Annons

Byta från Canon G1 till D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

Steff

Avslutat medlemskap
Går just nu i tankar som kanske kommer att göra mig fattig ekonomisk, men rik inombords.
Jag har sedan i somras fotat digitalt med en Canon G1 inkl. 350 IBM Microdrive + externa blixten Canon Speedlite 420. En utrustning som jag är nöjd med. Men nu är jag så otroligt sugen på att äntligen investera i en digital systemkamera, Canon D60. Det känns som om att jag vill ta ett steg till i fotograferandet och då duger endast alternativet systemkamera. Kruxet är att jag aldrig ens har fått hålla i en digital systemkamera. Hur är känslan? Känns den otroligt tung i jämförelse med en vanlig system kamera? Känns det långsamt och trögt? Vad är för och nackdelar?
Man vill ju veta innan man investerar i dryga 30 brakare.

Tack för eventuella svar :)

Stefan
 
Jag har jobbat med både en Nikon D1 och en Canon D30 och kan säga att det inte var någon skillnad mot en "vanlig" Nikon F5.

D30:n hade dålig sökare och ibland var det svårt att se vad som var skarpt och inte - speciellt om det var lite mörkt - men det har tydligen fixats till på D60.

Sen är det detta med snabbheten. På en F5 kan man bränna av hela filmen på några sekunder. Det är inte lika enkelt att göra med de digitala.

Annars så tänkte jag inte så mycket på det vilken kamera jag hade.
Det enda som är lite tråkigt med D60 är att du får en brännviddförlängning på 1,6. Detta betyder at den fina 17-35mm plötsligt blir 27-56mm.
Nu kanske någon tycker att 28mm är helt ok, men om man är van vid 17 och vill ta vissa bilder med just den så blir det knepigt värre.

För att sammanfatt detta så håller jag också på att sälja min utrustning till förmån för en D60.

Hoppas det hjälpte något.

Vänligen //Stegge
 
Tja med 30 st laxar i en laxask kommer du ju inte så lång med. Sen får du hosta upp en 7 laxar och några sillar för ett 17-35/2.8-4.0 objektiv. Annars är det lite svårt att fotografera. Om du nu inte har gluggar, vilket jag antog att du inte har. Du ska ju ha en glugg som matchar huset ju (som f.ö. blir ett 28-56).
Sen får du ju naturligtvis även skaffa dig ett sigma 70-200/2.8 (112-320) för att göra det hela komplett. Endast 9100:- just nu.
Naturligtvis kan du ju inte ha det i en plastkasse, så du får investera ytterligare 1 lax på en väska att ha det i.
Nu kommer du ju ändå billigt undan eftersom du redan har en 420EX, så den investeringen behöver du ju inte göra.

Summa summarum: ca 46000:- :D ;)

Nää.. men allvar...

Kameran är inte tyngre än en vanlig systemkamera. Det är nog inte heller långsammare (om du inte ska ta en 36:a i följd i 3bps), inte heller trögare (beror ju iofs. på fotografen) ;)

Men det är mycket pengar som ska ut. Det känns lite som overkill att köpa en D60 och sätta en 28-90 DC zoom för 1700:- på den.......

Men ett 50mm 1.8 II är ett av de skarpaste EF objektiven (blir ju en perfekt porträttglugg vid 80mm) endast 1 lax och 4 sillar...
 
Ja, man ska akta sig noga för att sätta billiga zoomar på en D60. Den vill ha riktigt skarpa gluggar för bästa resultat. Helst L-optik, men som sagt, EF50/1.8 är en riktigt bra start om man gjort slut på alla pengarna på huset.:D
En del tester av D30 förra året (i bl.a. Ljud&Bild) och en del uttalanden på nätet gav det patetiskt okunniga uttalandet att D30 ger oskarpa bilder. Vad trodde de när de testar med budget-zoomar??...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.