Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygge av en hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Har precis beställt följande:

2 st Interfit Colorflash 300i
2 st standard reflektorer
2 st Ledljuslampor
2 st belysningsstativ.
1 st Silver paraply
1 st Vitt/halvtransparent paraply
2 st Synksladdar
1 st Softbox 60x60cm

http://www.photax.se/std/interfit/blixt/interfit300/interfit300i.htm

Tänkte bygga en liten hemmastudio för porträtt i första hand, men även för produktfoto och liknande...och använda lakan som bakgrund (bra idé?).

Alla tips om hur man ska konstruera/lägga upp studion mottages tacksamt.
 
Har du utrymme hemma så kommer du långt med de grejjerna tycker jag iallafall. Kanske en 60x60 softbox blir i minsta laget om du ska ta helkroppsporträtt men det kan man ju enkelt komplettera med senare. Beställde du extra inställningslampor? Det ska följa med de blixthuvudena har jag för mig. Annat tips för bakgrund är tyg på löpmeter, normalt 150cm bred och brukar vara billigt.
 
Jag köpte ett kit där allt i listan där, ingår.

Tyg låter som en bra idé, något särskilt tyg som är lämpligt?

Utrymme..ja, jag hoppas det ska få plats iaf :D
 
Nackdelen med Interfit Colorflash 300i
är väl uppladdningstiden på blixtarna som är så lång som 3.5 sek. Det kan kanske kännas länge att vänta mellan "skotten"

Jag hade tanker på samma blixtar, men tvekar just på grund av detta.
 
Arleklint skrev:
Nackdelen med Interfit Colorflash 300i
är väl uppladdningstiden på blixtarna som är så lång som 3.5 sek. Det kan kanske kännas länge att vänta mellan "skotten"

Jag hade tanker på samma blixtar, men tvekar just på grund av detta.
Japp, det har du alldeles rätt i..men jag hade inte ens tänkt köpa studioblixtar med tanke på kostnaden, kontra hur mycket jag tror att jag ska använda dem (man vet ju aldrig..kanske använder dem mer än jag tror och vill ha värre grejer sen).

Det här priset var dock så lågt och alla som köpt grejerna verkar nöjda så jag kunde inte låta bli :D
 
Arleklint skrev:
Nackdelen med Interfit Colorflash 300i
är väl uppladdningstiden på blixtarna som är så lång som 3.5 sek. Det kan kanske kännas länge att vänta mellan "skotten"

Jag hade tanker på samma blixtar, men tvekar just på grund av detta.

Beror på om du kör dom på full kräm eller inte, min lilla tar absolut inte så lång tid på sig att ladda upp iallafall (eller inte störande länge iallafall). Är lite rudis själv med studioblixtar, brukar köra runt f8 på kameran och lägst effekt med någorlunda resultat för halvkropp/ansiktsporträtt och då är som sagt inte uppladdningstiden störande alls.
 
sagan skrev:
Jag beställde dem här:
http://www.speedgraphic.co.uk/pdfiles/studio flash.pdf

Blir runt 6000:- inkl. frakt.
Till skillnad från photax kit för 7000:-, så ingår softbox (istället för en av paraplyerna).

Just det..silverparaplyet ska stryckas ur min lista..den ingår inte i det paketet jag köpte.

Ok, gissade lite att det lönar sig att se efter "kit" och inte köpa delarna en och en.

Köpte två arbetsbelysningslampor på Claes Olsson idag för 6.50 euro styck... :) Nu ska jag bara hitta nått som kan fungera som reflektor och/eller nått som dämpar ljuset lite å så är det bara att börja experimentera... :) Tänkte pröva mej fram lite och se hur det känns...!
 
Schyst att få använding av diaduken igen..perfekt att hänga upp bakgrundsduken på :D
Highweiss skrev:
Ok, gissade lite att det lönar sig att se efter "kit" och inte köpa delarna en och en.
Japp, det är en rejäl rabatt när man köper kitet.
 
pappbagrund bättre än tyg

Hej där :)
Låter som en bra början. Mitt tips, skaffa vit papp på rulle. Vita lakan blir för skrynkligt och reflekterar inte ljus lika bra. Vill du kunna få helt vita bakgrunder är det papp som gäller. En stor rulle med 2.75 i bredd kostar inte mycket mer än ca 300+moms. Sedan behövs inte dyra bakgrundsstativ. Det går alltid att skruva upp enkla hållare på väggen. Ska du plåta frilaggda produkter kan du köpa opalvitt plexiglas hos närmaste glasmästare för en billig peng, att ställa produkterna på.
Lycka till!
 
Sedan finns det ju begagnat. Yfo har en Pro3A med två skallar för 12.500 inkl moms. Då får man en "riktig" proffsblixt, om man nu kan uttrycka sig så. Jag har sett ännu billigare Pro3:eek:r.
Föredrar man kompaktaggregat finns en del begagnade Pro-kompakter också.
 
Papper är ju trevligt så klart..problemet är att det inte är särskilt hållbart, går inte att tvätta heller.

Det där med plexiglas låter intressant!
 
Jag ska se vad jag kan hitta för tyg, det kanske finns tyg som reflekterar ljus bra (bättre än lakan iaf)...och testa med det, blir jag inte nöjd så får jag väl köpa papper.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.