ANNONS
Annons

Byta mattskiva själv? (EOS 5D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Hej!


Har just köpt mig en EOS 5D och vill gärna ha en sökare med stödlinjer. Det finns en utbytesmattskiva med sådana (EE-D) och jag undrar nu om det är något man kan byta själv eller om man måste lämna in kameran. Kan tilläggas att jag har garanti kvar som jag inte vill äventyra.
 
Hej!


Har just köpt mig en EOS 5D och vill gärna ha en sökare med stödlinjer. Det finns en utbytesmattskiva med sådana (EE-D) och jag undrar nu om det är något man kan byta själv eller om man måste lämna in kameran. Kan tilläggas att jag har garanti kvar som jag inte vill äventyra.

Det är inga problem, det följer med en instruktion om hur du gör när du köper ny mattskiva och det påverkar inte garantin om du byter den.

Kan verkligen rekommendera EE-D, den är så mycket skönare än standardskivan, om man gillar stödlinjerna vill säga.

/Mattias
 
Tänk på att du ev måste ändra en CF (custom function) och berätta för kameran att du satt i en annan.
Tror det är CF 0

Roine
 
Nån som vet om det går att byta mattskiva på 30D. Vilka skivor finns i så fall att välja mellan. Hittar inget på canon.se
 
Jag vet inte vad som följer med, fick ett samtal från Scandinavian Photo om att det hade kommit så jag ska hämta den snart.

Har provat en kompis EOS 1 (analog) med sökare med rutnät och jag älskade det! Har därför höga förhoppningar nu :)

Det ska med andra ord inte vara några problem med garantin? Jag pratade med Canon RCC i ett annat ärende och han hävdade att man inte skulle göra det själv utan att det var bäst att lämna in den. Skulle visserligen inte kosta mer än 200 spänn, men jag är inte sugen på att skicka kameran till Göteborg/Mölndal.

Rätt CF har jag redan hittat så det är inga problem.
 
Att byta mattskiva på kameror där det är meningen att användaren ska kunna göra det är en baggis. Hantera den försiktigt, bara. Tar du i den med fingrarna är det kört. Men det medföljer ett specialverktyg, så det är bara att använda det.

På min gamla T90 bytte jag ibland mattskiva när jag bytte objektiv, då jag hade något tele som fungerade bättre med en annan skiva än original. I min 40D sitter Ef-D i hela tiden (rutnätet).
 
Om man ska vara lite pessimistiskt lagd då: Vad kan gå fel och vad blir konsekvenserna?

Du säger att det är kört om man tar i den med fingrarna... på vilket sätt är det kört?
 
Om man ska vara lite pessimistiskt lagd då: Vad kan gå fel och vad blir konsekvenserna?

Du säger att det är kört om man tar i den med fingrarna... på vilket sätt är det kört?

OK! Är man av den klantiga sorten; var nu gränsen går; kan ramen för mattskivan säkert skadas = ingen garanti.

Fett från fingrarna på mattskivan är i princip omöjlig att ta bort = kört.

Jag tror du skall åka till Mölndal med 200kr och låta dom byta, så känns det säkrare.
Som du ser av priset, är det en enkel operation.

/Erik J
 
Titta på videon som det länkas till i början av tråden, det är inte svårare än så. Att skicka iväg kameran tycker jag personligen är riktigt dumt. Men visst är man superklantig så kan ju allt gå fel, det gäller ju inte bara för kameror.
 
Jag tar ibland ut mattskivan i min 5D när det kommit damm på den.
Lättare att rengöra den då. Jag använder fingrarna men det finns en liten tabb på skivan att hålla i som inte syns i sökaren.
Om man inte är helklantig och har käkat popcorn innan så skall det inte vara några problem.
 
Jag tar ibland ut mattskivan i min 5D när det kommit damm på den.
Lättare att rengöra den då. Jag använder fingrarna men det finns en liten tabb på skivan att hålla i som inte syns i sökaren.
Om man inte är helklantig och har käkat popcorn innan så skall det inte vara några problem.

Ostbågar då? ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.