Annons

Byta från Nikon D70 till Canon 20D?? (Digitalt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Hur många här är det som bytt från Nikon till Canon?
Varför gjorde ni det?

Jag går ofta och funderar om jag nån gång skall byta från Nikon D70 till Canon 20D el. dyl. Är inte nöjd hur min D70 exponerar i knepiga ljussituationer. Tog en bild en gång på en buss som kom körandes på Sturegatan i Stockholm tillsammans med en kompis. Bussen på gatan är i skugga medan solen lös på husväggen.
Han hade Canon Eos 350D och jag hade D70.
Hans bilder blev mer välexponerade, Bussen blev bra och så även husväggen. hans kamera klarade det bättre. Med Min kamera blev bussen för mörk och husväggen utfrätt.n Det verkar som om D70 inte klarar hårda ljuskontraster lika bra som Canons kameror.
Innan det var vi vid Engelbrektsplan och tog bilder på de nya trängselbussarna där halva bussen längst fram befann sig i solen och resten i skugga. Där träffade vi en annan kompis som hade en Canon Eos 20D, hans bild blev perfekt, skuggorna var ljusare medans bilderna från min D70 blev Mörka hårda skuggor.
Vidare upplever jag att jag inte får lika skarpa bilder med min kamera som mina polare som har Canon EOS 10D, 20D 350D etc. etc.

Vidare tycker jag D7 är för långsam med fokuseringen, tycker den missar ibland. Får lätt oskarpa bilder trots exponeringstid på 1/250


Fler som upplevt samma dilemma och funderat byta pga. det?

Vore kul att höra vad ni säger, opm ni bytte och varför.
Blev ni mer nöjda?
//Micke
 
Senast ändrad:
Har inte bytt ut min D70, :)
men undrar vilka inställningar du kör med. Raw eller jpg?
Kör själv alltid med raw och tycker att det funkar bra då motiven har hög kontrast. Skärpan borde heller inte vara sämre med D70, beror på hur mycket skärpa som läggs på efter exponeringen. Antingen direkt i kameran eller i raw-programet.

Men jag håller med om att AFn kunde vara bättre, framför allt i svagt ljus.

Tror dock att det är bättre/billigare att satsa på D200 när den kommer (och hoppas att den klår 20d förståss) i stället för att byta system.

/Johan
 
Jag bytte faktiskt från 20D till D70 just på grund av att jag tycker att D70 mäter exponeringen på ett bättre och jämnare sätt än 20D. D70 försöker hela tiden hålla bilden inom histogrammet. Dock tycker jag 20D fungerade bättre än 10D som lätt bränner högdagrar. Samtidigt tycker jag att Nikonkameran är mycket mera lättjobbad när man fotar, med mera logiska lösningar än Canonkameran. Klarar man sig utan vertikalgrepp, spegeluppfällning och 5 bilder per sekund, tycker inte jag att det finns någon anledning att byta till 20D. Ska Du uppnå likvärdig bildkvalitet, så kostar det ju också ungefär dubbelt så mycket som en D70 med kitoptik.
 
Bussmicke skrev:
Hur många här är det som bytt från Nikon till Canon?
Varför gjorde ni det?
//Micke
Jag bytte just från D70 till 20D. Främsta anledningen var att jag ville testa Canon ;p

I början var jag också ganska missnöjd med vad jag fick ut av D70:n men efterhand som jag fick en känsla för hur den fungerade (inte bara enligt instruktionsboken) så måste jag säja att jag har varit mycket nöjd med bildresultaten (dock hade den sina klara brister vid vissa tillfällen)...!
Nu känns det lite som jag är tillbaka på ruta ett med 20D, dvs jag är inte helnöjd med resultaten...

(Doh!;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.