ANNONS
Annons

Byta 5d mark II mot nikon d600?

Produkter
(logga in för att koppla)

motvind_

Aktiv medlem
Som rubriken lyder!
Jag har 5d mark II men efter en helg med nikon och nya släppet kan jag inte låta bli att bli sugen på att byta. Strunta i alla frågor som "varför vill du byta?" osv, jag vill endast veta om det är värt det. Kommer skillnaden vara värd det?

Jag har
5d mark II
50/1.4
100/2.8 USM L macro
28-75/2.8 tamron
samt eventuellt filter och fjärrkontroll

Jag tror att jag skulle kunna sälja detta som ett paket på 25000:- .. låter det rimligt? Mer? Mindre?

Och ja,
Är detta ens något värt att fundera på? Varför? Varför inte?

Om det är värt det går ju inte att svara på utan att fråga "varför?". ;)
Utan att studera begagnatpriserna för Canon, som jag har sämre koll på än Nikon, så tycker jag att 25 kkr låter i överkant för ett dylikt paket.

Frågan är väl om skillnaden syns på bilderna. Jag har mina dubier, Canon 5D mk 2 verkar vara en mycket kompetent kamera.

Tyvärr kan man nog inte säga mer än så utan att få svaret på den förfärliga varför-frågan...

Per

PS. Din länk till http://suddenlythough.blogg.se är trasig.

Tror du har räknat lite högt för ditt paket

Canon 5D mark II: 10-11 000 :-
50/1.4: 2500 :-
100/2.8 USM L macro: ca 3500 :-
28-75/2.8 tamron: 2500 :-

ca 19 500 :-

Som rubriken lyder!
Jag har 5d mark II men efter en helg med nikon och nya släppet kan jag inte låta bli att bli sugen på att byta. Strunta i alla frågor som "varför vill du byta?" osv, jag vill endast veta om det är värt det. Kommer skillnaden vara värd det?

Jag har
5d mark II
50/1.4
100/2.8 USM L macro
28-75/2.8 tamron
samt eventuellt filter och fjärrkontroll

Jag tror att jag skulle kunna sälja detta som ett paket på 25000:- .. låter det rimligt? Mer? Mindre?

Och ja,
Är detta ens något värt att fundera på? Varför? Varför inte?

Slå det ur hågen. Ej värt det.
Ut och fota istället för att hänga på fotoforum.

Om du nu ska göra en förlustaffär så sälj det i delar.
Själv sålde jag min 5D MarkII i somras för 12000 inkl batterigrepp och det satt hårt inne vill jag lova.
Skulle tro att det blir ännu svårare nu med mer ute på marknaden. Har du tur får du 10000:-
100mm macro ska du vara glad att du får ut 3000:- för
50 mm kommer inte att säljas för över 2500:-
ej heller Tamron ger mer än 2500:-

Summa 18000:- om det säljs var för sig. Räkna med någon tusenlapp lägre om det säljs i paket. Då har du fått bara fått ihop till Nikonhuset. Så det blir lite extraslantar som ska till för att få ihop till något vettigt objektiv.

Men den siste idioten är inte född än så visst kan du hitta någon som kan tänkas slanta upp 25000:-

Jag gjorde ett val 2005 och sålde allt Nikon jag hade för att gå över till Canon det kostade mig över 50000:- Jag hade råd och tog den smällen, men jag sa till mig själv att jag aldrig kommer att göra det fler gånger. Så mycket bra bilder som jag gör med den utrustningen jag har nu och då har jag ändå Canon som många hävdar inte kan producera bra bildkvalité. Så varje gång jag läser här på forumet om ditt och datt ang Canon vs Nikon så skrattar jag hjärligt och högljutt. Mina bilder är ett bevis på att även Canon klarar av att göra bilder med hög kvalité. Om ex antal år så är det ett annat kameramärke som är bäst enligt de insatta och då står man där igen med fel grejor.

och självklart går det att köra detta utan att fråga "varför". Men visst.. som jag sa, det började med att jag kört nikon en del i helgen och hörde om nya släppet, d600. Jag jämförde kamerorna på cyberphoto och nikons är bättre på 98% av punkterna. Så, det verkar vara en bättre kamera - ja. Men är skillnaden tillräckligt stor för att byta? Och det är svårt att jämföra utefter endast ett sånt test, därför undrade jag vad någon hade att säga.

Om du nu ska göra en förlustaffär så sälj det i delar.
Själv sålde jag min 5D MarkII i somras för 12000 inkl batterigrepp och det satt hårt inne vill jag lova.
Skulle tro att det blir ännu svårare nu med mer ute på marknaden. Har du tur får du 10000:-
100mm macro ska du vara glad att du får ut 3000:- för
50 mm kommer inte att säljas för över 2500:-
ej heller Tamron ger mer än 2500:-

Summa 18000:- om det säljs var för sig. Räkna med någon tusenlapp lägre om det säljs i paket. Då har du fått bara fått ihop till Nikonhuset. Så det blir lite extraslantar som ska till för att få ihop till något vettigt objektiv.

Men den siste idioten är inte född än så visst kan du hitta någon som kan tänkas slanta upp 25000:-

Jag gjorde ett val 2005 och sålde allt Nikon jag hade för att gå över till Canon det kostade mig över 50000:- Jag hade råd och tog den smällen, men jag sa till mig själv att jag aldrig kommer att göra det fler gånger. Så mycket bra bilder som jag gör med den utrustningen jag har nu och då har jag ändå Canon som många hävdar inte kan producera bra bildkvalité. Så varje gång jag läser här på forumet om ditt och datt ang Canon vs Nikon så skrattar jag hjärligt och högljutt. Mina bilder är ett bevis på att även Canon klarar av att göra bilder med hög kvalité. Om ex antal år så är det ett annat kameramärke som är bäst enligt de insatta och då står man där igen med fel grejor.

Kikar på blocket främst, där ligger kamerorna på 12000 iafl.

Fina bilder! Jag ser inte direkt vilken egenskap hos D600 som skulle ge dig så mycket bättre material att utgå från. Men om du är missnöjd med din objektivuppsättning och vill byta så kan det ju totalt sett vara vettigt att byta system.

För en amatör är objektiven på sikt den stora investeringen. När det gäller kameror kommer ledningen växla vartannat/ var tredje år. Just nu verkar Nikon ha tagit ledningen.

Problemet med att titta efter prisnivå på Blocket är att man mest ser sådant som är överprissatt. Annonser med låg eller "rätt" prisnivå försvinner snabbt, annonserna med högt pris selekteras fram och ligger kvar.

Kikar på blocket främst, där ligger kamerorna på 12000 iafl.

Ställ dig frågan, skulle du vilja betala 12000:- för en begagnad 5D mark II.
En ny kostar inte mer än 16000-17000:- idag.

Om du skulle vilja köpa en sådan idag för 12000:- så visst prova och sätt ut den. Allt går ju att sälja, det gäller ju att hitta rätt köpare bara.

Inget är omöjligt.

Skillnaden i bildkvalité mellan den du har och Nikonvarianten är inte försvarbar. Visst skiljer det sig mycket mellan kamerorna men det är ju skillnad på ålder också. Men bildkvalitén på 5an är så pass bra att det inte kommer att kännas som om du byter upp dig.
Men nyhetens behag kommer att göra att du tycker det kommer att vara milsvidd skillnad den första månaden sen kommer du att upptäcka att det inte är någon skillnad men du kommer aldrig att erkänna det för någon. :)

I mitt digitala arkiv har jag bilder från 8 olika systemkameror, varav 5 är Canonkameror, bilderna speglar väldigt mycket mitt intresseområde. Det är allt i från macro till landskap och däremellan lite fågel och älg mm. På väggarna hänger det bilder från min första digatala systemkameror till min näst senaste. Dessa bilder går inte att skilja åt i bildkvalité, och då är det inte några småprintar, det är 50x70 bilder. De gånger jag köpt nya kameror har jag alltid ställt mig frågan, vad har den nya kameran som den gamla inte har, kan jag göra samma sak med den gamla som med den nya och är det värt de extra pengar som den nya kan. Det enda felköp jag tycker jag har gjort är 50D, den var riktigt usel i bildkvalité på lite högre iso. Nästan så att min Fuji S2Pro var bättre och det var den första jag köpte 2003.

Ställ dig frågan, skulle du vilja betala 12000:- för en begagnad 5D mark II.
En ny kostar inte mer än 16000-17000:- idag.

Om du skulle vilja köpa en sådan idag för 12000:- så visst prova och sätt ut den. Allt går ju att sälja, det gäller ju att hitta rätt köpare bara.

Inget är omöjligt.

Skillnaden i bildkvalité mellan den du har och Nikonvarianten är inte försvarbar. Visst skiljer det sig mycket mellan kamerorna men det är ju skillnad på ålder också. Men bildkvalitén på 5an är så pass bra att det inte kommer att kännas som om du byter upp dig.
Men nyhetens behag kommer att göra att du tycker det kommer att vara milsvidd skillnad den första månaden sen kommer du att upptäcka att det inte är någon skillnad men du kommer aldrig att erkänna det för någon. :)

I mitt digitala arkiv har jag bilder från 8 olika systemkameror, varav 5 är Canonkameror, bilderna speglar väldigt mycket mitt intresseområde. Det är allt i från macro till landskap och däremellan lite fågel och älg mm. På väggarna hänger det bilder från min första digatala systemkameror till min näst senaste. Dessa bilder går inte att skilja åt i bildkvalité, och då är det inte några småprintar, det är 50x70 bilder. De gånger jag köpt nya kameror har jag alltid ställt mig frågan, vad har den nya kameran som den gamla inte har, kan jag göra samma sak med den gamla som med den nya och är det värt de extra pengar som den nya kan. Det enda felköp jag tycker jag har gjort är 50D, den var riktigt usel i bildkvalité på lite högre iso. Nästan så att min Fuji S2Pro var bättre och det var den första jag köpte 2003.

Jag har bara sån himla lust att byta. Sämsta anledningen ever förmodligen men.

Jag har bara sån himla lust att byta. Sämsta anledningen ever förmodligen men.

Ja vet hur det är. Finns ekonomin så byt, världen går ju inte under för det. Du kanske till och med kommer att tycka det var det bästa du gjort.
När jag ska köpa något, tvekar jag så väntar jag men har jag inga tvivel så slår jag till direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar