Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga egen adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekenstedt

Ny medlem
Jag har kommit över en del fina, fasta objektiv till en gammal Asahi Pentax. Objektiven har skruvgänga.

Jag är sugen att bygga en adapter: hitta en mutter som passar i pentax-gängorna och svetsa fast det med en F-mount, så jag kan slänga på den på min d300.

Är det realistiskt?
Eller finns det redan på marknaden så att bygget är onödigt?

/Theo

Se där ja, antar att det finns för Nikon då också?

Lite av en besvikelse. Hade varit roligt med ett hemmabygge.
Men tack för hjälpen!

Va konstigt adaptrarna till nikon ser ut som adaptrarna som finns från M42 till bajonet till andra fabrikat (canon sony) men ändå blir det inte oändligt fokus utan lins.

Nikon-adaptern måste ha lins eftersom avståndet mellan objektivet och sensorn blir längre än vad m42-objektiv är konstruerat för. Nikon har en av de längsta avstånd mellan objektiv och sensor eller film och för att andra märkes objektiv skulle gå att använda på nikonhus så skulle man vara tvungen att trycka dessa objektiv in i kamerahuset. Därför måste man ha en lins i adapter för att kompensera avståndskillnad. Om det är tvärtom att man använder nikonobjektiv på andra kamerahus så gör adaptern att nikonobjektiv hamnar längre bort från sensor (fast rätt avstånd för nikonobjektiv) än vad originalobjektiv gör.

Senast ändrad:
Det skiljer en mm i registermått mellan M42 och F (45,5 mm respektive 46,5 mm), men sedan lär adaptrarna ha en fläns också så jag gissa att det blir ca två mm extra utdrag totalt. I så fall kommer det längsta fokuseringsavståndet att bli lite drygt lika med brännvidden i kvadrat dividerat med dessa två mm (detta är en grovt förenklad beräkning, men duger hyggligt bra här, lite mer noga blir det om man lägger till dubbla brännvidden också:)

Men finns det m42 till F med lins i?

Ja det finns adaptrar både med och utan linser: http://photography.shop.ebay.com/i....3&_dmpt=Lens_Accessories&_odkw=&_osacat=30059

Fast rent optiskt brukar linserna inte vara speciellt bra, men är det bara på kul gör det kanske inte så mycket (adaptrarna är inte speciellt dyra heller).

Alternativet är att byta bajonett på objektivet, lite mer jobb och kräver kanske en finmekanisk verkstad men det ger klart bästa resultatet.

Utan att svära i kyrkan så är det enklare och billigare att köpa ett billigt gammalt canon eller pentax hus om man vill köra med de objektiven. Canon 350D går få billigt idag och med en modern AF-confirm adapter som kan ställa in exponeringkomp (delta T-stop F-stop) och valbar brännvidd och maxbländare är perfekta och ger rätt EXIF också. Rekomenderas istället för adaptrar med linser i faktist.

Eller så säljer du de bästa av dina M42 till mig billigt ;)

Om jag var i ditt ställe skulle jag först köpa en adapter utan lins och prova objektiven på de avstånd som du kan fokusera inom. När du gjort det vet du vilket eller vilka objektiv det är mödan värt att gå vidare med och eventuellt bygga om (eller köpa ett begagnat hus till).

Om jag var i ditt ställe skulle jag först köpa en adapter utan lins och prova objektiven på de avstånd som du kan fokusera inom. När du gjort det vet du vilket eller vilka objektiv det är mödan värt att gå vidare med och eventuellt bygga om (eller köpa ett begagnat hus till).

Jag har en adapter M42 med lins till Nikon. Det är mycket enkelt att skruva ut linsen och använda adapter utan den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar