Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga egen 6x7 med en gammal 6x9?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har slaktat en gammal 6x9-Zeiss Ikon bälgkamera pga trasig bälg och övriga trasigheter.. Dock är linsen med slutaren helt intakt och i perfekt skick.
Jag har tänkt att jag ska bygga en egen 6x7 eller en 6x8 kamera av den.. visst borde man få bättre kantskärpa då? Någon som har tips på hur man börjar? Tex, hur långt från filmplanet ska en lins som är 105mm sitta?

Hur fixar man ett kamerahus för filmen där framdragning av filmen osv faktiskt kan fungera? Någon som hållt på med något sånt här?

Tack på förhand!

/Danne

Låter lite bökigt. Jag skulle nog försöka hitta ett annat gammalt bälghus där slutaren är trasig, vilket är både vanligt och billigt, och göra en transplantation. Avstånd film-optik antar jag är individuellt, och bör nog mätas upp på din kamera, eller om du sätter en mattskiva i filmplanet på nya huset och testar dig fram. Sen gäller det att få tag på en bälg...jag kommer inte ihåg var jag sett det, men tror det finns nån tysk firma som pimpar gamla Isoletter med röda bälgar och sånt. annars får man vika en själv.

Tessar/Novar

Tror också på transplantation. Om det är en Novarlins är det nog inte värt jobbet, Tessar var mycket bra linser på sin tid.

Har en Zeiss Ikon med 6x9 Tessar. Hade tänkt använda den för att ta särskilt fina bilder, men primitiv sökare, ingen exponeringsmätning, jobbigt att få framkallat/scannat mm har visat sig vara avskräckande faktorer. Har dock behållit kameran, kanske det blir nya tag.

Jag har tillgång till en Imacon Flextight som jag använder flitigt.. och gratis :) Så jag fotar gärna film :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar