Annons

byta från vista 32 till vista 64, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter i samma båt som trådskaparen och har tänkt mig att uppgradera från Vista 32 till Windows 7, 64. Om man kör en uppgradering, kan man vara säker på att alla program funkar efter det?
 
Sitter i samma båt som trådskaparen och har tänkt mig att uppgradera från Vista 32 till Windows 7, 64. Om man kör en uppgradering, kan man vara säker på att alla program funkar efter det?

Spontant säger jag, uppgradera inte utan gör en nyinstallation. Om du köper en uppgraderingslicens betyder inte det att du måste uppgradera befintligt system. Det som krävs är att du på något sätt visar att du har grundlicensen genom att mata in CDn när installationen frågar.

Köp en ny disk, installera Windows 7 på den. Det har flera fördelar. Du har kvar det gamla operativet om det krånglar, du kan starta upp det gamla för att kolla drivrutiner mm. Om något program inte funkar i Windows 7 kan du köra på det gamla mm.

När du är nöjd med det nya oprativet kan du ta bort det gamla så frigör du utrymme på den disken för filer.

En disk för 5-600:- räcker mer än väl för att installera Windows 7.

/FW
 
Motfråga har du provat Win 7 ??
har själv kört både Vista och flera olika versioner av W7 (både beta och RC) och det jag kommit fram till är att det presterar bättre än Vista och är stabilare .. så nej jag skulle faktiskt satsat på Win 7 ..
barnsjukdommar javisst finns alltid men jag lägger som sagt hellre pengar på win7 och slipper uppgradera om 2 år .. ...
för övrigt så vinner ju W7 över vista i de flesta tester som gjorts...

mina 2 cent .. :)

Japp,kört Win7 ganska länge.
De tester jag läst så slår Win7 Vista men det är marginellt för en normal användare. Dock kan vi nog räkna med bättre resultat om en massa månader när drivrutiner och annat optimerats.
Ett operativsystem är så billigt att om jag var tvungen att köpa ett idag hade jag köpt Vista (och Win7 om ett år) men om jag kunde vänta ett halvår minst så skulle jag köpt Win7. Då kan ni som gillar att ha det senaste testa och utrota de första barnsjukdomarna åt mig. :)
 
Troligtvis har Windows 7 barnsjukdomar men jag har kört det i 64-bits version i ett halvårs tid nu och det är stabilt som tåget, verkar finnas drivrutiner till det mesta och visserligen har jag inte kört Vista så mycket men jag skulle aldrig ens fundera på att köpa Vista istället för SevenEleven.
 
så 7:an har kommit?

De som har tillgång till MSDN/Technet har fått den sedan mitten av augusti (RTM-utförande)... Dessutom, om du läser en kurs på en högskola/universitet kanske dom har MSDN AA och då får du den gratis!

Jag kör w7 i 64-bitarsutförande, alla saker förutom mitt antivirusprogram (Symantec Endpoint Protection) fungerade klockrent från början, SEP har dock kommit med version 11.0.5, så nu funkar den också.

-- Nicke
 
Japp,kört Win7 ganska länge.
De tester jag läst så slår Win7 Vista men det är marginellt för en normal användare. Dock kan vi nog räkna med bättre resultat om en massa månader när drivrutiner och annat optimerats.
Ett operativsystem är så billigt att om jag var tvungen att köpa ett idag hade jag köpt Vista (och Win7 om ett år) men om jag kunde vänta ett halvår minst så skulle jag köpt Win7. Då kan ni som gillar att ha det senaste testa och utrota de första barnsjukdomarna åt mig. :)
Vad är det för barnsjukdomar du har hittat nu när du kört det så länge?
 
Vad är det för barnsjukdomar du har hittat nu när du kört det så länge?

Jag har inte skrivit att jag hittat några men om jag skulle få frågan så kan jag svara att de är främst en del program och hårdvara som inte funkar, sedan hade jag problem med att koppla ur USB-produkter säkert för att nämna två saker.
 
