Annons

Byta kitobjektivet mot Sigma 18-50

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffe69

Aktiv medlem
Jag har kollat runt på litet olika objektiv för att ersätta det inte allt för roliga 18-55 som medföljer EOS 300D.

Jag provade ett fast Canon 50 och insåg direkt att kitobjektivet inte ger direkt toppskärpa....

Samtidigt vill jag ju inte gå till bara fast objektiv det är ju inte helt fel att kunna zooma litet.

Min fråga är nu:
Är Sigmas 18 - 50 bättre än kitobjektivet ? Känns ju litet skumt att lägga ut pengar för att köpa ett likadant objektiv som man har...
 
Jag betvivlar att Sigma 18-50 3,5-5,6 DC (vilket jag förutsätter du syftar på) är bättre. Har ett själv, och det känns väl helt ok, men inget jag skulle köpa idag. Jag är ganska övertygad att den är ungefär likvärdig med kitlinsen (ser man på recensionerna här på FS så tycks betygen rätt likvärdiga). Vidvinkeln är för övrigt usel, sitter just och funderar på vad för vidvinkel jag ska investera i framöver. Känner att jag behöver nåt bättre då jag fotar en del arkitektur och ska börja ge mig på interieörer.
 
Menar du 18-50/2.8 så är den däremot betydligt bättre och kan helt klart vara värt en fundering.
 
Jag funderar också på att byta upp mig. Helst till en Canon EF-S 17-85 men oroar mig kompabiliteten med nyare kameror, det är ju trots allt ett EF-S objektiv. Sigmat hade jag gärna också haft men samma sak där. När jag i framtiden (förhoppningsvis) köper en 1Ds MKII eller motsvarande så vill jag ha kompatibla objektiv till det. Finns det ingen bra normalzoom som sträcker sig från 17-18mm till ca. 50mm och som inte är anpassad för 1.6x sensorer?

/A\
 
Canons 17-40L F4 borde väl kunna kvalificera in där? Inte det ljusstarkaste som finns kanske, men lär ju spöa EF-S 18-55 utan problem.
 
Tommy Kreivi skrev:
Robert,

vad har du för erfarenheter av detta objektiv? Jag väntar med spänning på mitt nybeställda!

Jag har inte några egna erfarenheter, men har sett en del bilder tagna med den och även sett många som tycker att den är mycket bra som en ändå relativt villig ljusstark vidvinkel.
Sigman är lite mjuk på full öppning, men sedan ser det inte så dumt ut, så med tanke på ljusstyrkan och priset så verkar den inte så dum alls.

Här finns en jämförelse mellan Nikons 18-70 (som ju är betydligt bättre än Canons 18-55) och sigman.
http://www.pbase.com/miljenko/1870_vs_1850

Nu ska man väl inte dra några drastiska slutsatser av en såpass begränsad test, men det ger ju ändå en liten fingervisning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.