Annons

Byggt stativfäste till Canon 70-200 4.0L

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Har byggt mitt eget stativfäste utav plattjärn, ett gångjärn och glasfiberarmerat spackel.

Som jag sagt tidigare projekt jag gör det för att det går och att det är kul. Men i detta fallet tror jag att jag sparat lite pengar också med tanke på vad ett fäst från Canon kostar.

Det som saknas är en snygg och liten ratt att skruva åt bygeln med.

Jag låter bilderna berätta resten.
 

Bilagor

  • _mg_9301.jpg
    _mg_9301.jpg
    10.2 KB · Visningar: 1,070
hmm hur många bilder får man lägga in det verkar trilskas...
 

Bilagor

  • _mg_9477.jpg
    _mg_9477.jpg
    7.2 KB · Visningar: 1,057
oj, snyggt! blev genast inspierad att göra något liknande själv, som sagt, det enda som saknades var skruv-knappen!

hur många timmar har du lagt ner?
 
Damme skrev:
oj, snyggt! blev genast inspierad att göra något liknande själv, som sagt, det enda som saknades var skruv-knappen!

hur många timmar har du lagt ner?

Tja jag skulle gissa 5-6 timmar om jag inte räknar med att vänta på spackel och färg som torkar.
 
Shit, ni är seriösa!!! En jävla tur för mig att jag har tele med tillhörande stativfäste, jag är inte händig nog att komma halvvägs som ni gjort :)
 
Snyggt jobbat!

Har själv ett 70-200/4L på ingång och tänkte testa att bygga ett stativfäste på plåt-gångjärnstemat.

Det tar några veckor innan objektivet dyker upp så jag undrar om det finns någon som har lust att mäta upp sitt objektiv/fäste så jag kan dra igång bygget redan nu.

De intresanta måtten är:
- Objektivets diameter (vid fästskåran) (har läst 65,25 mm någonstans).
- Bredden på skåran i objektivet som fästet sitter kring.
- Djupet på skåran.
- Avståndet mellan framkanten av ringen (som går kring objektivet) och centrum av gängan (som man fäster i stativet).

Om någon tar sig tid att mäta upp så lovar jag att återkomma med bilder på det färdiga resultatet (om det blir något vettigt).
 
Diametern låter som det stämmer mäter med linjal har inget skjutmått tillgängligt så jag kan kolla det.

bredden på skåran är 18mm
framkant skåran till att det blir balans på hela paketet är 6mm (med objektivet på en 20D).

Skåran är ca 2mm djupt.

Jag har gjort mitt metallband lite för litet coh sedan skott det med svart "vävtejp så det suger tag lite bättre i objektivet och inte repar när man roterar.

Hoppas det hjälper en bit på väg.
 
Tack för infon Tomas!

Ska bara få lite tid över så kan det nog bli något vettigt. Om inte kanske jag får titta på Sigmas variant.
 
Vet inte om det stod här, men gäng-storlek för att passa stativ är i regel 1/4 tum
(annars är det något konstigt som 3/8 tum)
 
Om du bygger själv, tänk på att sätta eventuell ratt/skruv på vänster sida.

Jag tänkte inte på det så skruven blev lite i vägen för fingrarna när jag håller i kameran. Har nu bytt till en insex skruv så det stör nästan inte alls men bäst blir ju det om man gör som det ser ut på sigma fästet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.