ANNONS
Annons

Byta/sälja min Nex 5 - förslag önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Har idag en Sony Nex-5 med 18-200 glugg som jag tycker presterar bra och är en trevlig bekantskap. Dock så är den ju inte speciellt liten eftersom objektivet är så pass stort som det är.
I och med detta funderar jag på att eventuellt byta till något annat, eftersom jag saknar två saker.
1) Sökare (vad jag förstått så är elektroniska sökare i nya kameror helt ok)
2) Snabbare optik (vet att det kommer något under året till Nex)

Vad skulle ni föreslå mig?
Ser gärna att den är hyggligt liten och behändig, vill ha sökare, vill egentligen bara ha 1 ljusstark normalzoom (+ eventuellt en 50mm f/1.8)

Tänkte ligga i ungefär samma pris som den utrustningen jag har idag, ca 10 000:-

Förslag/tankar?

Jag hittar ingen liten systemkamera som har någon ljusstark normalzoom. Det går förvisso att sätta på en 4/3 objektiv till micro 4/3 (Olympus Zuiko Digital 14-54/2,8-3,5 II) men då blir den inte längre särskilt liten och AF fungerar heller inte.

Senast ändrad:
Jag hittar ingen liten systemkamera som har någon ljusstark normalzoom. Det går förvisso att sätta på en 4/3 objektiv till micro 4/3 (Olympus Zuiko Digital 14-54/2,8-3,5 II) men då blir den inte längre särskilt liten och AF fungerar heller inte.

Den behöver inte vara liten liten, bara den inte är stor stor :) (den behöver alltså inte vara i Nex storlek)
Det är önskemål från min fru i huvudsak.... och hon vill egentligen inte byta alls

Hej,

Har idag en Sony Nex-5 med 18-200 glugg som jag tycker presterar bra och är en trevlig bekantskap. Dock så är den ju inte speciellt liten eftersom objektivet är så pass stort som det är.
I och med detta funderar jag på att eventuellt byta till något annat, eftersom jag saknar två saker.
1) Sökare (vad jag förstått så är elektroniska sökare i nya kameror helt ok)
2) Snabbare optik (vet att det kommer något under året till Nex)

Vad skulle ni föreslå mig?
Ser gärna att den är hyggligt liten och behändig, vill ha sökare, vill egentligen bara ha 1 ljusstark normalzoom (+ eventuellt en 50mm f/1.8)

Tänkte ligga i ungefär samma pris som den utrustningen jag har idag, ca 10 000:-

Förslag/tankar?

Det kommer en en ny ljusstark optik till m4/3, Leica Panasonic 25mm f/1.4.
Jag tror att den kommer släppas den 13e juni.
Själv hade jag under en stund föregångaren för 4/3 min olympus e5, den fungerade väldigt bra och jag hade velat ha kvar den om jag kunnat.
En Panasonic GF2 och denhär nya borde vara en grym combo på ett bärbart kit.

Det kommer en en ny ljusstark optik till m4/3, Leica Panasonic 25mm f/1.4.
Jag tror att den kommer släppas den 13e juni.
Själv hade jag under en stund föregångaren för 4/3 min olympus e5, den fungerade väldigt bra och jag hade velat ha kvar den om jag kunnat.
En Panasonic GF2 och denhär nya borde vara en grym combo på ett bärbart kit.

Ska sägas att 25mm på 4/3 motsvarar 50mm FF.

Det är inte relevant, då G3 är micro 4/3 och då finns det ingen ljusstark normalzoom. Med adapter till 4/3 så skulle AF inte fungera och dessutom skulle budgeten spricka. Men G3 är mindre av naturliga skäl (micro 4/3) men faktiskt också tyngre.

Olympus adapter ska ge fungerande AF med samtliga Olympus 4/3-objektiv. Finns det någon ljusstark normalzoom i Olympus sortiment?

Fast å andra sidan kanske inte adaptern ger AF med Panasonics kameror?
(. Visst är det fint med standarder. .)

Panasonic DMW-MA1 adapter Micro 4/3 till standard 4/3

Adapter för att kunna montera objektiv från 4/3 systemet till Micro 4/3 kamera.

OBS! Ger endast autofokus med dessa 4/3 objektiv:
- Olympus Zuiko 25 F2.8 'Pancake'
- Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6
- Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm F4-5.6
- Panasonic Leica D Summilux 25mm F1.4 ASPH
- Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-50mm F3.8-5.6 ASPH. Mega OIS
- Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-150mm F3.5-5.6 ASPH. Mega OIS

Olympus adapter ska ge fungerande AF med samtliga Olympus 4/3-objektiv.

Fast å andra sidan kanske inte adaptern ger AF med Panasonics kameror?
(. Visst är det fint med standarder. .)
Det vet jag inte, men oavsett detta så skulle det spräcka bugeten rejält. Bara adaptern kostar 2200:- och sen kostar själva huset dubbelt mot mitt förslag.

Panasonic DMW-MA1 adapter Micro 4/3 till standard 4/3

Jo, men den hade vi väl redan avfärdat? Jag funderade på om Olympus motsvarande adapter (som enligt Olympus ska ge AF med samtliga Olympus 4/3-objektiv) kan tänkas fungera fullt ut på en Panasonic-kamera.

Panasonic kommer med en GF3 samtidigt som de släpper sin Leica 25mm 1.4.
http://www.43rumors.com/ft5-panasonic-gf3-leaked/
"The camera will be announced on June 13 at 7 am London time along the new Panasonic Leica 25mm f/1.4 lens"

Ännu mindre.

Om du har möjlihet att vänta lite så hade jag gjort det, det kommer hända mycket de kommande halvåret (som alltid), framförallt förväntar jag mig att Olympus släpper en E-P3 med viewfinder i huset istället för adapter.

Olympus, Panasonic & Sigma kommer med fler objektiv för m4/3 samt att det kommer nya modeller utav hus väldigt väldigt snart.

Panasonic kommer med en GF3 samtidigt som de släpper sin Leica 25mm 1.4.
http://www.43rumors.com/ft5-panasonic-gf3-leaked/
"The camera will be announced on June 13 at 7 am London time along the new Panasonic Leica 25mm f/1.4 lens"

Ännu mindre.

Om du har möjlihet att vänta lite så hade jag gjort det, det kommer hända mycket de kommande halvåret (som alltid), framförallt förväntar jag mig att Olympus släpper en E-P3 med viewfinder i huset istället för adapter.

Olympus, Panasonic & Sigma kommer med fler objektiv för m4/3 samt att det kommer nya modeller utav hus väldigt väldigt snart.

Men det är ju en ljusstark normalzoom som efterfrågades i första hand. Då är inte micro 4/3 idealiskt, för det finns ingen ljusstark zoom för micro 4/3. Ska man använda en adapter blir det både större och betydligt dyrare.

En ljusstark normal till 4/3 finns att tillgå med Sigma EX 30/1,4 DC.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123338

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar