åt sin eftersläpning på sensorsidan om de ska hålla marknadsandelar någon längre tid.

med stor sannolikhet kommer nyheter nu i höst, som - enligt starka rykten - kommer bli en fortsättning på E-linjen. Hur den kommer bli, siar de lärde (hybrid eller ren dslr eller både och), men sitter du på bra gluggar och inte lockas av de sk "fullformaten", så kanske du kan tänkas vänta. Svårt att rådge, när man inte vet vad du fotar/har för preferenser.

Frågan är ju egentligen vad du söker. Sitter du på t ex 12-60+50-200 SWD så får du idag i bästa fall kanske 9000:- eller däromkring för allt. Är det 14-54 och 50-200 utan SWD blir det svårare. Har du ännu bättre, eller ffa ovanligare SHG objektiv som 7-14, 14-35, 35-100 är dessa fortfarande värde en del, de sista två är hyffsat populära bland filmare. Enbart huset är nog lite svårsålt.

Det är lätt att vara frustrerad över Olympus svårtolkade och lite hala uttalanden. Det har skapat frustration i leden. Intrycket jag fått är att många redan släppt Olympus även bland SHG ägarna vilket nog har försvårat en ny lansering. Detta kan även leda till att marknaden för en efterföljare till E5 inte alls får samma marknad som den skulle fått ett åt sedan. E5 var ju en ganska liten uppgradering av E3 och även om den var bra så stärkte det inte förtroendet för Oly satsning på 4/3.

Så, är du huvudsakligen nöjd men väntar på något nytt från Oly kan du avvakta. Kommer en efterföljare i höst kan det kanske bli att köpa den eller få mer betalt för objektiven vid byte av system. Kommer ingen eller om den inte tas väl emot får du svårare att sälja och byta.

Vad får du vid byte? Kanske en säkrare investering i att man vågar köpa på sig objektiv då man kan sälja sen om man ångrar sig eller vill byta upp sig. Bättre sensorer också - hos alla de stora märkena. Alla ger bättre brusprestanda. Som sagts så har Canon ffa problem med brus i skuggorna om man vill lyfta dessa. I mellan och högdagerna är det mer jämt mellan alla tillverkarna.

Canon 7D är mer en sportkamera än D7100 med vad som förefaller vara lite snabbare AF och fler bps och lite större grepp. D7100 har emellertid en bättre sensor och övriga prestanda är riktigt bra. D7000 är inte mycket sämre men billigare och lika bra på brus och dynamiskt omfång.

Canons största fördel ligger inom de professionella billiga telena - 70-200/4 utan IS, 70-200/2,8 utan IS, 300/4 IS, 400/5,6 och 100-400 IS. Nikons billigaste 70-200 kostar 10.000:- (men har VR) mot hälften för Canons 70-200/4 utan IS. Nikons 300/4 kostar som Canons men saknar bildstab (VR/IS), 400/5,6 har inte Nikon och Nikons 80-400 AF-S VR kostar det dubbla mot Canon 100-400.

Övriga objektiv är mer blandat där Nikons objektiv i mellanskicktet i regel är lite bättre byggda och har äkta AF-S medan Canons snålar på AF motorn lite.

Sony har SLT vilket leder till större sökarbilder via EVF än man får med övriga märkes optisks sökare i cropklassen. Pentax har härliga välutrustade kameror med vädertätning men de bättre objektiven hos Pentax är dyra. Det finns också lite sämre utbud av tredjepartsobjektiv till ffa Pentax men även i viss mån Sony.

Som jag tror och märker det är inte så lätt med svar..

Jag gillar naturfoto och att prova lite hemma inomhus på vintern. e kalas att ha med kameran när man e ute i naturen o så.

Verkar som om bildstabiliseringen sitter i Objektiven i stället för i kameran om jag förstått det rätt på Canon och Nikon??

Som jag tror och märker det är inte så lätt med svar..

Jag gillar naturfoto och att prova lite hemma inomhus på vintern. e kalas att ha med kameran när man e ute i naturen o så.

Verkar som om bildstabiliseringen sitter i Objektiven i stället för i kameran om jag förstått det rätt på Canon och Nikon??

Sony och Pentax - i kameran

Nikon och Canon - i objektiven

Idag blir inte zoomarna dyrare med bildstsb i objektiven men en del äldre modeller, t ex Tamron 70-200/2,8 (utan VC) finns kvar och ger bara bildstab på Sony/Pentax.

Vad gäller fasta brännvidder under 200mm är det sällsynt med bildstab och där och med vidvinkelzoomar, har Pentax och Sony en fördel.

jag har tänkt att gå över till fuji x100s helt och hållet.
det är inte en kamera för alla, men jag vill slippa hetsen med att sitta och kolla efter objektiv och prylar och enbart få med mig kameran överallt.

Sony nex är en ganska kompetent serie av kameror.
Fuji X-E1 är en liknande kamera som slåss i det segmentet.
dessa har aps-c sensorer till skillnad mot m4/3 som jag tyvärr helt avfärdat tidigare.

På DSLR sidan så är ju canon och nikon populärast, men sony har lite nymodigheter och är inte helt aviga på sensorer eftersom nikon ofta använder sig av sony sensorer som dem anpassar själva.

Jag vet iallafall att vilket hus du än väljer så kommer du förmodligen tycka att det är obsolete efter max 3 år, medans om du köper kvalitetsobjektiv så kan dom hålla en betydligt längre tid i din samling. Med det sagt, istället för att lägga 10k för ett hus från nikon/canon. Köp en beggad d7000 för 5k och lägg resterande pengar på ett valfritt objektiv.

