Annons

Byta 17-40 mot 10-22?

Produkter
(logga in för att koppla)

moorflax

Aktiv medlem
Är så grymt sugen på ett canon 10-22.
Jag fotar rätt mycket inomhus och hel del bilar på somrarna och gillar mycket vidvinkel.
Jag har ett Canon 17-40 som jag är mycket nöjd med, men kan det vara så att jag kan sälja detta och använda 10-22 istället?
 
10-22mm är ett sjukt kul objektiv, men inte alltid så praktiskt. Prova att fota med ditt 17-40mm utan att gå över 22mm någon gång så ser om det ändå funkar för dig.
Har själv ett 10-22mm och efter det ett fast 50mm och jag saknar ofta ett objektiv som täcker området där mellan.
 
Hej!

Mitt inlägg blev tyvärr slätad av David Elmfeldt.
Jag provar på nytt:

Hur kan jag ge råd om vilket objektiv du behöver?
10-22 eller 17-40 är ju milvid isär.....
Inte kan jag fatta bättre enn du vad som skall fotas.

Varför Fotosidan inte tycker mina råd är tåliga...fråga dom: men nu ligger jag illa till, tydligen.
Med raka puckar. /Erik J
 
Enicar skrev:
Hur går det Erik?
Klarar du att hålla dig till imorgon tror du?
:)
Jaja men Peranders! Jag kann hålla mej. Banne mej skall och kann jag tycka; men David E. har vissa problem :)

På denna sidan av kölen är märklig nog raka puckar lagliga bara i Hockey-rinken.........
 
Fotograferar mest landskapsbilder och har båda objektiven. Själv hade jag haft svårt att välja något av dom. Tycker de kompletterar varandra och skulle därför inte vilja vara utan något av dom.

Det senaste var 10-22 mm objektivet och visst blev det många bilder med det objektivet i början. Nu är det mer jämt mellan de bägge objektiven.

Mitt råd är att spara till 10-22an så du har bägge. När du har bägge så kanske du märker att du inte använder något av dom och då kanske det är läge att sälja.

/Gunnar
 
Håller med Gunnar!
Spara ihop så du har båda, eller så kan du ju alltid köpa 10-22 å sälja 17-40 å köpa ett lite billigare, t.ex. Tamron 17-50/2,8 (runt 3000 beg) ett vid/normalzoom har man alltid nytta av nångång.

Själv har jag Sigma 12-24 + 17-40/4
 
Jag följer nog Gunnars råd att behålla 17-40 objektivet. Det är ju trots allt ett väldigt bra objektiv som jag använt väldigt mycket.
Tack för alla svar!
 
Glöm inte Sigmas 10-20, det är ett par tusalappar billigare men har en hel del nöjda användare. Jag väntar själv på ett sådant, det sitter just nu fast i Postterminalen i Göteborg som rånades.
 
(Kan hålla med om att det ær irriterande nær forumansvarliga tar væck inlægg)


Kør på 10-22, den ær tok skarp och du får ett par mm extra vidvinkel.

Ingen av dem har bra speciellt bra ljusstyrka, så så sætt så spelar det ingen roll.

Vet att många har blivit imponerade av 10-22.

Lycka till!
 
Själv har jag Sigma 10-20mm och är mycket nöjd!
Kolla själv bilder på www.pbase.com och jämför med Canon´s 10-22mm. Inte så mycket skillnad faktiskt och Sigman är mycket billigare. Men om du är kräsen och har råd så köp en Canon 10-22mm.
 
Har köpt en 10-22 nu och den verkar helt ok och väldigt rolig!
Köpte begagnad för 5000:-
Dock har jag svårt att få av uv-filtret. Hur mycket våld kan man bruka?
 
Rörtång? Det är inte så ovanligt att stora filter sitter ordentligt trögt i gängorna.
Smörja lite förskitigt hjälper, men det ska man ju ha gjort innan det skruvades på.
 
moorflax skrev:
Dock har jag svårt att få av uv-filtret. Hur mycket våld kan man bruka?

Jag har aldrig behövt göra detta själv, men standardtricket lär vara att linda något runt omkretsen på filtret, en bit vanlig elsladd, t.ex., och sedan dra åt och försöka skruva av. Tricket lär funka för att det ger en bra kraft fördelad över hela gängans omkrets.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.