Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta märke och värdering?

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena! Har stora funderingar på att byta märke till en Sony A6000, eller liknande, beroende på vad som tipsas om? Fotar som hobby och väldigt allround

Undrar även lite vad man kan lägga ut sina gamla saker för:
Nikon D7000 (18313 shutter)
Två batterier
Nikkor 17-55 2.8
Tokina 11-16 2.8
SB-600

Tjena! Har stora funderingar på att byta märke till en Sony A6000, eller liknande, beroende på vad som tipsas om? Fotar som hobby och väldigt allround

Undrar även lite vad man kan lägga ut sina gamla saker för:
Nikon D7000 (18313 shutter)
Två batterier
Nikkor 17-55 2.8
Tokina 11-16 2.8
SB-600

Börja med att skriv vad du är ute efter i din nya kamera. Du fotar allround. Men vad är mer prio än annat? T ex Aps-c eller FF? Vilka funktioner är nödvändiga? Vilka funktioner önskar du? Vilka märken föredrar du?

Skriv mer vad du söker, så är det lättare att ge dig tips👍

Kan man mellan raderna och sett till vilka objektiv du har ana en önskan om en mindre och smidigare kamera lösning? Som alltid är med i fickan eller ryggsäcken för att kunna ta de där spontana bilderna. En "riktig" kamera istället för att mer och mer upptäcka att man egentligen lämnar kamerasystemet hemma och istället fotar väldigt mycket oftare med mobilen ärn vad man vill tro och erkänna. Är det det du kollar efter? Då har jag ett förslag. Även ett praktiskt om du vill det. En kompaktkamera med fix lins som ger hög bildkvalité.

Är det istället ett vägvalsbyte om ett nytt kamerasystem du är ute efter då är det specarna kontra pengarna man får kolla igenom. Som är möjligt att bygga ut med makron, telen osv. Den du kollar på är nog ett bra APS-C val för de pengarna som jag kan bedöma. Har dock ingen erfarenhet från den modellen.

Senast ändrad:
Huset med den låga shuttercount får du säkert ca 2500kr för, 17-55 har jag sett Rajala sälja för ca 5000kr begagnat, Tokina skulle jag gissa på ca 2000kr.

Om det är allt-i-ett och smidighet du är ute efter så skulle jag leta efter en begagnad Canon G1X III. APS-C sensor på 24 Mpixel, 24-72 f2.8-5.6 lins, inbyggd sökare samt väderskydd. Väger ca 400g. Den kan ersätta din nuvarande uppsättning i princip rakt av (utom i dom extrema brännvidderna) samt att du får ett smidigare system med modernare sensor.

Att jag inte rekommenderar G1X ny är pga. det galna nypriset på ca 12000kr. Hittar du den mellan 5000-8000kr så är det ett bra köp.

Hej! Och tack för svar :)

Anledningen är helt rätt, mina grejer idag är för stort, tungt och otympligt så de är ofta hemma och skräpar bara och man fotar med telefonen. Vilket är tråkigt så jag gillar att fota med kameran.
Så jag är ute efter något smidigare, men vill fortfarande ha möjlighet att byts objektiv och de ska fotas i raw, möjlighet till att fota manuellt är viktigt. Är ganska så inne på Sony a6000 men har inte känt och klämt på någon annan än

Jag fotar mest natur (hela landskap till närbild av blommor) lite djur, ibland ungarna, sport, även nån bil. Så allt möjligt

Senast ändrad:
Hej! Och tack för svar :)

Anledningen är helt rätt, mina grejer idag är för stort, tungt och otympligt så de är ofta hemma och skräpar bara och man fotar med telefonen. Vilket är tråkigt så jag gillar att fota med kameran.
Så jag är ute efter något smidigare, men vill fortfarande ha möjlighet att byts objektiv och de ska fotas i raw, möjlighet till att fota manuellt är viktigt. Är ganska så inne på Sony a6000 men har inte känt och klämt på någon annan än

Jag fotar mest natur (hela landskap till närbild av blommor) lite djur, ibland ungarna, sport, även nån bil. Så allt möjligt

Vill du ha lätt utrustning föreslår jag att du även tittar på Fujifilm. Sony är väldigt inriktade mot fullformat när det gäller optik. De bättre av dessa (GM märkta) ofta är ganska tunga. Fujifilm å andra sidan har en del lättare alternativ. Dessutom har Fujifilm i mitt tycke bättre utformade reglage vilket kan vara bra om du arbetar mycket manuellt. Känn på t.ex. Fujifilm X-T30 ii eller X-S10

Hej
Jag kommer från ett stort och klumpigt Nikon-system (D2X) och blev trött på tyngden. Jag bytte till M4/3 systemet (Oly OMD-M1) och ångrar aldrig att jag gjorde det. Små kameror och små objektiv, utsökt kvalitet.

Hade samma funderingar som du för några år sedan. Sålde min D7000 med tillhörande objektiv och köpte en Sony a7 II. Den producerar fantastiska bilder, men jag blev aldrig riktigt vän med den...
Bytte till en Nikon Z6 II och nu har jag exakt den kamera jag vill ha.

Jag tror att en bra lösning sett till nettokostnad/prestanda kan vara att byta din D7000 till en Nikon Z50 med 16-50 kitobjektiv och FTZ-adapter.

Z50+16-50 är ett påtagligt litet och smidigt kit och objektivet är bättre än det borde vara. Kamerans ergonomi kommer också vara rätt lik vad du är van vid. För de gånger du vill ha högre ljusstyrka och är beredd att bära lite mer kan du ta din 17-55 på FTZ. Tokina 11-16 kan du också använda på FTZ är jag rätt säker på, men ska du ha autofokus krävs det nog att det är version II du har. Blixten trooor jag funkar men jag skulle inte svära på det utan att kolla upp det först.

Fuji som nämnts är absolut inte ett dåligt val, men ett byte till Z50 kostar mindre i pengar och omlärning.

Jag är skeptisk till att du får 2500 kr för din D7000 men jag kan för all del ha fel.

Köp m4/3, allt annat är tyvärr ”lika” klumpigt som det du redan har eller för liten skillnad. Summariskt men i princip som det verkligen är.

Nikon z50 väger ca 395 gram. Man blir verkligen inte trött i handen av den. Nu kör jag nikon z 24-200 på den och det motsvarar 36-300 brännvidd. Mycket allround.

Den övre kameran.

Bilagor

• 20211208_115140.jpg
    20211208_115140.jpg
    1.5 MB · Visningar: 17
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar