Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta bajonet??

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrippe_sbg

Aktiv medlem
Kan man byta bajonetfattningen på ett objektiv och vad kostar det??

Vad kan hända om ett objektiv glappar med ca0,5mm?
Kan kamerahuset skadas??
 
I vilken riktning glappar det?
Om det är i samma riktining som man tar av/på gluggen är detta fullt normalt.
 
Ja det glappar i "skruvriktningen"... Blev lite orolig efter som ingen av mina andra gluggar gör det... men det är ju lite mindre... det är en 80-200.
 
Nja, det ska inte glappa alls. Om det glappar är något slitet eller felmonterat. Dock är dock inga problem om det glappar annat än att det är irriterande.
 
Hmm.. då har jag fel på alla mina gluggar, och två hus.. för mina kan man ricka på (jaja, ytterst lite) i skruvriktningen..
 
Om inte glappet är så stort att kontakterna glider ifrån varandra så är det inget att bry sig om.

Har nog inte träffat på ett större Canontele/zoom som inte haft ett liiiiitet "glapp".

Alla mina stora linser har haft det,, inkl covertrar.

Det kan absolut vara irriterande, speciellt irriterande när objektivet rör sig + att convertern gör det. Det kan med andra ord bli dubbelt upp med "glapp",,

Mvh Niclas,
 
Jeppe skrev:
Hmm.. då har jag fel på alla mina gluggar, och två hus.. för mina kan man ricka på (jaja, ytterst lite) i skruvriktningen..
Ja, det felet stavas C***n.

:)

Jag har faktiskt inget glapp på mina 5 hus och 13 objektiv. Dock har en sliten Nikon telekonverter ett litet glapp.
 
objernulf skrev:
Ja, det felet stavas C***n.

:)

Jag har faktiskt inget glapp på mina 5 hus och 13 objektiv. Dock har en sliten Nikon telekonverter ett litet glapp.


Stämmer, Nikon har inte samma "glapp"-tendens.

Skrev till Canon för många år sedan och frågade om detta. Svaret kan jag idag inte återge men argumenten var inte bara några utan flera FÖr att det lilla glappet var på sin plats.

Som sagt, det kan vara irriterande med den lilla diffen på typ 0,5mm eftersom "bilden rör sig i sökaren" när/om man vrider huset. Men visst rör det sig om små diffar!

/Mvh Niclas,
 
Hej
Jag känner igen problemet.
Köpte nyligen en beg. Nikon 80-200 2,8 AF-S med
liknande glapp. Pratade med Nikon som rekommenderade att kolla att stoppskruven, en liten skruv som sitter mitt emot kontakterna, var på plats.
På min optik saknades denna. Jag satte dit en ny men glappet var kvar. Har provat på både D100 och F90x hus med samma resultat. Övrig optik glappar ej.
Enl Nikon kostar det "några hundra" att byta bajonett på en 80-200.
Det känns som om det är spåret där "låsstiftet" går i som är glapp. D.v.s det stift som "klickar i" när man vrider optiken till låst läge.
Jag skickade tillbaka min till firman jag köpte av för åtgärd. Väntar på svar därifrån.

Mvh Anders
 
Pratar man med Canon så är det tydligt att detta är ngt man inte ser på som ett fel eller ngt man gör ngt åt.

Glappet som ofta finns på Canons prylar existerar inte där pga ngt slitage.
Mindre irriterande är det ju inte för det, såklart;)

Jag har en Canonlins som glappar aningens, det rör sig kanske som en 1/4 dels mm. Känns gör det även om det är lite, med min EF1,4 covnerter så blir det runt max 1/2mm totalt det upplever jag som aningens irriterande helt klart!


MVH Niclas,
 
bstrand skrev:
Hej
Jag känner igen problemet.
Köpte nyligen en beg. Nikon 80-200 2,8 AF-S med
liknande glapp. Pratade med Nikon som rekommenderade att kolla att stoppskruven, en liten skruv som sitter mitt emot kontakterna, var på plats.
På min optik saknades denna. Jag satte dit en ny men glappet var kvar. Har provat på både D100 och F90x hus med samma resultat. Övrig optik glappar ej.
Enl Nikon kostar det "några hundra" att byta bajonett på en 80-200.
Det känns som om det är spåret där "låsstiftet" går i som är glapp. D.v.s det stift som "klickar i" när man vrider optiken till låst läge.
Jag skickade tillbaka min till firman jag köpte av för åtgärd. Väntar på svar därifrån.

Mvh Anders

Jag har samma problem på mitt 80-200 som jag köpte för ett tag sedan. Problemet är att det är så stort glapp att kontakterna glider igrån varandra vilket för att jag iblnad missar bilden jag vill ta. Skruven som nämdes sitter där.

Är det någon som har bytt en bajonett som kan ge en mer exakt prisuppgift än " några hundra" som ju egentligen kan innebära vad som hellst.

Greven
 
Jag lät byta bajonett på min gamla 80-200/2,8 (tvåringszoomen) pga av att det ovan beskrivna glappet fanns där.

Byte av bajonett och kontroll av objektivet gick på cirka 725 kr på Lasses Kameraservice. Själva bajonetten kostade inte mer än 125 kr i materialkostnad.

Jag kan tillägga att även med den nya bajonetten så var det glapp, vilket torde innebära att det är helt nornalt. Glappet fanns där bara när jag använde objektivet på min D70. På min F4 glappade det ingenting.

Numera har en AFS 80-200/2,8 och samma glapp finns även där när jag använder objektivet tillsammans med D70 men inte med F4.

Det verkar alltså vara normalt tillsammans med en vissa hus och ingenting att bry sig om.

De andra objektiven jag har glappar ingenting.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.