Jag har inte skrivit att jag hittat några men om jag skulle få frågan så kan jag svara att de är främst en del program och hårdvara som inte funkar, sedan hade jag problem med att koppla ur USB-produkter säkert för att nämna två saker.
En del program och hårdvara som fungerar i Vista 64 men inte med Win 7 64? Vilka program och vilken hårdvara är det du hittat då?
 
De få program som inte velat installeras på min W7, har jag löst med "Vista SP2 kompabilitets läge", det har bara varit själva installations filen som sade stop-fel-OS. Väl installerat har ALLT fungerat.
Och idag finnd det nog ingenting som kräver trixande, det var alldeles i början. (Drygt 6 månader sedan.) idag finns stöd för W7 i allt nytt.

Jag körde Vista home Premium (Laglig köpt med datorn.) innan, och var aldrig nöjd med det.
Med W7 var det någonting helt annat. Jag var nöjd från första dagen.

Även med Release Candidate 1 har den köpt all hårdvara. Alla program fungerar.
Med Vista var det lite så, så med funktion av ny hårdvara.

Den 22-okt släpps W7, finns ingen anledning att köpa gamla Vista när nya W7 står för dörren.
Kör du Vista idag, så kommer allt fungera även i nya W7.
 
Om du som mig gillar den klasiska startmenyn och inte kan vara utan den så är det Vista som gäller. I W7 finns inte klasiska menyn att välja längre och har helt tagits bort av mupparna på MS.

Jag har kört W7 men just endast för att jag inte klarar av den startmenyn och inte kan välja den klasiska menyn längre, som man hittils kunnat gjort, så forsätter jag köra Vista (Ultimate versionen). Annars hade jag gått över till W7 redan nu. Vista med både sp1 och sp2 fungerar mycket fint. :)
 
Jag har inte skrivit att jag hittat några men om jag skulle få frågan så kan jag svara att de är främst en del program och hårdvara som inte funkar, sedan hade jag problem med att koppla ur USB-produkter säkert för att nämna två saker.

Ursäkta, men du pratar faktiskt i nattmössan. Vet inte vad du har kört för version av 7:an, men den jag har kört (RC) nu i ett halvår är klockren. Den piskar Vista på precis allting. Snabbare,säkrare,enklare,mycket mindre minneskrävande osv.

De program som inte funkar i W7 lär ju inte funka i Vista heller.
 
Ursäkta, men du pratar faktiskt i nattmössan. Vet inte vad du har kört för version av 7:an, men den jag har kört (RC) nu i ett halvår är klockren. Den piskar Vista på precis allting. Snabbare,säkrare,enklare,mycket mindre minneskrävande osv.

De program som inte funkar i W7 lär ju inte funka i Vista heller.

Hur kan jag prata i nattmössan när det är mina egna erfarenheter? Dessutom var det 7 RC.

För övrigt pratar du i nattmössan när du skriver att funkar det till Vista så funkar det i 7. Det är inte en regel då det kan ställa till med dåligt optimerade drivrutiner.
Det lär vara skillnad nu när 7:an är släppt på riktigt. Bättre optimerad kod och bättre optimerade drivrutiner.
 
skulle nog vilja säga mot Johan här.. Kör på Vista.. jo barnsjukdomar på nya produkter kanske men win7 utgår till stor del från Vista utöver att man plockat bort mycket skit,optimerat, snyggat till & lite sånt.
Har kört det ca ett halvår med bara ett problem som jag inte är säker på beror på Win7, och inte säkert att Johans problem beror på Win7 utan kan lika gärna vara handhavandefel eller dyl.

Jo det har gjorts tester .. på hmm är det en eller 2 konfigurering som visat sig vara extremt marginellt skillnad där Vista efter då 334923472346278346293784 uppdateringar funkar sådär.

att sedan så gott som alla som testat på Win7 säger att allt flyter på bättre,mindre buggar mm det ska man ignorera pga ett par tester ?

