Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från extern till intern disk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, nästan alla moderna diskar har SATA-gränssnitt, men på den här råkar det sitta fastlött på kontrollkortet bakom USB-kontakten - en rätt dum lösning tycker jag.

WD hade det på i stort sett alla sina ett år. Förmodligen betydligt billigare att tillverka. Diskarna gick säkerligen också att göra mindre då det bara behövs en kontroller och inte två som dom andra USB-diskarna har.

Förmodligen är disken exakt den samma som en annan med SATA, så har man bägge är det förmodligen bara att byta hela kontrollerkortet om man nu vill ha SATA-kontakt.

/Karl

Disken som sådan är nog inte ett dugg mindre, men som helhet med låda blir det nog det. Billigare än att ha USB->SATA externt? Ja, kanske, men tveksamt eftersom man då inte kan använda samma komponenter som de som säljs löst.

Man förhindrar förstås effektivt att någon skulle kunna byta själva disken på ett enkelt sätt genom att göra så här, och det kanske är därför WD valde den här metoden - jag tycker ändå det är stenkorkat.

Disken som sådan är nog inte ett dugg mindre, men som helhet med låda blir det nog det. Billigare än att ha USB->SATA externt? Ja, kanske, men tveksamt eftersom man då inte kan använda samma komponenter som de som säljs löst.

Man förhindrar förstås effektivt att någon skulle kunna byta själva disken på ett enkelt sätt genom att göra så här, och det kanske är därför WD valde den här metoden - jag tycker ändå det är stenkorkat.

Jo, det är en typisk Applelösning så jag håller helt med dig i hur intelligent det är.
Dom diskar jag har haft som har varit så har bara haft ett plasthölje, men det var 3.5" diskar så skillnaden i storlek var inte stor.

/Karl

Okej. Kan du utveckla det svaret?

Om jag fattar rätt så har du en USB-ansluten extern hårddisk. Den har fungerat tidigare men gör det inte längre.

Att detta skulle bero på någon inkompatibel mjukvara tycker jag låter osannolikt.

Det borde vara lätt att verifiera genom att flytta disken till en anna dator.

Funkar den inte där heller - ja då är det sannolikt hårdvarufel.

Men jag kanske har missförstått hela situationen?

Om jag fattar rätt så har du en USB-ansluten extern hårddisk. Den har fungerat tidigare men gör det inte längre.

Nej, missförstått har du inte gjort. Däremot hör det också till saken att det finns firewire-anslutning till hårddisken. Kommer dock inte ihåg nu hur mycket jag använt den.

Att detta skulle bero på någon inkompatibel mjukvara tycker jag låter osannolikt.

Det borde vara lätt att verifiera genom att flytta disken till en anna dator.

Funkar den inte där heller - ja då är det sannolikt hårdvarufel.

Men jag kanske har missförstått hela situationen?

Har flyttat den till en annan dator, för övrigt en dator som den varit inkopplad på tidigare och som har installationen intakt (bortsett från allting annat som kan tillstöta).
Visst kan du ha rätt i att det är ett räddningslöst hårdvarufel, men det är som sagt inte slut förrän den feta damen sjunger.

Nej, missförstått har du inte gjort. Däremot hör det också till saken att det finns firewire-anslutning till hårddisken. Kommer dock inte ihåg nu hur mycket jag använt den.

Har flyttat den till en annan dator, för övrigt en dator som den varit inkopplad på tidigare och som har installationen intakt (bortsett från allting annat som kan tillstöta).
Visst kan du ha rätt i att det är ett räddningslöst hårdvarufel, men det är som sagt inte slut förrän den feta damen sjunger.

Är det en 2.5" disk som strömförsörjs via USB eller är det en 3.5" som har extern strömförsörjning?

/Karl

Jag skulle aldrig köpa en extern disk om den inte hade standard SATA kontakter på disken. Blir till att kolla detta innan nästa diskköp.
Tidigare har jag kört med Seagate Home Goflex som går att anslut till SATA kablage utan att behöva öppna själva lådan.

Jag har aldrig sagt att det är räddningslöst.

Jag bara vände mig mot att du trodde att det var problem med mjukvara.

Allt som skrivits här tyder på att det är hårdvaran det är fel på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar