Annons

Byta mattskiva 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Har kollat på att byta mattskiva på min 5D (gamla) till en med snittbild och mikroprismor. Skulle en sån här passa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=225800

Finns det några nackdelar med att köra detta? Förlorar man något i funktionalitet på detta? Exempelvis "autofokusppunktsbelysning"? Eller är hela idén fruktansvärt dum?

Är det svårt för en normalhändig att göra själv?

jag hade mattskiva med microprisma och snittbild i 350D och kör med supermatt i 5D mkII och i 40D - det är inte alls någon dum idé, men var medveten om att det mörknar betydligt med ljussvaga objketiv.

EC-A tror jag dock inte passar till 5D - inte utan lite filande iaf.

EE-S är helmatta till 5D. Piratskivor finns annars där man moddar EC-skivor till EE.

http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=21_38

Ja just det. Tack för länken, har varit inne där förut och kollat med glömt bort.

Man behåller alltså infon om autofokuspunkterna i sökaren även med ny mattskiva?

Det är olika mellan olika hus - vissa hus har en extra projetorskiva som gör att focuspunkter är kvar även med annan mattskiva. på 40D är det så och det är inte så på 350D, jag har för mig att 5D har kvar punkterna, men vågar inte svära på det.

Jag har mattskiva med snittbild och mikroprismor på min 550D och på min kamera förlorar man den lilla röda autofokus indikering för fokuspunkten i mitten. Dock finns belysningen kvar för de andra punkterna!

Men man behöver ju inte ha någon indikering för fokuspunkten i mitten eftersom man själv ser om fokus ligger rätt med snittbilden eller hur!

Om vi börjar med grundfrågorna. Ja det är ganska lätt att byta mattskivan, var bara försiktig så att du bara håller skivan i kanterna, ytan är ganska känslig för fingeravtryck och repor. Nej du förlorar ingen funktionalitet (fokuspunkterna ligger på en separat skiva). Nej skivan du länkar till passar inte.

Den största nackdelen är att ljusmätningen görs genom mattskivan, snittbild och mikroprismor kan därför påverka exponeringen. Hur stor påverkan blir beror delvis på vilket objektiv du använder (snittbild och mikroprismor svartnar vid f/5.6 eller mindre) och delvis på vilken typ av mattskiva du använder.

Canon har två typer av mattskivor, dels den normala, dels en avsedd för manuell fokusering tillsammans med objektiv med bländare f/2.8 eller större (kallad S-skiva). Den sistnämnda skivan är mer "linjär", det vill säga ljusförändringarna överensstämmer vid nedbländning varför sökaren blir ganska mörk med objektiv med bländare f/5.6 eller mindre (i gengäld blir ljusmätningen korrekt även vid nedbländad mätning). För ljusmätningens skull måste du tala om för kameran vilken mattskiva du använder, C.fn 00: Ee-A eller Ee-S.

ANNONS