Win7 fungerar extremt bra redan på betastadiet och med den skarpa varianten lär det inte bli sämre.

så ser man framåt med, mer kompatibelt, mer utveklingspotential .... osv.

om inte annat skaffa en rc och kör ett par veckor så får du se :)
att tom MS själva säger att vista floppade en del och att dom nu lyssnat mer på vad användarna faktiskt vill säger väl en del.
 
Om du som mig gillar den klasiska startmenyn och inte kan vara utan den så är det Vista som gäller. I W7 finns inte klasiska menyn att välja längre och har helt tagits bort av mupparna på MS.

Jag har kört W7 men just endast för att jag inte klarar av den startmenyn och inte kan välja den klasiska menyn längre, som man hittils kunnat gjort, så forsätter jag köra Vista (Ultimate versionen). Annars hade jag gått över till W7 redan nu. Vista med både sp1 och sp2 fungerar mycket fint. :)
Klassisk startmeny i Windows 7:
http://www.howtogeek.com/howto/2227/get-the-classic-start-menu-in-windows-7/
Har inte testat Windows 7 ännu men har beställt en dator med det. Kan tänka mig att jag också kommer sakna klassisk startmeny...
 
Jag har inte skrivit att jag hittat några men om jag skulle få frågan så kan jag svara att de är främst en del program och hårdvara som inte funkar, sedan hade jag problem med att koppla ur USB-produkter säkert för att nämna två saker.
Låter som ett fall av SBS.

Lyssna inte till folk som skriver att Win7 funkar mycket bättre än Vista. De har troligtvis inte testat själva eller kör pirat-Vista.
Vista är ruskigt bra och stabilt nu när de fått ut en bra servicepack.

Nysläpp av Windows = många barnsjukdomar (därav alla Vistahatare) så vill du spela säkert köp Vista 64bit.
Vista var barnsjukdommen, sjuan är en lagad version av Vista.

För övrigt pratar du i nattmössan när du skriver att funkar det till Vista så funkar det i 7. Det är inte en regel då det kan ställa till med dåligt optimerade drivrutiner.
Vista och 7 är i "samma" os. Så funkar det i Vista så funkar det med 99% säkerhet i 7.

Ursäkta att jag klankar ner på dig, men jag hatar när folk som tror att dom kan lurar dom som vet att dom inte kan.
 
Säger bara W7 slår allt.
Jag har Visserligen bara en 32 bitars men min dator blev som ny.
Fläkten tystande, dator som y.
Blev betydligt snabbare.
enklare att jobba ed.
Lättare att hantera.
Jag har inte hittat en ända bugg än.
Jag är inte lätt att imponera på men W7 är imponerande.
Den är det Vista skulle vara från början.
Utan tvekan.

Jag körde vista ett litet tag o hade så mycket strul med datorn att den finns inte i ord helt enkelt.
Kör W7..
 
Jag kan bara sälla mig till de som hyllar 7:an framför Vista. Det är inte samma produkt överhuvudtaget. Allt fungerar avsevärt mycket bättre.
Vem är jag då att uttala mig? Jo jag jobbar som IT ansvarig på ett företag med ett par hundra datorer. Vi på IT avdelningen har kört den skarpa versionen (som släpptes i förtid till volymkunder) i snart en månad.(Innan det provade vi betan) Vi har dessutom kört ut det i några veckor på ytterligare ett dussintal personer. Och än så länge har vi praktiken inte haft några som helst problem relaterade till operativsystemet på dessa. Dessutom så piskar prestandan i 7:an rent ut sagt skiten ur Vista.
Så för mig är inte Vista ett val överhuvudtaget framför 7:an. Och så ahr även mina kollegor på andra företag sagt till mig. Nu ska jag inte bara måla upp guld och gröna skogar, vi komemr säkert hitta problem i 7:an också, men dom är en fjärt i jämförelse med Vista, så mycket törs jag påstå.

edit Jag körde Vista dagligen sen den släpptes innan jag bytte till 7:an, så jag påstår att jag har på fötterna om skillnaden...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.