Annons

Byta sökare på 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crinitus

Medlem
Jag fotar numera med manuell fokus, sedan min auto är ur funktion.

Tänkte fråga om det var någon som visste om man kan byta ut sökaren i 300D till en sån sökare "med två halvor" (vet inte riktigt vad de heter, men såna som sitter i helmanuella kameror)
 
Eftersom ingen av Fotosidans otaliga Canonexperter har brytt sig om att svara på din fråga, så gör jag ett försök trots att jag inte är Canonfotograf.

Det du är ute efter är uppenbarligen en mattskiva, kallas ibland även fokuseringsskiva, med snittbild.

Så vitt jag vet kan man inte själv byta mattskiva på Canon 300D. Om det finns någon mattskiva med snittbild, som passar 300D och som kan monteras på en Canonverkstad, vet jag inte. Förhoppningsvis vaknar någon Canonexpert till nu och svarar på det. Om inte rekommenderar jag att du tar kontakt med Canon eller någon auktoriserad Canonverkstad. De kan svara.

Olle
 
Det finns en tråd om just detta där Jan-Erik Skata byter mattskiva på sin 300D. Sök och finn!
 
Jag är inte heller Canotist, men från Canon kommer svaret att bli ett blankt nej.

Det som finns att tillgå är piratskivor. För montering får man nog antingen göra det själv eller kontakta någon oberoende kamerareparatör för jobbet.
 
japp som andra redan nämt så kan man byta själv efter mycket pill och jobb så att man får snittbild. Låter dock enklare att fixa autofokusen eller fundera på en ny kamera...
 
Tack för alla svar!

Läckert det ska bli att fixa det hära, grymt mycket värdare att ha snittbildsökare än autofokus!

Thanks!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.