Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från Canon 60mm till Sigma 105mm Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimball

Medlem
Köpte rätt nyligen Canons 60mm macro till min 30D och är grymt nöjd med bilderna osv. Problemet kommer väl senare då jag tänkt ge mig på att fota insekter/fjärilar och dylikt. Arbetsavståndet på 60mmarn känns som ~10-13cm från gluggens front till objektet vid max närgräns, detta känns inte alls optimalt till ändamålet. Så jag har kollat på sigmas 105mmare då det verkar ligga på ungefär samma beg. pris som mitt nuvarande och ändå vara nästintill lika kul som Canons motsvarighet förutom AF/inre fokusering. Men det är sånt jag tror jag kan leva utan för det borde gå okej att köra handhållen manuell fokus en normal sommardag med sigmat? Så tungt är det ju inte direkt.
Någon som vet vad arbetsavståndet från sigmats linsfront till objektet blir?

Några invändningar? Kollat på Tokinas 90mmare också men det tycks gå till en extra tusenlapp ungefär och det känns inte prisvärt då jag vill öka arbetsavståndet maximalt för så liten peng som möjligt ;) Sigmas 150mmare vore ett alt. med, men just nu tillåter inte budgeten det.

Jag skulle inte tycka att det var värt att lägga 4000-5000kr på ännu ett makroobjektiv. Mitt tips är nog istället att köpa ett fast teleobjektiv och mellanringar. Då kan du även andra det som tele, det är svårt med makroobjektiv som oftast har rätt så kass AF annars.
Annars får du kanske nöja dig med att beskära bilderna från 60mm makrot om det inte blir alldeles för dålig bildkvalitet. Sista alternativet kanske kan vara att sälja det du har och köpa ett nytt 105mm, eller snarare 150mm skulle jag rekommendera. Annars kanske du tycker att det också är för kort närgräns. Det är ju inte så stor skillnad på 60mm makro och 105mm makrot.

Närgräns 31cm
längd på objektiv 9,7cm
Längd mellan objektiv och filmplan ?

Borde bli någonstans mellan 15 och 20cm från frontlis till objekt vid 1:1

Jag skulle inte tycka att det var värt att lägga 4000-5000kr på ännu ett makroobjektiv. Mitt tips är nog istället att köpa ett fast teleobjektiv och mellanringar. Då kan du även andra det som tele, det är svårt med makroobjektiv som oftast har rätt så kass AF annars.
Annars får du kanske nöja dig med att beskära bilderna från 60mm makrot om det inte blir alldeles för dålig bildkvalitet. Sista alternativet kanske kan vara att sälja det du har och köpa ett nytt 105mm, eller snarare 150mm skulle jag rekommendera. Annars kanske du tycker att det också är för kort närgräns. Det är ju inte så stor skillnad på 60mm makro och 105mm makrot.

Mja, tanken var att bytet isåfall skulle gå +-0 om jag säljer 60mmarn och byter till Sigmat, så för den skull är det lugnt.

Närgräns 31cm
längd på objektiv 9,7cm
Längd mellan objektiv och filmplan ?

Borde bli någonstans mellan 15 och 20cm från frontlis till objekt vid 1:1

Hm och 60mmarn har 20cm närgräns och är ~7cm långt så det kanske bara skiljer max ~10cm i arbetsavstånd då med lite tur... Dammit. Men om det går +-0 som sagt så kanske det är värt det? Men då förlorar ju sigmat på att de har sämre AF och inte inre fokusering. Rätt ovärt kanske i slutänden... :(

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto