Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från Nikon 50/1.4G till Sigma 50/1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

X-Force

Medlem
AF gjick sönder på mitt Nikon 50/1.4G. så ska lämmna tillbaka det.

får då 2800kr tillbaka, är det värt att lägga på ca 1100kr och köpa sigmas 50/1.4 eller är det smartare att ta ett nytt 50/1.4G igen?

märkte av att de var snabbare AF på Sigman och så ser det även ut att vara skarpare och ha finare bokeh, så det borde väll vara värt ett byte?

Nikongluggen är skarpare men har hårdare bokeh, personligen tycker jag att nikons nya 50/1,8G verkar teckna oskärpan snyggare och den är lika skarp som 1,4:an. Har hört att ganska många haft problem med front coh back fokus på Sigman.

Här kan du kolla upp de olika gluggarna:
http://www.photozone.de/reviews

Du får vara beredd att skicka hus och objektiv till kalibrering om du köper Sigmat. Förstår inte varför de inte kan justera bättre redan i fabriken... Själv är jag nöjd ägare till bl. a. Sigma 30/1.4 och Sigma 50/1.4, som båda behövde skickas in för af justering...

Du får vara beredd att skicka hus och objektiv till kalibrering om du köper Sigmat. Förstår inte varför de inte kan justera bättre redan i fabriken... Själv är jag nöjd ägare till bl. a. Sigma 30/1.4 och Sigma 50/1.4, som båda behövde skickas in för af justering...

skicka vart?

till nikon eller sigma eller?

Turascandinavia pillar med Sigmaobjektiv, så det är dit du skickar hus o optik. Nikonverkstäder rör inte Sigma.

Trodde det var Canon som hade mest Autofokusproblem?
Sedan så är det så att om du köper ett objektiv som inte fokuserar rätt så skall du vända dig till butiken där du köpt det. Det är nämligen ett fel på varan och enligt köplag/konsumentköplag så är det butiken som skall rätta på det, utan några kostnader för din del!

Trodde det var Canon som hade mest Autofokusproblem?
Sedan så är det så att om du köper ett objektiv som inte fokuserar rätt så skall du vända dig till butiken där du köpt det. Det är nämligen ett fel på varan och enligt köplag/konsumentköplag så är det butiken som skall rätta på det, utan några kostnader för din del!

Exakt vad uppnår du genom att ha en mellanhand mellan dig och Tura? Normalt sett i sådana här sammanhang tar tillverkaren in det på garanti som de själva lämnar. Vill man försöka sig på att byta vara, utnyttja öppet köp eller dylikt är det förstås lämpligt att vända sig till butiken.

Exakt vad uppnår du genom att ha en mellanhand mellan dig och Tura? Normalt sett i sådana här sammanhang tar tillverkaren in det på garanti som de själva lämnar. Vill man försöka sig på att byta vara, utnyttja öppet köp eller dylikt är det förstås lämpligt att vända sig till butiken.

Jag har övertygelsen att saker och ting fungerar bäst om man följer de spelregler som gäller. I detta fallet så tänker jag på hur Konsumentlagen säger att det skall fungera.
Jag slipper att ta kostnaderna för att skicka det till Tura. Har jag kostnader för att lämna in objektivet till butiken så kan jag kräva dem ersatta av butiken. Gäller även inkomstbortfall, om jag behöver ta ledigt från jobbet.
Klarar man inte av att åtgärda felet på två försök, dvs behöver fler försök för samma fe (kan vara aktuellt i detta fallet), så kan jag kräva omleverans dvs ett nytt objektiv eller häva köpet. Det är svårt att ställa något av de kraven mot Tura.
Och jag får bara buga för pikningen av min felskrivning! Självklart är det Sigma som har autofokusproblem :-D

En fördel för Nikons 1.4 eller 1.8 är att den är smidigare än Sigmans. Funderar faktiskt på nikons 1.8 av den anledningen.

En fördel för Nikons 1.4 eller 1.8 är att den är smidigare än Sigmans. Funderar faktiskt på nikons 1.8 av den anledningen.

Jag har AF & AF-S 1.8:an och de är riktigt fina. Har svårt att se varför man ska lägga extra stålar på 1.4:an. Sigmat är ju ett snäpp till upp och säkert bra om man slipper fokusfelen. Sedan är de en hel del större och tyngre.

Nikons "fina" f2,8 el f4 zoomar tar 77mm filter. Sigma f1,4 tar också 77mm, därav köpte jag Sigmat. Jag "sparade" ca: 2000kr i filterkostnad på det. Plus mindre prylar, mindre plats o lättare utrustning (flyger mkt med prylarna).
Rent optiskt så är det väl rätt så små skillnader...

Nikons "fina" f2,8 el f4 zoomar tar 77mm filter. Sigma f1,4 tar också 77mm, därav köpte jag Sigmat. Jag "sparade" ca: 2000kr i filterkostnad på det. Plus mindre prylar, mindre plats o lättare utrustning (flyger mkt med prylarna).
Rent optiskt så är det väl rätt så små skillnader...

Smart!
Jag har iofs redan flera med Nikons lilla standardgänga så för mig spelar det ingen roll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar