Kimball
Medlem
Köpte rätt nyligen Canons 60mm macro till min 30D och är grymt nöjd med bilderna osv. Problemet kommer väl senare då jag tänkt ge mig på att fota insekter/fjärilar och dylikt. Arbetsavståndet på 60mmarn känns som ~10-13cm från gluggens front till objektet vid max närgräns, detta känns inte alls optimalt till ändamålet. Så jag har kollat på sigmas 105mmare då det verkar ligga på ungefär samma beg. pris som mitt nuvarande och ändå vara nästintill lika kul som Canons motsvarighet förutom AF/inre fokusering. Men det är sånt jag tror jag kan leva utan för det borde gå okej att köra handhållen manuell fokus en normal sommardag med sigmat? Så tungt är det ju inte direkt.
Någon som vet vad arbetsavståndet från sigmats linsfront till objektet blir?
Några invändningar? Kollat på Tokinas 90mmare också men det tycks gå till en extra tusenlapp ungefär och det känns inte prisvärt då jag vill öka arbetsavståndet maximalt för så liten peng som möjligt
Sigmas 150mmare vore ett alt. med, men just nu tillåter inte budgeten det.
Någon som vet vad arbetsavståndet från sigmats linsfront till objektet blir?
Några invändningar? Kollat på Tokinas 90mmare också men det tycks gå till en extra tusenlapp ungefär och det känns inte prisvärt då jag vill öka arbetsavståndet maximalt för så liten peng som möjligt