Annons

Byta från Canon 18-55 IS till Tamron 17-50 eller Sigma 17-70

Produkter
(logga in för att koppla)

KTM

Aktiv medlem
Hej jag har funderat på att byta mitt Canon 18-55IS till Tamron 17-50-2,8 el Sigma 17-70.

Blir det ett uppköp eller är det mest de med det gamla 18-55 som verkligen märker någon skillnad vid byte.

Tycker att mitt canon objektiv är lite klent i kontrasten samt även lite sämre vid tex landskapsbilder med stora avstånd.

Är nog mest sugen på sigmat pga den långa brännvidden,men har även hört att skärpan kanske inte alltid är den bästa.

Tamrons 2,8 är ju aldrig fel men att den bara går till 50mm är lite sämre.

Får kanske även ta och vänta på tester på canons nya 15-85 innan jag bestämmer mig, eller får jag helt enklelt köpa båda och prova.

Vilka åsikter har ni?
 
Är det verkligen ingen som kan dela med sig av sina erfarenheter om denna fråga?

Här som annars brukar va ett väldigt bra gensvar!
 
Nya EF-S 15-85 ser ju intressant ut, men den har ju inte bätre ljusstyrka än 18-55. Kostar ju strax under 10 kkr.

Tamron har ju idag släppt ett nytt 17-50 med stabilisering. Kan ju vara intressant. Pris vet jag inte.


Jag har haft Sigma 18-50/2.8 och det tyckte jag var en mkt bra glugg, bra byggd och bra prestanda. Priset är också bra.

Sigma 17-70 lirar inte i samma division som 18-50. Kanske bildmässigt, men inte bygg-mässigt. Hade den ett kort tag, men sålde den. Trivdes inte med den. (rent personlig åsikt)
/L
 
När jag såg att Canon annonserat 15-85:an utbrast jag genast att det objektivet ska jag ha! Det verkar vara riktigt trevligt. Dels 15-85mm som motsvarar 24-136mm och dels USM, alltså snabbare fokusering.

Priset är förstås inte så kul. Och i den prisklassen finns ju även Canons 17-55 2.8. Den kanske har bättre kontrast än Sigma och Tamron?
 
Tack för era åsikter, synd att 15-85 kommer att bli så dyrt.
Blir inte aktuellt för min del då.
 
Tack för era åsikter, synd att 15-85 kommer att bli så dyrt.
Blir inte aktuellt för min del då.

Jag kan inte riktigt förstå hur Canon prissatt den modellen. Det är ju i och för sig ett riktigt, riktigt intressant omfång men ljusstyrkan är inte så imponerande. Skall bli intressant att höra hur det presterar när det kommer ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.