Innan jag bestämde mig för att sälja hela mitt system (som ännu inte är ute på annons) så kikade jag mycket åt d700/d600 som är fullformat. Men det är som att köpa en motorstark bil, du måste ha råd att betala för soppan och försäkringen för att få ut något. Det samma gäller fullformat, du måste ha råd med riktiga kvalitetsobjektiv för att utnyttja potentialen.

Tagit bort "annons"

/Mod

Det samma gäller fullformat, du måste ha råd med riktiga kvalitetsobjektiv för att utnyttja potentialen.

Småbildsformatet är kinkigt med hörn- och kantskärpa och vinjettering, men annars kräver mindre sensorer skarpare objektiv (om de har lika många pixlar som kameran med större sensor) för att ge lika skarpa bilder.

Att "annonsera" i forumet är för övrigt inte tillåtet, så sätt ut den på Köp/Sälj i stället ;)

köp min d7000 :)
jag har tänkt att gå över till fuji x100s helt och hållet.
det är inte en kamera för alla, men jag vill slippa hetsen med att sitta och kolla efter objektiv och prylar och enbart få med mig kameran överallt.

Sony nex är en ganska kompetent serie av kameror.
Fuji X-E1 är en liknande kamera som slåss i det segmentet.
dessa har aps-c sensorer till skillnad mot m4/3 som jag tyvärr helt avfärdat tidigare.

På DSLR sidan så är ju canon och nikon populärast, men sony har lite nymodigheter och är inte helt aviga på sensorer eftersom nikon ofta använder sig av sony sensorer som dem anpassar själva.

Jag vet iallafall att vilket hus du än väljer så kommer du förmodligen tycka att det är obsolete efter max 3 år, medans om du köper kvalitetsobjektiv så kan dom hålla en betydligt längre tid i din samling. Med det sagt, istället för att lägga 10k för ett hus från nikon/canon. Köp en beggad d7000 för 5k och lägg resterande pengar på ett valfritt objektiv.

Innan jag bestämde mig för att sälja hela mitt system (som ännu inte är ute på annons) så kikade jag mycket åt d700/d600 som är fullformat. Men det är som att köpa en motorstark bil, du måste ha råd att betala för soppan och försäkringen för att få ut något. Det samma gäller fullformat, du måste ha råd med riktiga kvalitetsobjektiv för att utnyttja potentialen.

5000:- är lite väl mycket för en begagnad D7000.

Jag tycker nog att nämna enskilda kameramodeller är att gå händelserna i förväg. 1. Skall TS göra sig av med sin nuvarande kamera? 2. Spegellöst/spegelreflex? 3. Vilken sensorstorlek? 4. Vilket system? Sedan kan man fundera över kameramodell.

Som det känns nu kommer jag nog att behålla den kameran jag har En olympus E-30 en bra kamera.. men kanske med lite för mycket brus i högre iso... och leta efter en annan tillverkare

Har inte haft några tankar om spegellöst eller inte.. den stora kläm frågan e nog om det skall vara fullformat eller inte för mig skulle jag gissa då??

Småbildsformatet är kinkigt med hörn- och kantskärpa och vinjettering, men annars kräver mindre sensorer skarpare objektiv (om de har lika många pixlar som kameran med större sensor) för att ge lika skarpa bilder.

Att "annonsera" i forumet är för övrigt inte tillåtet, så sätt ut den på Köp/Sälj i stället ;)

Jag ber om ursäkt för "annonsen", det var mer ett skämt som ändå är sant. Men givetvis sätter jag ut den bland annonser när det passar att sälja.

Du har ju rätt i att DX också kräver skarpa objektiv för att få lika skarpa bilder, det jag menar är att är budget 16000 och TS köper ett hus för 15000 så blir det inte mkt över. Lägger man 15 för ett hus får man vara beredd på att det kostar ganska mycket mer att utrusta den med dom objektiv man behöver.
Personligen hade jag kunnat leva med en d700 och en 50 1,8 ganska länge, men vill jag ha ett tele så finns det inga billiga alternativ.

TS skulle behöva specifiera behov och budget för att man bäst ska kunna ge ett råd.

NI har rätt inte så lätt..

Men tänker i runda slängar någonstans runt 20 tusen.. och ett bra standardzoom till att börja med

En standardzoom är OK men kan inte mäta sig med fast optik i bildkvalitet.
Bra optik behöver inte vara dyr. Kostnaden för optik skiljer inte så mycket om du väljer mellan APS-C eller fullformat.
Gärna en bra standardzoom men fast optik lyfter bildkvaliteten, samtidigt får man tillgång till hög ljusstyrka.

Cyberphoto exempelvis säljer 6D med EF 1,4/50mm samt minneskort för 18000kr.

Tackar allihopa

Så då var det gjort.. byte av system

Blev en Nikon D600.. funderat ett tag på den och D7100,, så åkte iväg o kände o hade mig.. och tror jag hade grämt mig om jag inte gått på fullformatet..

Gillar fota landskap o natur bilder.. och även leka lite med macro.. så tror det blir rätt rätt för mig
fick med ett 24-85 objektiv.. men kommer så man kommer igång

:)

återigen tack alla

24-85:an är riktigt bra, men har en hel del distorsion - det går dock att korrigera i efterbehandlingen. Jag tror du kommer bli nöjd med din nya kamera :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar