Annons

byta från vista 32 till vista 64, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill uppgradera min dator med mer RAM minne (nuvarande 2GB) till 8GB, men har förstått att win 32 bara stödjer upp till ca 3,5GB RAM.

Är det något jag bör tänka på innan jag uppgraderar och byter OS? tex programvaror som lightroom, photoshop CS3, Photomatix eller är det annat i hårdvaran som också kan spela roll i bytet?
 
Hej!

Jag vill uppgradera min dator med mer RAM minne (nuvarande 2GB) till 8GB, men har förstått att win 32 bara stödjer upp till ca 3,5GB RAM.

Är det något jag bör tänka på innan jag uppgraderar och byter OS? tex programvaror som lightroom, photoshop CS3, Photomatix eller är det annat i hårdvaran som också kan spela roll i bytet?

Stöder den 64 bitar? Finns det drivrutiner til allt? Stöder moderkortet mer än 4GB?

/FW
 
Har du en någorlunda modern dator stödjer den säkerligen mer än 4GB i RAM.
Men vad gäller OS:et så funkar de flesta programmen till 64-bitars versionen.
Vad jag kan minnas så är de enda programmet som strulat för mig på 64-bit Nikons "Nikon SCAN" eller vad de nu heter, för deras diascanner, dock har jag en XP dator (med 32 bit OS) som sköter det numera.
Jag tror att de flesta lite större programmen har drivrutiner för Vista 64-bitar då det OS:et är rätt så populärt idag.
XP 64-bit är en annan sak, skaffa aldrig det. ;)
 
Du har inte funderat på att uppgradera till Winodws 7 64-bit istället? Fungerar mycket bättre än vista:)
 
Det enda som inte funkade för mig då jag bytte till 64-bit var en gammal Canon scanner som inte hade kompatibla drivrutiner. Det är nog mest (gamla) drivrutiner som kan ställa till det. I övrigt går all min mjukvara fint.
 
så 7:an har kommit? :D

Det brukar ju annars vara värt att vänta till dom första servicepacken kommit!
Den släpps i oktober. Det är väldigt många som kört Win7 i både beta och RC-version, så någon väntan till första SP:n är inte nödvändigt. Jag har kört 64-bitars versionen i över ett halvår så gott som problemfritt. Rekommenderas.
 
Jag är med Lars, skaffa W7 istället. Har också kört det ungefär ett halvår och det funkar riktigt bra. Vista har jag ock inte så mycket till övers för.
... fast om ändå WinXP 64 hade haft stöd DX11 och iTunes hade haft iPhone-drivisar så hade jag faktiskt fortsatt med det...
 
kikar på datorn som jag ska uppgradera

Processor: intel Core 2 CPU 6400 (2,13GHZ x2)

Försöker hitta moderkortet i enhetshanteraren, vart kan jag hitta den och veta utifall den är kompatibel med 64 bit os
 
kikar på datorn som jag ska uppgradera

Processor: intel Core 2 CPU 6400 (2,13GHZ x2)

Försöker hitta moderkortet i enhetshanteraren, vart kan jag hitta den och veta utifall den är kompatibel med 64 bit os

Om du har en CD med Vista/Windows7 64bitars kan du sätta i den med Windows igång, när du får upp installationsprogrammet tror jag det skall finnas ett kompatibilitetstest du kan köra, där skall du få svar på vad som eventuellt inte är kompatibelt.

/FW
 
Om du har en CD med Vista/Windows7 64bitars kan du sätta i den med Windows igång, när du får upp installationsprogrammet tror jag det skall finnas ett kompatibilitetstest du kan köra, där skall du få svar på vad som eventuellt inte är kompatibelt.

/FW

ok, saknar det tyvärr. Ska se om jag kan ordna det i veckan!
 
Lyssna inte till folk som skriver att Win7 funkar mycket bättre än Vista. De har troligtvis inte testat själva eller kör pirat-Vista.
Vista är ruskigt bra och stabilt nu när de fått ut en bra servicepack.

Nysläpp av Windows = många barnsjukdomar (därav alla Vistahatare) så vill du spela säkert köp Vista 64bit.
 
kommer troligen köra på vista 64 om jag kan hitta det billigt någonstans. Har uppgraderat till 3 GB RAM så länge.

Nu sitter jag med ett ny fråga, kanske någon här som kan hjälpa mig!

Disken där windows ligger i består av en mindre partion som jag vill göra större. Disken är partionerad i två delar C: och D: jag vill slå dom samman, går det utan att förlora infon i C: eller går det så smidigt att jag bara flyttar hela C: innehållet till en av dom andra diskarna under tiden jag sätter samman partioneringen?
 
Du kan slå samman utan att bli av med infon på c-disken.
Jag har gjort det ett otal gånger utan problem.

Det kan dock gå åt skogen, men det har aldrig gjort det för mig.
 
Det finns program som klarar det men de kostar lika mycket eller mer än vad en ny disk kostar. Mitt förslag är att köpa en ny disk, behöver inte vara så stor om du inte vill kunna spara massa foton på den.

Installera Windows på den nya disken så har du dessutom en ny installation fri från gammal skit.

Den gamla kan du spara filer på och när du är säker så kan du radera den gamla systempartitionen och använda den som lagring också.

/FW
 
Lyssna inte till folk som skriver att Win7 funkar mycket bättre än Vista. De har troligtvis inte testat själva eller kör pirat-Vista.
Vista är ruskigt bra och stabilt nu när de fått ut en bra servicepack.

Nysläpp av Windows = många barnsjukdomar (därav alla Vistahatare) så vill du spela säkert köp Vista 64bit.

Motfråga har du provat Win 7 ??
har själv kört både Vista och flera olika versioner av W7 (både beta och RC) och det jag kommit fram till är att det presterar bättre än Vista och är stabilare .. så nej jag skulle faktiskt satsat på Win 7 ..
barnsjukdommar javisst finns alltid men jag lägger som sagt hellre pengar på win7 och slipper uppgradera om 2 år .. ...
för övrigt så vinner ju W7 över vista i de flesta tester som gjorts...

mina 2 cent .. :)
 
Hej!

Jag vill uppgradera min dator med mer RAM minne (nuvarande 2GB) till 8GB, men har förstått att win 32 bara stödjer upp till ca 3,5GB RAM.

Är det något jag bör tänka på innan jag uppgraderar och byter OS? tex programvaror som lightroom, photoshop CS3, Photomatix eller är det annat i hårdvaran som också kan spela roll i bytet?

Strunta i Vista 64. Satsa dina kort och pengar på Windows 7 64 i stället. Något annat skulle inte jag göra. Så pass mycket bättre än Vista någonsin varit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.