Annons

"Bygga ut" A200?

Produkter
(logga in för att koppla)

kerouac

Medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en A200 eller eventuellt en budget-dslr av ngt slag. Nu undrar jag om man kan bygga ut A200 på ngt sätt. Finns det t.ex.fish-eye adapters som passar? Tele och vidvinkel har jag sett men vad finns det mer man kan leka med?

A200 verkar vara en bra kamera till ett bra pris så jag tar också gärna emot tips och erfarenheter!
 
Fisheye-adapter finns. Inte från Konica-Minolta såvitt jag vet, men från andra "piratmärken". De är rätt kul, även om de inte alltid ger så "bra" bilder, rent tekniskt sett. Förutom konverters framtill kan man sätta blixt upptill, stativ undertill, och minneskort inuti.
Köper man istället en A2 får man förutom en betydligt bättre sökare också möjlighet att sätta dit ett vertikalgrepp.
 
stäck skrev:
Fisheye-adapter finns. Inte från Konica-Minolta såvitt jag vet, men från andra "piratmärken".

ok. Vart kan man hitta såna och vad kostar de?

En annan fundering: Hur är A200 i svagt ljus? Den saknar ju fokuslampa och jag är lite orolig över det då jag fotar mycket inomhus.
 
Autofokusen funkar tyvärr inte klockrent i svagt ljus. Dock tycker jag att den funkar okej. Fotade på ett dop för ett tag sen, och då satt skärpan (nästan - vissa bilder sätter den skärpan fel, där man verkligen irriterar sig på det) tillräckligt ofta där den skulle. Fast det är ju en fråga om vad som är en acceptabel felprocent, vad som är svagt ljus för dig, och hur mycket pengar det är värt att satsa för att förbättre felprocenten.
Jag går aldrig över ISO 400 med min A200, eftersom jag tycker att bruset blir för högt om jag gör det. Det begränsar ju naturligtvis hur svagt ljus man kan fota i handhållet utan blixt.

Fotar du med manuell fokus är inte A200:ns sökare sådär jättebra - då skulle jag varmt rekommendera A2:an (fast den verkar börja bli svår att få tag på, kanske är A3 på gång..?) som (som sagt) har en mycket bättre sökare och vertgrepp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.