Annons

Bygga paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)
Brummelisa skrev:
För mig blir det lätt då jag bygger mina egna blixtar, så allt blir speciallösningar :)

Låter intressant! Vad menar du med att du bygger dina egna blixtar? Helt och hållet från scratch? Finns det nån ekonomi i det eller är det för skojs skull?

/Jocke
 
Det jag har använt är vanligt kontaktlim. Sånt som sniffare klämmer ut i en plastpåse och inhalerar.

Jag är osäker på skillnaden mellan blanka och matta ytor. Möjligt att blanka ytor gör att ljuskällans reflektion bildar en hotspot och att ljuset därmed blir hårdare eftersom hotspoten är liten. De flesta reflektorer verkar ju vara matta så det finns säkert ett skäl. Jag kommer dock att köra med blank räddningsfilt.
 
Jocke skrev:
Låter intressant! Vad menar du med att du bygger dina egna blixtar? Helt och hållet från scratch? Finns det nån ekonomi i det eller är det för skojs skull?

/Jocke

Ja, nästan från scratch. Koppingsschemat har jag hittat här:

http://www.astro.uu.se/~marcus/private/flash.html

Jag har dock modifierat det lite (jag bygger monolights).

Blixrören köper jag från Tyskland (conrad electronics) för 18 euro styck. Antagligen har de inte rätt färgtemperatur, men jag kör bara svart-vitt.

En blixt kostar mig ca 1200 kronor, och då är den på 400 Ws, så lite ekonomi finns det :)

/ Marcus
 
jimh skrev:
Det jag har använt är vanligt kontaktlim. Sånt som sniffare klämmer ut i en plastpåse och inhalerar.

Jag är osäker på skillnaden mellan blanka och matta ytor. Möjligt att blanka ytor gör att ljuskällans reflektion bildar en hotspot och att ljuset därmed blir hårdare eftersom hotspoten är liten. De flesta reflektorer verkar ju vara matta så det finns säkert ett skäl. Jag kommer dock att köra med blank räddningsfilt.

ok, då gör jag det med. Jag köpte en sådan på apoteket för 40 pix. Den är dock väldigt lite genomskinlig, men jag tror nog faktiskt inte det kommer igenom så pass mycket ljus att det påverkar bilden. Fördelen är ju att det är lite slitstarkare än ugnsfolie.

Först tänkte jag ta och slita av tyget på ett vanligt paraply och göra eget av räddningsfilten, men jag tror nog inte det är så lätt.

/ Marcus
 
himla häftigt att du fixar allt själv Marcus!
vad är det för paraplyer du använder?
mvh/Patrik
 
dkv_ skrev:
himla häftigt att du fixar allt själv Marcus!
vad är det för paraplyer du använder?
mvh/Patrik

Tack.

Ja, jag hade ju tänkt att bygga paraplyerna själv (fast inte från scratch :) )

Så jag köpte ett svart från stadium. Tyvärr står det stadium på ett ställe, men, men.

Det kostade bara 49:- och är nog ca 120 i diameter.

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Ja, nästan från scratch. Koppingsschemat har jag hittat här:

http://www.astro.uu.se/~marcus/private/flash.html

Jag har dock modifierat det lite (jag bygger monolights).

Blixrören köper jag från Tyskland (conrad electronics) för 18 euro styck. Antagligen har de inte rätt färgtemperatur, men jag kör bara svart-vitt.

En blixt kostar mig ca 1200 kronor, och då är den på 400 Ws, så lite ekonomi finns det :)

/ Marcus


Det verkar som ett kul projekt. Det där ska jag kolla in lite närmare. 1200 uF och 580 volt, då gäller det att hålla fingrarna i styr! :)

/Jocke
 
Jocke skrev:
Det verkar som ett kul projekt. Det där ska jag kolla in lite närmare. 1200 uF och 580 volt, då gäller det att hålla fingrarna i styr! :)

/Jocke

Ja och eftersom man har två sådana plattor på 1200 uF i en monolight så blir det en j-vla ström.

Det har ju sagt pang några gånger, men det var bara triacen som pajade och det var när spänningen över kondensatorerna hade samma som maximala spänningen = 580 volt. Jag vet inte varför den pajade, men jag har ställt in så max spänning är 550 volt, men oftast när jag tar kort (har inte testat allt för mycket då den är relativt nybyggd) så ligger spänningen på ca 300 volt och jag får då ungefär f8 125 ISO på 1.5 meter med softbox.

Jag glömde att säga att ca 200 volt är vad jag har som minimium men då blir det inte mycket ljus :)

/ Marcus
 
Vilket rör är det du använder? Jag hittar bara på 844217 - I5 för 5,95 euro. Är det det röret?

/Jocke
 
Jocke skrev:
Vilket rör är det du använder? Jag hittar bara på 844217 - I5 för 5,95 euro. Är det det röret?

/Jocke

Nä, jag använder det här röret:
581577-01

och den här transformatorn:
581518-01


Minimiordern på Conrad är 50 euro och frakten går på 15.5 euro

Resten är köpt på Elfa.
 
Nu har jag klistrat på åtta tårtbitar av räddningsfilt på ett stadiumparaply. Total kostnad blev då räddningsfilt 40 kronor + paraply 49 kronor = 89:- För ett paraply på ca 120 cm.

Jag använde vanligt trälim och det var inga problem att få räddningsfilten att fästa. Värre var det att klippa i den. Det var inte så smidigt, men kan ha berott på en dålig sax.

För er som undrar vilken styrka jag får på min blixt som jag har byggt själv så har jag idag bara hälften av kondensatorerna i och maxspänningen är bara 500 volt (jag ska öka den sen, men orkade inte just nu).

Mäter jag då ca 2 meter från stativet och jag använder då mitt paraply så får jag iso 100 f11

Helt ok eftersom jag kan ta ut mer kräm (fler kondensatorer plus högre spänning).

/ Marcus
 
På BH i NYC fanns för några år sedan "no-name" paraplyer för $14.95.
Det såg lika bra ut som "märkes" i Sverige.
Ni kanske ska gå ihop ett gäng och skicka efter ett större antal? (om de finns kvar)
 
Marcus: Vad har du använt för kondingar? Fått från skrotade engångskameror som i beskrivningen? Om inte, vilket värde/spänning använder du? Var har du fått tag på dem? Använder du en PIC eller har du gjort en annan lösning? Egentligen borde man väl inte seriekoppla kondingarna för högre spänningstålighet...även om man har bleedermotstånd?

//nyfiken i en strut
 
jns skrev:
Marcus: Vad har du använt för kondingar? Fått från skrotade engångskameror som i beskrivningen? Om inte, vilket värde/spänning använder du? Var har du fått tag på dem? Använder du en PIC eller har du gjort en annan lösning? Vad har du använt för bleedermotstånd till kondingbanken? Egentligen borde man väl inte seriekoppla kondingarna för högre spänningstålighet...?

//nyfiken i en strut

Jag har tagit kondingar från engångskameror. Här i Jönköping är de snälla. På ett ställe vill dem dock att jag plockar ut kondingen och sen sätter ihop kameran igen så kan de återvinna den. Det kan ju vara ett argument om säljaren inte vill ge dig kamerorna.

Det sura är att de flesta kameror har en kondensator som är 100 uF, men i mitt fall så har jag bara 1 platta med kondingar i blixten och den andra är tom (men finns där så jag kan löda på fler), men ljuset räcker för min del. Jag får lätt f11 utan att den är på max och jag vill oftast ha f8.

Ja, jag har använt en PIC och jag kan emaila programmet om du vill och även kopplingsschemat (Circad).

Bleedermotstånden är 100 k på 2W

Eftersom du vill ha uppmot 600 Volt över kond så får du seriekoppla två stycken (så som du säger), men när du seriekopplar två likadana kond så halveras kapaciteten och därför så får du ta ytterligare 2 serie och lägga dem och dem två första i parallell. . Det är därför det går åt 40 kond för att få bara 1200 uF (om man antar att varje är på 120 uF).

Har du mer frågor så fråga på bara. Jag har tyvärr ingen digitalkamera (bara en Nokia 3650 som jag kan låna), men jag kan ta lite kort med den kanske (jag tror den klarar 640x480)

/ Marcus
 
Jo tack, tar gärna emot program och schema mm. Hur är det med sockel till blixtröret, är det ngt som går att köpa (dålig koll). Kan du fixa bild på skapelsen vore det så klart kul att se.

Lutar nog åt monolights också om man får ihop alla grejer till rätt pris.

Riktigt kul vorde det iaf!

//jns
 
Du kan ju maila mig din email till marcus.carlsson (@) tactel.se.

Jag har inte hittat någon sockel för rören utan har en plexiglasskiva som vägg och på ena sidan sitter röret och benen går igenom skivan och sitter fast med en sockerbit på insidan. Inte så bra kanske, men det sitter i alla fall för mig.

/ Marcus - självklart får du ta bort paranteserna i min email.
 
Här kommer lite bilder på mina blixtar. En del av bilderna är tagna med en Nokia 3650 och är lite suddiga kanske, men ni förstår säkert hur dem ser ut.
 
Skit också. Jag läste fel och trodde man kunde skicka upp bilder som var 500 kB stora. Jag har inte något bildbehandlingsprogram på jobbet, så jag får väl skicka bilderna ikväll.

Pinsamt.

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.