ANNONS
Annons

Byta 17-85 mot 24-105

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att uppgradera min allround-glugg. Min allround-glugg är idag 17-85/4-5.6. Tycker inte på något sätt att den är dålig, men tycker ibland att den är något oskarp. Vad det beror på vet jag inte, om det är jag som är skakig, eller att AF missar, eller något annat.
Planen är i alla fall att köpa en 24-105/4L, då jag sällan använder brännvidderna 17-25 på min gamla glug och vill ha bättre zoomegenskaper.
Är egentligen ute efter kommentarer kring 24-105, tycker att recensionerna här på FS kan vara något vinklade då köparen gärna öser på med lovord för att rättfärdiga sitt köp.
Någon som har använt gluggen ett längre tag och kan ge en bra objektiv (kul ordvits) bedömning.

DaCheeseMan skrev:
Sitter och funderar på att uppgradera min allround-glugg. Min allround-glugg är idag 17-85/4-5.6. Tycker inte på något sätt att den är dålig, men tycker ibland att den är något oskarp. Vad det beror på vet jag inte, om det är jag som är skakig, eller att AF missar, eller något annat.
Planen är i alla fall att köpa en 24-105/4L, då jag sällan använder brännvidderna 17-25 på min gamla glug och vill ha bättre zoomegenskaper.
Är egentligen ute efter kommentarer kring 24-105, tycker att recensionerna här på FS kan vara något vinklade då köparen gärna öser på med lovord för att rättfärdiga sitt köp.
Någon som har använt gluggen ett längre tag och kan ge en bra objektiv (kul ordvits) bedömning.

Vad gäller recensioner anser jag de kan vara "vinklade" men framför allt otillförlitliga när de skrivs bara några veckor inköpet. Det finns ju också tyvärr en hel del skräckexempel på att folk rescenserar sina produkter bara dagar efter inköp. Jag för min del brukar vänta ca 1 år med recension, och vad gäller 24-105 som jag nu haft ca 2 år så kan jag säga att min 1 års recension av det objektivet fortfarande står sig.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9981&reviewID=18214#18214

Men Ragnar, du skriver i din recension att det vore trevligt om 24-105L hade haft ett makroläge, men det har den ju, i alla fall min. Som dessutom fungerar ypperligt, en riktig tillgång. Sen kan man inte jämföra med ett riktigt makroobjektiv, men det är väl ingen som förväntar sig av en sådan här zoom, finns väl överhuvudtaget inte.

Mycket gediget objektiv.
På en kamera som din rekommenderar jag att man köpter motljusskyddet EW-83J, då det medlevererade EW-83H är onödigt kort. Det ska ju passa film/fullformat.

IS fungerar som man kan vänta sig, dvs bra.

Sålde min 17-85/4-5.6 som jag använde under något år (och köpte 17-40/4L) just för att jag tyckte 17-85 var mjuk ute på kanterna.

24-105/4L har jag använt under snart 3 år och är väldigt nöjd. Det enda som jag funderat på är att den är lite väl känslig för flare. Men jag fick en av de första felaktiga objektiven som Canon gjorde recall på, så kan vara så enkelt att jag är lite mer paranoid just med detta objektivet. Dessutom sitter den på en 5d:a vilket inte hjälper, det är nog en mindre issue om du har en APS size sensor

Jo, jag har förstått att det kan vara en del problem med flares, men att det ska vara åtgärdat på de senare gluggarna.

Texten är tagen från http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-24-105mm-f-4-L-IS-USM-Lens-Review.aspx

"Canon has posted a Service Notice acknowledging the flare problem and will repair any affected lenses (a Canon date code/control number less than UT1000) at no charge (including shipping). Be aware of this issue if buying a used lens as it may or may not have been repaired. Although Canon should have caught this fixable issue before releasing the lens, I would quite honestly be extremely happy with this lens even if this "problem" was a permanent characteristic of the 24-105 L. Although I am sure it can happen, this unusual flare has not naturally occurred in any of my photos. Also, I could see the flare in the viewfinder and thus, prevent the problem (if I am paying attention of course)."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar