Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga en kamera av en gammal scanner =)

Produkter
(logga in för att koppla)
jag kommer helt klart gå runt och kasta elaka blickar på min scanner den närmaste veckan... =)
 
abrizz skrev:
jag kommer helt klart gå runt och kasta elaka blickar på min scanner den närmaste veckan... =)

*LOL*

Den får akta sig när den inte har dig inom synhåll. Har själv en gammal harv nere i källaren som nog bör känna sig bra nervös nu - "Be afraid, be very afraid!"
 
Intressant!

Med rätt glugg (det är väl det som de flesta saknar) kan man ju ta mång-Megapixelbilder som lämnar den vassaste dslr:en långt efter...

Borde väl gå att kombinera med en gammal OH-apparat?!
 
Redan publicerad i annat forum men fotat direkt med scannern, inte med optik tillagd:
 

Bilagor

  • exp 2xxxny.jpg
    exp 2xxxny.jpg
    76.8 KB · Visningar: 584
Det var en kul idé. Ska försöka tejpa fast min skanner på min 8x10" Szabad och se om det fungerar.
 
Skott skrev:
Det var en kul idé. Ska försöka tejpa fast min skanner på min 8x10" Szabad och se om det fungerar.

Jag tror du kan förutse två problem.

1) Först och främst vill du ha en scaner som kan scanna dia eller negativ, alltså en fotoscanner, anars är risken att du måste bygga om drivrutiner för den förväntar sig att se sin egen lampa (lätare att lura en fotoscanner inbillar jag mig).

2) Åtminstone min Epson har linser framför sensorn som gör att den endast är känslig för parallellt inkommande ljus. Därför måste man se om man kan mecka bort linsen, men jag misstänker det kan bli svårt. I så fall får man scanna mattskivan isället.....men hur kul är det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.